ایران و ویتنام می توانند همکاری های منطقه ای را گسترش دهند

به گزارش مجله کوروش بزرگ، غلامحسین شافعی که در صدر هیاتی تجاری به ویتنام سفر نموده، با فرماندار هوشی مین، دیدار کرد.

ایران و ویتنام می توانند همکاری های منطقه ای را گسترش دهند

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام سفر کنید.

در این نشست فرماندار هوشی مین، با اشاره به دیدار روسای جمهور دو کشور مطرح کرد: ایران و ویتنام در شرایط فعلی روابط خیلی خوبی باهم دارند. این دو کشور در حوزه گسترش روابط مالی، تجاری و سرمایه گذاری با یکدیگر توافق دارند.

او با اشاره به روابط دیرینه میان کشورش با ایران، گفت: در سال گذشته میلادی شاهد دو اتفاق خوشایند در روابط دوجانبه بودیم که با سفر رئیس جمهور پیشین ویتنام آقای ترانگ تان سانگ به تهران و سفر رئیس جمهور ایران آقای حسن روحانی به هانوی رقم خورد؛ دیدارهایی که به نزدیکی بیشتر دو ملت منجر شده است. این دیدارها برای توسعه همکاری در زمنیه تجاری، انرژی، ICT و صنعت بسیار موثر بوده است.

او به موقعیت شهر هوشی مین و موقعیت مالی-ژئوپلیتیکی آن اشاره نمود و آن شهر را یکی از موقعیت های مهم برای برقراری روابط تجاری دو کشور مطرح کرد: ما در این شهر موقعیت خوبی برای فعالان مالی ایرانی فراهم خواهیم آورد تا شرکت های ایرانی به راحتی در این شهر فعالیت نمایند.

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران نیز در این دیدار به تاریخ رابطه ایران و ویتنام اشاره نمود: در شرایط جدید ویتنام یکی از هدف های دولت ایران برای توسعه روابط مالی است. او به تاریخ مبارزات استقلال طلبی ویتنام اشاره نمود و گفت: ما می توانیم در حوزه مالی روابط خوبی با ویتنام داشته باشیم.

رئیس اتاق ایران به دیدارهای روسای جمهور دو کشور در هانوی و تهران اشاره نمود و گفت: ثمره این دیدارها در همین مدت کوتاه، افزایش 22 درصدی حجم مبادلات تجاری بوده است. هم اکنون، ویتنام در میان 20 کشور اول هدف تجاری ایران قرار گرفته است.

شافعی با اشاره به هدف گذاری 2 میلیارد دلاری برای مناسبات مالی میان ایران و ویتنام در دیدار سال گذشته حسن روحانی و تران دای کوانگ گفت: ظرفیت های مالی دو کشور نشان از آن دارد که هدف مشخص شده به راحتی قابل دسترس است و امیدوارم اتاق های بازرگانی دو کشور، در زمان مناسب اهداف دو رئیس جمهور را محقق نمایند.

او تاکید نمود: رئیس جمهوری ایران این ماموریت را به ما داده اند تا زمینه های روابط تجاری-مالی را آنالیز نموده و فراهم کنیم تا این دو کشور به هدف مشخص شده برسند.

رئیس اتاق ایران گفت: ما علاوه بر روابط دو جانبه تجاری، با توجه به موقعیت های دو کشور در فعالیت اقتصاد منطقه ای می توانیم با همکاری با هم به توفیق های خوبی برسیم.

شافعی تاکید نمود که نگاه طرف ایرانی تنها به روابط دوجانبه نیست بلکه به دنبال همکاری های اثربخش در اقتصاد منطقه ای هر دو طرف است و اتاق ایران این موضوع را در دستور کار قرار داده است. او همچنین با اشاره به ظرفیت های بالای تجاری میان ایران و ویتنام، اقتصاد دو کشور را مکمل یکدیگر دانست و گفت که این موضوع می تواند محور تقویت همکاری های دوجانبه قرار گیرد.

به گفته شافعی، ویتنام می تواند دروازه ورود ایران به پنجمین بلوک مالی جهان، یعنی کشوهای آ سه آن، باشد؛ ایران هم در مقابل، می تواند یک راه مطمئن و کوتاه برای رسیدن به یک بازار 400 میلیون نفری در منطقه اکو، آسیای مرکزی، قفقاز، افغانستان و عراق برای ویتنام باشد.

او توضیح داد: همکاری ایران و ویتنام می تواند در گسترش روابط دو منطقه شرق و خاورمیانه اثرگذار باشد. به گفته شافعی در این زمینه همکاری های بانکی، تجاری و سرمایه گذاری در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس اتاق ایران گفت: ما به عنوان نمایندگان بخش خصوصی، مصمم هستیم پاسخ مناسب را در زمان مناسب به اراده سران دو کشور برای رسیدن به مناسبات مالی 2 میلیارد دلاری بدهیم و بسیار امیدوار هستیم که در این راه توفیق پیدا نموده و به اهداف دو رئیس جمهوری جامعه عمل بپوشانیم.

شافعی گفت: در سفر سال گذشته هیات سیاسی-مالی ایران به ویتنام، سه توافقنامه عمده به امضا رسید که شامل تشکیل کمیته مشترک بانکی، آنالیز توافقنامه تجارت ترجیحی و توافقنامه میان وزارتخانه های کشاورزی دو کشور برای تقویت همکاری ها بوده است. ایران قدم های مهمی در هر سه زمینه برداشته و منتظر پاسخ مناسب از سوی دولت ویتنام است. او تاکید نمود: در این سفر، رئیس جمهوری ویتنام آنالیز این توافقنامه ها، مسائل قرنطینه ای بین دو کشور برای روابط اقتصادکشاورزی و بانکی را مورد تاکید قرار داد. ایران و ویتنام می توانند در حوزه کشاورزی، صنعت، نفت، پتروشیمی، توسعه صنایع کوچک و متوسط، معدن و ICT همکاری خوبی باهم داشته باشند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 7 آذر 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 486

به "ایران و ویتنام می توانند همکاری های منطقه ای را گسترش دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران و ویتنام می توانند همکاری های منطقه ای را گسترش دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید