نقش آسه آن در ایجاد نظام آموزش عالی هماهنگ در جنوب شرق آسیا

به گزارش مجله کوروش بزرگ، دکتر جعفر مهراد در تبادل نظر با خبرنگاران اضافه کرد: آسه آن با 6 هزار و 500 موسسه آموزش عالی و 12 میلیون دانشجو در 10 کشور عضو متعهد شده است تا کیفیت آموزش را جهت نیل به یک نظام آموزش عالی هماهنگ ارتقاء دهد.

نقش آسه آن در ایجاد نظام آموزش عالی هماهنگ در جنوب شرق آسیا

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام با یکی از بهشت های روی زمین اشنا شوید و زیبایی های هوشی مین و هانوی را در سفر دلپذیری تجربه کنید.

وی اضافه نمود: کشورهای عضو آسه آن معتقد هستند که آموزش در افزایش توسعه نیروی انسانی، سهم فرهنگی، فراوری دانش و ارتقای شبکه سازی نقش مهمی دارد که تماما بر توانایی آسه آن که بتواند در سطح بین المللی به رقابت بپردازد، تاثیر می گذارد.

مهراد اعلام کرد: برای رسیدن به یک نظام آموزش عالی هماهنگ، آسه آن در چهار حوزه یعنی تحرک (پویایی) دانشجو و استاد، پذیرش واحدهای درسی، ارزشیابی کیفیت و اعتبار سنجی برنامه های درسی و ارتقای خوشه های پژوهشی تاکید دارد. تمام کشورهای عضو جهت رسیدن به این اهداف با یکدیگر همکاری می نمایند و همکاری در سرمایه گذاری برای توسعه نیروی انسانی تشویق می نمایند.

وی یادآور شد: در منطقه آسه آن، آموزش عالی یکی از کانون های اصلی ارتقاء در زمینه های اجتماعی و فرهنگی به حساب می آید که در پرورش منابع انسانی و فرهنگی برای توسعه پایدار تاکید دارد. آسه آن می کوشد تا جامعه ای بوجود آورد که بر اساس ارزش های مشترک مردم - محور بوده و از نظر اجتماعی مسئولیت پذیر باشند و این هدفی است که از عهده آموزش عالی بر می آید.

این استاد علم اطلاعات و دانش شناسی اضافه نمود: با وجود این 10 کشور عضو با چالش هایی به ویژه از نظر توافق در باب استانداردهای مشترک در نظام های آموزش عالی روبرو هستند که نگرانی مقامات آموزش عالی را بر انگیخته است. علت این نگرانی بیشتر به خاطر فرآیندهای هماهنگ سازی است که به زمان بیشتری نیاز دارد و ضروری است و مسائلی مانند زبان، تاریخ، فرهنگ و شیوه های مرسوم مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: البته برای هماهنگ سازی نظام های آموزش عالی در منطقه، طرحی در سال 2009 میلادی ارائه شده است تا ساز و کارهای سیستماتیک برای پشتیبانی از یکپارچه سازی دانشگاه ها در جنوب شرق آسیا ایجاد و هدف نهایی که هماهنگ سازی کامل است محقق گردد. هدف های دیگری در این طرح پیش بینی شده است که می توان دسترسی به آموزش با اولویت بندی در آموزش و ایجاد جامعه آموزش محور اشاره نمود.

مهراد با اشاره به شبکه دانشگاه های آسه آن که سال جاری بیستمین سال تاسیس خود را جشن می گیرد، گفت: این شبکه می کوشد نقش مهمی در تقویت شبکه های همکاری موجود بین دانشگاه های کشورهای عضو از نظر برنامه های آموزشی و پژوهشی در حوزه هایی که از اولویت برخوردارند، ایفا نمایند.

وی با اشاره به نقش کشور مالزی در این بخش گفت: مالزی تقریبا نقش رهبری را برعهده گرفته است. مالزی نظام ارزشیابی کیفیت و اعتبارسنجی خود را به کشورهای عضو معرفی نموده و اقدامات جدی را در جهت توسعه همکاری های ارزشیابی کیفیت و اعتبارسنجی تشویق و دنبال می نماید.

استاد دانشگاه شیراز گفت: مالزی تاسیس شبکه ای از موسسات ارزشیابی کیفیت را در بین کشورهای جنوب شرق آسیا رهبری می نماید. هدف، توسعه و شناسایی نقاط قوت و اشتراکات در شیوه های آموزشی است، بدون آنکه به هویت کشورها، قطع نظر از همکاری در این شبکه آسیب برسد.

وی اضافه نمود: مورد اخیر موضوع با اهمیتی است که می تواند برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گیرد. ایران می تواند در ارزیابی کیفیت و اعتباربخشی نقش رهبری حداقل در بین کشورهای ایران، افغانستان و تاجیکستان برعهده گیرد. با تدبیر و برنامه ریزی در مرحله دوم با عقد تفاهم نامه های لازم می تواند این نقش را در خصوص کشورهای آسیای مرکزی نیز ایفا نماید.

آسه آن در 8 اوت 1967 با عضویب کشورهای اندونزی، مالزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، برونئی، لائوس، میانمار و ویتنام تاسیس شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 بهمن 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 623

به "نقش آسه آن در ایجاد نظام آموزش عالی هماهنگ در جنوب شرق آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش آسه آن در ایجاد نظام آموزش عالی هماهنگ در جنوب شرق آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید