همه خودروسازان با هم خودرو عرضه می کنند

به گزارش مجله کوروش بزرگ، بحث تولید انبوه در صنعت خودرو با این هدف مطرح شد تا با تولید انبوه، هزینه های سربار کاهش یابد؛ اما زمانی که خودرو ناقص تولید می شود و در آمار تولید هم لحاظ می شود، در عمل کالای ناقصی تولید می شود که قابلیت عرضه به بازار نداشته است. 13 اردیبهشت ماه سال جاری سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخشنامه ای خطاب به سازمان حمایت اعلام نمود که همه خودروسازها از 18 اردیبهشت هرگونه عرضه خودرو را صرفاً از طریق سامانه متمرکز قرعه کشی انجام دهند تا ضمن ایجاد شفافیت، امکان عرضه عادلانه تر برای همه خودروهای تولیدی فراهم شود.

همه خودروسازان با هم خودرو عرضه می کنند

خودروسازان بخش خصوصی نیز تولیدات خود را از طریق همین سامانه عرضه خواهند کرد. باتوجه به شائبه هایی که در مورد آنها (مبنی بر آن که بازارهایی را ایجاد کرده و خودروها را با قیمت گزاف عرضه می کنند) وجود دارد، این سامانه شفاف سازی خواهد کرد. لازم به ذکر است که شفاف سازی ممکن است، هزینه هایی داشته باشد؛ اما این شفافیت مطابق دستور ریاست جمهوری و به نفع مصرف کننده واقعی انجام می شود.

طبق تأکید فاطمی امین تا زمان ایجاد توازن در عرضه و تقاضای خودرو تمهیدات لازم برای قرعه کشی متمرکز خودرو از طریق سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان حداکثر تا تاریخ 1401.2.25 باید فراهم شود. در این رابطه عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در مورد آخرین شرایط ساماندهی قرعه کشی خودرو از طریق سامانه فروش یکپارچه اظهار کرد: در این سامانه یکپارچه خودروسازان محصولات خود را با هم عرضه خواهند کرد و متقاضیان در یک بازه زمانی مشخص، به طور مثال یک دوره یک هفته ای می توانند با قدرت انتخاب زیاد اقدام به خرید خودروی موردنظر خود کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: همچنین پیش بینی شده است که اگر اندازه تقاضا برای یک خودرو پس از گذشت دوره ثبت نام بیشتر از ظرفیت اعلام شده باشد انتخاب از طریق فرایند قرعه کشی انجام می شود و بنابراین این طور نیست که هر کس زودتر وارد سایت ثبت نام شود، شانس بیشتری خواهد داشت، بلکه متقاضیان با فراغ خاطر می توانند، در طی مدت اعلام شده اقدام به ثبت نام کنند، اما اگر اندازه تقاضا در حد عرضه نبود، یعنی تقاضا و عرضه به یک اندازه بود و یا اینکه تقاضا کمتر از عرضه بود، خودرو به شخص ثبت نام کننده تحویل داده می شود.

تازهترین آگهی های خودرو

توکلی لاهیجانی گفت: باتوجه به اینکه همه خودروسازان اعم از دولتی و خصوصی در این سامانه باید خودرو عرضه کنند، بنابراین هم محصولات متنوع تری عرضه خواهد شد و هم پیش بینی می شود که اندازه عرضه ای که در سامانه یکپارچه فروش صورت می گیرد، چند برابر قرعه کشی های قبلی باشد.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت با بیان اینکه از هفته جاری سامانه یکپارچه فروش خودرو آغاز به کار می کند، به عرضه خودرو از سوی خودروسازان بخش خصوصی اشاره کرد و اضافه کرد: باتوجه به اینکه شائبه هایی در مورد ایجاد بازارهایی از سوی خودروسازان بخش خصوصی جهت فروش با قیمت های گزاف به وجود آمده بود، بنابراین دیگر هیچ خودروسازی به تنهایی نمی تواند، اقدام به فروش محصولات خود کند که همین مسئله موجب می شود، شفافیت در مرحله فروش خودرو بالا رود.

وی در مورد حذف قرعه کشی خودرو اظهار کرد: عرضه قطره چکانی خودرو منجر به شکل گیری سوداگری ها در بازار شد، ازاین رو وزارت صمت در پی افزایش عرضه خودرو است، بنابراین در صورتی که استراتژی تولید خودروی کامل و فرایند عرضه یکپارچه به درستی انجام می شود، می توان به حذف قرعه کشی امیدوار شد.

توکلی لاهیجانی تأکید کرد: از سویی دیگر نیز به دلیل شیوه تازه عرضه خودرو می توان گفت که مرحله به مرحله تقاضاهای سوداگرانه از صنعت خودرو حذف خواهد شد. باتوجه به اینکه همه خودروسازان اعم از دولتی و خصوصی در این سامانه باید خودرو عرضه کنند، بنابراین هم محصولات متنوع تری عرضه خواهد شد و هم پیش بینی می شود که اندازه عرضه ای که در سامانه یکپارچه فروش صورت می گیرد، چند برابر قرعه کشی های قبلی باشد.

***

شما می توانید تازهترین اخبار خودرو را در بلاگ خبرنگاران مطالعه کنید

منبع: دیوار
انتشار: 11 تیر 1401 بروزرسانی: 11 تیر 1401 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 2134

به "همه خودروسازان با هم خودرو عرضه می کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه خودروسازان با هم خودرو عرضه می کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید