کشف دستخط امام رضا (ع) در شهر ساوه

به گزارش مجله کوروش بزرگ، یک پژوهشگر خطوط و اسناد و کتیبه های تاریخی به طور اتفاقی هنگامی که از مسجد جامع ساوه تماشا می کرد با یادگار نوشته ای روبرو شد که پس از تحقیقات علمی روی آن دریافت که این یادگار نوشته دستخط علی ابن موسی الرضا، امام هشتم شیعیان است.

کشف دستخط امام رضا (ع) در شهر ساوه

به گزارش عصر ایران، دستخط روی یک آجر خشت 31 در 31 نوشته شده. احتمالا وقتی علی ابن موسی الرضا به یکی از ستون های مسجدجامع ساوه نشسته تکیه داده بودند، آن را نوشته اند. نوشتن یادگار نوشته در گذشته به وسیله بزرگان و شخصیت های مهم اجتماعی و سیاسی و حتی شاهان مرسوم بوده و با آن چه امروز به عنوان یادگار نوشته انجام می گردد کاملا متفاوت بوده است.

امام هشتم شیعیان در این تنها دستخط کشف شده از او عبارتی را نوشته که بیانگر حضور ایشان در مسجد جامع ساوه بوده و در ادامه هم طلب مغفرت برای همه با ذکر نام پنج تن نموده است. در سرانجام هم تاریخ حضور خود را در این مکان نوشته است. هرچند خواندن این بخش از یادگار نوشته بسیار سخت بوده اما عمادالدین شیخ الحکمایی، کاشف این دستخط پس از خواناسازی آن پیروز شده تاریخ 201 هجری قمری را بخواند.

سال 201 هجری قمری طبق اسناد معتبر اسلامی، زمانی است که امام رضا (ع) سفر خود را از مکه و مدینه به سمت مرو شروع نموده بود. پیش از این تصور می شد این سفر از مسیر بصره، خوزستان، فارس، یزد و در نهایت خراسان بوده است. اما حالا کشف این دستخط نشان می دهد در تایید مسیر یاد شده ابهاماتی وجود دارد. هنوز به درستی معلوم نیست که آیا سفر علی ابن موسی الرضا به ساوه در ادامه همان سفر اصلی به مرو بوده یا نه.

از سویی دیگر در بعضی کتب حتی به یک سفر مخفیانه ایشان به قزوین هم اشاره شده و حالا با کشف این دستخط، این احتمال هم تقویت شده که شاید او در سفری مخفیانه به قزوین، در مسجد جامع ساوه شب را گذرانده باشد.

منبع: فرارو
انتشار: 24 مرداد 1402 بروزرسانی: 24 مرداد 1402 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 2334

به "کشف دستخط امام رضا (ع) در شهر ساوه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف دستخط امام رضا (ع) در شهر ساوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید