کاوش مریخ بدون احتیاج به لباس فضایی

به گزارش مجله کوروش بزرگ، تهران (پانا) - جیم گرین(Jim Green) که به مدت 40 سال به عنوان دانشمند ارشد ناسا کار نموده است روز شنبه با این آژانس فضایی خداحافظی کرد و آخرین برنامه خود را برای ما باقی گذاشت. این برنامه مهندسی زمین شناسی مریخ برای تبدیل کردن آن به سیاره ای قابل سکونت برای انسان بود.

کاوش مریخ بدون احتیاج به لباس فضایی

به گزارش ایسنا، این دانشمند بازنشسته پیشنهاد کرد که سیاره سرخ را با سپر مغناطیسی بزرگی بپوشانیم تا از آن در برابر ذرات پر انرژی خورشیدی محافظت شود.

گرین در مصاحبه با نیویورک تایمز مدعی شد که سپر محافظتی از جو مریخ در برابر خورشید محافظت می نماید و این سیاره می تواند آب وهوایی مناسب برای انسان ها ایجاد کند.

گرین گفت: بله این شدنی است. از ورود تشعشات خورشیدی جلوگیری کنید و فشار افزایش می یابد. در نتیجه مریخ زمینی سازی خود را شروع می نماید. زمینی سازی فرآیندی است که طی آن جو، دما، مکان نگاریِ پوسته یا بوم شناسیِ یک سیاره یا قمر به سبکِ کره زمین برای حیات آماده سازی می شود. دما و فشار بالاتر شما را قادر می سازد تا فرایند رشد گیاهان را در خاک شروع کنید.

گرین به افتخار بازنشستگی اش در خصوص طرح مریخ خود با نیویورک تایمز مصاحبه کرد این درحالی است که این مقام سابق ناسا دست کم از سال 2017 یعنی اولین باری که آن را به صورت عمومی فاش کرد، در حال کار بر روی این برنامه است.

گرین در مصاحبهیی در کارگاه آموزشی منظره علوم سیاره ای ناسا 2050(NASA Planetary Science Vision 2050 Workshop) در مقر ناسا در واشنگتن دی سی به ارائه شبیه سازی ها، مدل ها و تفکرات اولیه خود در خصوص نحوه ایجاد مجدد میدان مغناطیسی مریخی و نحوه سازگارتر شدن مریخ برای اکتشافات بشر پرداخت.

این برنامه پیشنهادی مریخ را درون یک دُم مغناطیسی (magnetotail) قرار می دهد که به آن یاری می نماید تا جوی که به وسیله هجوم ذرات خورشیدی از بین رفته است را بازسازی کند. 90 درصد جو مریخ از بین رفته است.

اگر ورود این ذرات مضر به مریخ متوقف شود دمای آن در نهایت تا جایی افزایش می یابد که گاز دی اکسید کربن بالای کلاهک یخی قطبی تصعید شده و به جو باز می شود و اثر گلخانه ای را افزایش می دهد.

چنین فرآیندی باعث آزاد شدن آب اعماق سطح می شود تا یک هفتم اقیانوس های باستانی دوباره بازگردند.

این برنامه که به وسیله گرین فاش شده است باعث شروع این فرایند شده و به کاهش بعضی از شرایط شدید جوی یاری می نماید.

طبق این پیشنهاد یک میدان دو قطبی(یک جفت آهن ربای مساوی با بار مختلف) در مدار میان خورشید و مریخ موسوم به لاگرانژ 1 ایجاد می شود.

این میدان مغناطیسی مصنوعی مریخ را درون یک دُم مغناطیسی قرار می دهد و از آن در برابر بادهای خورشیدی شدید محافظت می نماید. در نبود ذرات خورشیدی، جو مریخ در طول زمان، خود را بازسازی می نماید.

شبیه سازی ها نشان می دهد که در طی چند سال این سیاره می تواند به یک میدان قابل مقایسه با زمین دست یابد.

افزایش فشار باعث گرم شدن استوا می شود و در نتیجه کلاهک قطبی فرو می ریزد.

این موضوع باعث آزاد شدن دی اکسید کربن می شود که تبدیل به گاز شده و جو را فرا می گیرد و در نتیجه جو گرم شده، یخ ها آب می شوند و بازگشت آب مایع امکان پذیر می شود و پس از گذشت چندین سال آب وهوا تثبیت خواهد شد.

گرین می گوید: این زمینی سازی با آن چه که شما فکر می کنید و ما در آن آب وهوا را به طور مصنوعی تغییر می دهیم تفاوت دارد. در این مورد طبیعت این کار را انجام می دهد و ما آن را براساس فیزیکی که امروزه می دانیم انجام می دهیم.

گرین به طور رسمی در روز شنبه، یکم ژانویه 2022 بازنشسته شد. او در سال 1980 به ناسا پیوسته بود.

گرین در حوزه میدان های مغناطیسی و الکتریکی و پلاسمای کم انرژی در منظومه شمسی تخصص داشت.

او می گوید: من به شدت در خصوص فعالیت هایم در ناسا احساس غرور می کنم. از بسیاری جهات، ناسا یک شغل نیست بلکه یک روش زندگی است. ما همواره در پی راه هایی برای انجام ناممکن ها هستیم.

در حالی که گرین از روشی علمی برای تبدیل کردن مریخ به سیاره ای که شباهت بیشتری به زمین دارد سخن می گوید، ایلان ماسک نقشه خشن تری برای انجام این کار در سر دارد.

موسس شرکت اسپیس ایکس پیش از این از ایجاد انفجار هسته ای در مریخ برای آزاد کردن دی اکسیدکربن و گرم کردن جو و تبدیل کردن مریخ به سیاره ای که شباهت بیشتری به زمین دارد، سخن گفته بود. ذخایر دی اکسید کربن زیر سطح سیاره به صورت یخ زده قرار گرفته است.

ماسک می گوید که از نظر تئوری، یک جو به شدت تغییر یافته این امکان را به انسان ها می دهد تا بدون استفاده از سیستم های حمایتی یا زیستگاه های منزوی در مریخ سکونت نمایند.

این نقشه ابتدا در سال 2019 فاش شد اما هدف نهایی ماسک رساندن انسان ها به سطح مریخ طی پنج تا 10 سال آینده است.

او می خواهد هرچه زودتر به این هدف دست یابد و اطمینان حاصل کند که پیش از گرم شدن بیش از میزان زمین طی 500 میلیون سال آینده، مریخ سکونت پذیر خواهد بود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 30 بهمن 1400 بروزرسانی: 30 بهمن 1400 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 2018

به "کاوش مریخ بدون احتیاج به لباس فضایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوش مریخ بدون احتیاج به لباس فضایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید