منافع متقابل ایران و چین از برنامه 25 ساله

به گزارش مجله کوروش بزرگ، روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست در گزارشی با اشاره به اینکه برنامه 25 ساله همکاری جامع چین و ایران، جهت یک طرفه نیست تاکید نمود که این همکاری منافع دو کشور را تامین می نماید.

منافع متقابل ایران و چین از برنامه 25 ساله

به گزارش خبرنگاران، ساوت چاینا روز آدینه نوشت: این برنامه حاصل سفر شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین و ملاقات او با حسن روحانی همتای ایرانی خود در تهران در سال 2016 میلادی و گفت وگوهایشان در مورد ارتقا مناسبات به سطح مشارکت جامع راهبردی است.

گزارش با اشاره به اینکه این برنامه طبیعتا برای هر دو کشور که تحت فشار آمریکا نیز هستند سود دارد تاکید نموده است این برنامه به چین هم که حالا به دلیل قانون امنیتی هنگ کنگ، دریای جنوبی و اختلافات مرزی با هند با فشارهای زیادی روبرو است فضای بین المللی بازتری می دهد و قدرت مانور چین در جهان را بالاتر می برد.

به گزارش ایرنا، این روزنامه ادامه می دهد: ایران یک کشور با ذخایر بسیار غنی در زمینه های مختلف از جمله هیدروکربن و منابع انرژی است و توافق با ایران راه را برای ورود این کشور به بازار خاورمیانه هموار می سازد و چالشی برای حضور آمریکا در منطقه محسوب می گردد.

گزارش به صندلی مهم ایران در منطقه از جمله در اختیار داشتن بندر چابهار و علاقه چین و هند برای همکاری با ایران در این منطقه پرداخته و نوشته است: این شرایط اعتبار بالایی به ایران داده است همزمان چین و هند رقابت سنگینی برای همکاری با ایران در چابهار دارند.

ساوت چاینا نوشت که این برنامه همکاری، گوش های واشنگتن را تیز نموده است اما آنچه اهمیت پیدا می نماید این است این همکاری در راستا یکجانبه و یکطرفه نیست و هر دو کشور چین و ایران را منتفع می نماید.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 مهر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1197

به "منافع متقابل ایران و چین از برنامه 25 ساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منافع متقابل ایران و چین از برنامه 25 ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید