کاهش ورود ماشین آلات نو خارجی به خراسان رضوی در سال 97

به گزارش مجله کوروش بزرگ، خبرنگاران/خراسان رضوی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: کاهش ورود ماشین آلات خارجی نو به استان از سال 97 به نوعی نشان گر تحمیل شرایط است اما آمار فراوری کالای معدنی مبتنی بر مواد اولیه داخلی فرایند رو به رشدی داشته است.

کاهش ورود ماشین آلات نو خارجی به خراسان رضوی در سال 97

به گزارش خبرنگاران، راضیه علی رضایی در جلسه شورای اداری خراسان رضوی در محل استانداری ضمن تبریک روز اصناف و صنعت، اظهار کرد: هفت رویکرد سازمان صنعت ، معدن و تجارت در امسال در استان شامل اصلاح شبکه توزیع، نگاه ویژه به معادن، توسعه صادرات، برطرف موانع فراوری، توجه به صنایع هایتک و دانش بنیان و افزایش فراوری است.

وی در مورد شرایط صنعت در استان اضافه نمود: به طور کلی شش هزار واحد صنعتی در استان وجود دارد و 19 هزار و 700 میلیارد تومان ارزش دفتری پروانه های بهره برداری است و 197 هزار شاغل در این حوزه مشغول به کار هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان نمود: در حال حاضر تعداد 29 هزار میلیارد تومان جواز تأسیس و طرح های توسعه در استان در جریان است و در صورت بهره برداری 69 هزار شغل را ایجاد خواهد نمود.

علی رضایی در ارتباط با شرایط واحدهای صنفی استان گفت: در استان 183 هزار و 380 واحد صنفی وجود دارد و مجموع واحدهای دارای پروانه و فاقد پروانه 200 هزار و 763 واحد است، 20 درصد واحدهای صنفی فراوریی، 49 درصد توزیعی، 11 درصد خدماتی و 18 درصد آن خدمات فنی است، در حال حاضر سرانه هر یک واحد صنفی، 37 مشتری است و هدف ما رساندن آن به 150 نفر به هر واحد صنفی است.

وی اضافه نمود: حدود 70 درصد سرمایه گذاری های استان در واحدهای بالای 100 نفر اشتغال صورت می گیرد، به طور کلی حفاظت از واحدهای بزرگ می تواند به بهبود عمومی صنعت یاری مؤثری داشته باشد. بیشترین سهم سرمایه گذاری در فعالیت های صنعتی در پروانه های بهره برداری مربوط به صنایع معدنی، غذایی و شیمیایی است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در مورد توازن سرمایه گذاری در استان توضیح داد: سهم سرمایه گذاری پروانه بهره برداری صادره استان در مشهد و شهرستان ها در سال 92 به این شکل بوده که 36 درصد در شهرستان و 64 درصد آن در مشهد بوده اما در سال 97 این رقم تغییر نموده و 82 درصد مربوط به شهرستان و 18 درصد مربوط به سهم سرمایه گذاری پروانه بهره برداری صادره از مشهد است.

کاهش ورود ماشین آلات خارجی نو به استان از سال 97

علی رضایی بیان کرد: فرایند سرمایه گذاری در استان بدین شکل بوده که در سال 92 برای یک سال 295 میلیارد تومان پروانه بهره برداری صادر شده و این رقم رشد داشته است، در سال 97 به چهار هزار و 200 میلیون تومان و پیش بینی اولیه ما پیشرفت تا شش هزار میلیارد تومان بوده و تا کنون هزار و 600 هزار پروانه صادر شده است.

وی ادامه داد: همچنین فرایند صادرات استان از سال 92 شروع شده و پیش بینی ما برای سال 98 حدود 2.2 میلیارد است. مهمترین کشورهای هدف صادراتی افغانستان، عراق، ترکمنستان، امارات متحده عربی، ازبکستان، پاکستان، هنگ کنگ، ویتنام، قزاقستان و قرقیزستان است. متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی استان، 240 دلار و وزن صادرات صورت گرفته 677 هزار تن کالا است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی عنوان نمود: کاهش ورود ماشین آلات خارجی نو به استان از سال 97 به نوعی نشان گر تحمیل شرایط است اما آمار فراوری کالای معدنی مبتنی بر مواد اولیه داخلی فرایند رو به رشدی داشته است و این امر به این معناست که سیاستی که در استان مبنی بر توسعه صنایع معدنی، به نحو قابل توجهی سبب کاهش وابستگی به مواد اولیه خارجی شده است، اقلامی همچون موتورسیکلت و… به مواد اولیه خارجی وابسته هستند.

علی رضایی در مورد اعتبارات یاری های فنی و اعتباری موضوع بند الف تبصره 18 قانون بودجه 97 گفت: این اعتبارات به صورت یارانه تسهیلات ثابت جهت طرح های نیمه تمام صنعتی و واحدهای متقاضی تسهیلات بازسازی و نوسازی و حوزه اصناف که در سال 97 و حداکثر تا تیرماه سال 98 از بانک ها پیروز به دریافت تسهیلات ثابت شده اند، به صورت شهرستانی توزیع می گردد و توسط بانک های عامل تخصیص خواهد یافت. خواهشمندم فرمانداران به این موضوع توجه نمایند.

سرمایه گذاری 800 میلیارد تومانی در حوزه معدن

وی در ارتباط با سهم استان از تسهیلات و یارانه از محل تبصره 18 قانون بودجه در سال 98 اضافه نمود: سر فصل اصلی آن طرح های نیمه تمام، بازسازی و نوسازی و سرمایه در حال گردش است و این تسهیلات به صورت شناور و فاقد توزیع شهرستانی است، یعنی هر شهرستان بیشتر اقدام کند سهم بیشتری از این تسهیلات خواهد داشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در مورد شرایط بخش معدن تا انتها اردیبهشت ماه 98 بیان نمود: در حال حاضر 153 گواهی کشف معتبر وجود دارد که 158 میلیون تن ذخیره آن است. همچنین پروانه های بهره برداری معتبر ما هزار و 60 فقره است و حدود 800 میلیارد تومان در حوزه معدن سرمایه گذاری شده که 10 هزار شغل را ایجاد نموده است.

علی رضایی گفت: در امسال مهمترین پروانه های اکتشاف استان حاکی از آن است که ما از سمت مصالح ساختمانی به سمت کانی های فلزی و مخصوصاً برای اولین بار گواهی کشف سلستین در نیشابور با ذخیره 95 هزار و 700 تن و سرمایه 600 میلیون ریال صادر شده است.

عمده شکایت ها در حوزه نان و آرد است

وی ادامه داد: گروه های کالایی مشمول معین نرخ شامل کالاهای تنظیم بازار، کالاهای مشمول ارز دولتی همچون جو، ذرت، کنجاله، سویا، برنج، شکر، روغن و… است که در این گروه کالاها قیمت توسط سازمان حمایت و با تصویب کمیسیون تنظیم بازار کشور انجام می گردد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در مورد آمار شکایات کالا و خدمات در استان در سال 97 توضیح داد: عمده شکایات در بحث آرد و نان است و پس از آن خوار و بار، میوه، سبزی و خودرو جزو عمده کالا و خدماتی است که بیشترین شکایات را در استان دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 775

به "کاهش ورود ماشین آلات نو خارجی به خراسان رضوی در سال 97" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش ورود ماشین آلات نو خارجی به خراسان رضوی در سال 97"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید