نظام وظیفه خروج از کشور

به گزارش مجله کوروش بزرگ، مشمولان

شهروند ایرانی در صورتی که به 18 سالگی برسد و از سلامت عقلی و بدنی بهره مند باشد، مشمول خدمت سربازی می گردد. بسیاری از ایرانیان در این سن وارد دانشگاه شده و معافیت تحصیلی دریافت می کنند. این معافیت به صورت موقتی بوده و بلافاصله پس از فارغ التحصیل شدن فرد ابطال می گردد. اگر فرد پس از تمام شدن زمان معافیت تحصیلی، از معرفی خود به نظام وظیفه سر باز بزند، غیبت خواهد خورد. کسانی که غیبت داشته باشند برای خروج از کشور با مسائل جدی روبرو شده و خروج از کشور تقریبا برایشان غیرممکن خواهد شد.

نظام وظیفه خروج از کشور

فرایند کاری

کسانی که معافیت تحصیلی دارند، می توانند برای خروج از کشور به صورت موقت درخواست دهند. برای این کار ابتدا باید کد سخا را از دفاتر پلیس+10 دریافت نمایند. سپس به درگاه خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کرده و درخواست خود را به صورت آنلاین ثبت نمایند. پس از ثبت درخواست باید مدارک و تاییدیه های لازم را (معمولا از دانشگاه) تهیه کرده و تسویه حساب خود را نیز انجام دهید. سپس منتظر خواهید ماند تا درخواست شما مورد تایید قرار گیرد. مرحله بعد پرداخت وثیقه مورد نظر می باشد. در مقاله وثیقه خروج از کشور، میزان وثیقه لازم برای انواع سفر خارجی (زیارتی، ورزشی، علمی و...) و مدت زمان مجاز برای هرکدام را مورد بررسی قرار داده ایم.

پس از انجام این مراحل و پیروز بودن در آن ها، پاسپورت دانشجویی برای شما صادر می شود. تفاوت این پاسپورت با پاسپورت معمولی در شکل یا کارایی نیست. اعتبار این پاسپورت نیز پنج ساله می باشد. تنها شما و سازمان نظام وظیفه از وجود وثیقه خبر دارید و موظفید برای حفظ وثیقه و داشتن امکان برای سفر های بعدی، سر موعدد مقرر به کشور بازگردید. به طور مثال اگر برای یک سفر علمی مهلتی 30 روزه تعیین شود، اگر شما در تاریخ مقرر خود را به سازمان وظیفه معرفی ننمایید، وثیقه شما ضبط شده و برای سفرهای بعدی شانسی نزدیک به صفر خواهید داشت.

برای سوالات بیشتر میتوانید به صفحه اصلی خبرنگاران مراجعه کرده و از اطلاعات کارشناسان ما بهره بگیرید.

منبع: اینترنت
انتشار: 28 آبان 1399 بروزرسانی: 28 آبان 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1316

به "نظام وظیفه خروج از کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظام وظیفه خروج از کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید