97 درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود

به گزارش مجله کوروش بزرگ، به گزارش خبرنگاران، غلامرضا اصغری در افتتاحیه هجدهمین کنگره آسیایی داروسازی بالینی و نهمین همایش داروسازی بالینی ایران با بیان اینکه 97 درصد داروهای مورد نیاز در کشور تولید می شود، گفت: خوشبختانه با تلاش محققان توانستیم به این اقدام ارزشمند دست پیدا کنیم که این اتفاق یک رکورد در هر کشوری به شمار می رود.

97 درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود

وی توضیح داد: عمده این داروهای تولیدی در دسته داروهای ژنریک قرار دارند که با قیمت متوسط دراختیار تمام بیماران قرار می گیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: با توجه به توانمندی متخصصان داخلی، این وضعیت وجود دارد که تولیدات داخلی بیش از پیش افزایش پیدا کند.

وی در خصوص قیمت داروهای تولید داخل توضیح داد: در حال حاضر داروهایی که در داخل کشور تولید می شوند، یک دهم داروهای وارداتی قیمت دارند و با قیمت مناسب دراختیار بیماران قرار می گیرد.

اصغری گفت: لیست تمام داروهای مورد نیاز کشور و همچنین مواد اولیه لازم برای تولید این داروها دراختیار محققان قرار می گیرد و تمام تلاش ما این است که این اقلام در داخل کشور تولید شوند. با تولید دارو در داخل کشور، سهم بازار داخلی دراختیار تولیدکنندگان ایرانی قرار می گیرد و واردات آن دارو کاهش پیدا می کند.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به پرسشی در خصوص افزایش دو برابری قیمت داروی انسولین گفت: این خبر صحت ندارد و قیمت داروی انسولین دو برابر نشده است.

وی بیان داشت: باید توجه داشته باشیم که در بخش سرپایی 70 درصد از قیمت داروها توسط سازمان های بیمه گر پرداخت شده و 30 درصد باقی مانده توسط بیماران پرداخت می شود.

وی افزود: در خصوص داروی انسولین 90 درصد قیمت دارو توسط سازمان های بیمه گر پرداخت می شد و بیمار تنها 10 درصد هزینه را پرداخت می کرد که با تغییراتی که اجرا شده است، در حال حاضر نسبت پرداختی بیمار و بیمه ها مانند سایر داروها تنظیم شده است، اما باید توجه کنیم که این بخشنامه هنوز ابلاغ نشده و در حال بررسی است.

رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه توضیح داد: قیمت این دارو برای افراد زیر 15 سال به همان صورت قبلی محاسبه خواهد شد و افراد بالای 15 سال باید 30 درصد قیمت دارو را بپردازند و 70 درصد دیگر توسط سازمان های بیمه گر پوشش داده خواهد شد.

اصغری با اشاره به انتشار اخباری در زمینه کمبود برخی از داروها توضیح داد: در مواقعی با مشکل توزیع برخی از داروها روبرو می شویم که بلافاصله این موضوع پیگیری و رسیدگی خواهد شد.

وی در انتها گفت: در حال حاضر موجودی سه ماه بازار تأمین شده است و مسائلی که گزارش می شود به دلیل کمبود دارو نبوده بلکه بیشتر این موارد به کمبود نقدینگی بیمارستان ها و مسائل توزیعی داروها مرتبط است و خوشبختانه کمبود دارویی نداریم.

نهمین همایش داروسازی بالینی ایران و هجدهمین کنگره آسیایی داروسازی بالینی با موضوع داروسازی بالینی ، داروسازی بیمارستانی، فارماکواپیدمیولوژی، فارماکواکونومی، فارماکوژنومیکس، فارماکوکینتیک، فارماکودینامیک، از 30 خرداد لغایت یکم تیر 97 در مرکز همایش های رازی با حضور سخنرانانی از کشورهای آلمان، انگلستان، آمریکا، کانادا، چین، سنگاپور، اندونزی، فیلیپین، هند مالزی، تایلند، امارات، عربستان، پاکستان، ویتنام، نپال و نیجریه در حال برگزاری است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 آذر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 516

به "97 درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "97 درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید