اقدامات پیشگیری از معلولیت از برنامه های اولویت دار این سازمان است

به گزارش مجله کوروش بزرگ، خبرگزاری خبرنگاران-مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: اقدامات پیشگیری از معلولیت از جمله برنامه های اصلی و اولویت دار این سازمان است که طی یک سال گذشته برای 6 هزار و 321 نفرغربالگری و مشاوره ارایه شده و بعلاوه به منظور جلوگیری از نابینایی و کم بینایی غربالگری بینایی برای 96 هزار و 960 نفر در برنامه های این مجموعه قرار گرفته است .

اقدامات پیشگیری از معلولیت از برنامه های اولویت دار این سازمان است

به گزارش خبرنگار ما در تبریز؛ فرگل صحاف روزیکشنبه درمصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران اضافه نمود: هفته جاری باعنوان پیش به سوی دنیایی فراگیر، دسترس پذیرو پایداربعد ازبیماری کرونا با راهبری و مشارکت افراد دارای معلولیت می باشد .

وی توضیح داد: برنامه های این هفته با عناوین برطرف موانع ودسترس پذیری، تکریم افراد دارای معلولیت درجامعه اخلاق مدار، مشارکت فراگیر و پایدارافراد دارای معلولیت، خانواده و جامعه، مطالبه گری واجرای قانون حمایت از حقوق معلولان، خود شکوفایی، سازمان های مردم نهاد و بیمه و سلامت فراگیرافراد دارای معلولیت مطرح است.

صحاف با بیان این که طبق آمار79 هزار و660 نفر معلول تحت پوشش بهزیستی آذربایجان شرقی قرار دارند، گفت: با توجه به طبقه بندی معلولان، مقدار معلولان جسمی و حرکتی استان 37.94 درصد، معلولیت بینایی 11.82 درصد، معلولان صوت و گفتار6.31 درصد، معلولین شنوایی 12.67درصد، بیماران روانی مزمن 8.5 درصد و معلولیت ذهنی 22.37 درصد است.

دکترصحاف با اشاره به برنامه های دفتر مرکزی امورتوانبخشی و مراکز نگهداری جسمی حرکتی، سالمندی، بیماران روانی مزمن، خاطر نشان شد: در این مراکز تنها نگهداری معلولان مد نظر نبوده بلکه هدف از ایجاد این مراکز تقویت توانمندی و جلوگیری از پیشرفت و عدم رسوب معلولیت و دسترسی به استقلال بیشتر افراد دارای معلولیت است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی بعلاوه اشاره ای به تامین هزینه های ایاب و ذهاب وسایر تسهیلات جامعه هدف پرداخت و گفت؛ برای 2 هزار و 95 نفر در سال گذشته هزینه ایاب و ذهاب و برای 139 کودک دارای بیماری فنیل کتونوری (یک بیماری نقص متابولیکی مادرزادی) تسهیلات رایگان خرید تغذیه مناسب پرداخت شده است.

دکتر صحاف در طبقه بندی معلولان گفت ؛معلولیت افراد از لحاظ رده به معلولیت خیلی شدید،شدید، میانه، خفیف و نامشخص شامل می شود و مقدار معلولیت خیلی شدید 11.85 درصد و معلولیت شدید افراد در آذربایجان شرقی 36 .43 درصد، معلولیت میانه 29 درصد و معلولیت خفیف افراد 19.11 درصد است.

وی بعلاوه خبر از تسهیلات بانکی به این اقشار داد و اضافه نمود:پرداخت تسهیلات 24 میلیارد و 550 میلیون ریالی برای خرید محصولات حمایتی به مددجویان تحت پوشش استان در 9 ماهه از جمله این تسهیلات ها می باشد.

صحاف اشاره ای هم به ارایه خدمات حمایتی برای مددجویان، کرد و اضافه نمود: 15 میلیارد ریال برای 220 قلم کالا از جمله ویلچر، سمعک، باطری سمعک پرداخت شده است و 4 میلیارد و 800 میلیون ریال برای خدمات دندانپزشکی و 4 میلیارد و 750 میلیون ریال نیز برای خدمات پروتز مددجویان در امسال پرداخت شده است.

وی با اشاره به ارائه یاری هزینه تحصیلی برای دانش آموزان و دانشجویان دارای معلولیت به وسیله بهزیستی استان، گفت: این اقدام نیز جزو آیتم های توانمند سازی است امسال 3هزار و951 نفر دانشجو و دانش آموز دارای معلولیت یاری هزینه تحصیلی دریافت نموده اند.

این مقام مسوول در بهزیستی آذربایجانشرقی در سرانجام گفت ؛ توانمندسازی جامعه روستایی و ارایه فرصت های برابر برای روستاییان را از جمله اولویت های خدمات دهی بهزیستی می باشد که به منظور شناسایی و مطلع سازی افراد معلول، در یک سال گذشته 20 هزار معلول در روستاهای استان شناسایی و تحت حمایت بهزیستی با برنامه ریزی های بعمل آمده قرار گرفته اند .

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 21 فروردین 1401 بروزرسانی: 21 فروردین 1401 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 2060

به "اقدامات پیشگیری از معلولیت از برنامه های اولویت دار این سازمان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقدامات پیشگیری از معلولیت از برنامه های اولویت دار این سازمان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید