راهکارهای توسعه همکاری های مالی با جمهوری آذربایجان آنالیز شد

به گزارش مجله کوروش بزرگ، استاندار آذربایجان شرقی گفت: آماده ایم در ارتباط با بازآفرینی میراث های فرهنگی و تاریخی و مسکن، ساختمان، شهرسازی، توسعه حمل ونقل ریلی و جاده ای و همچنین در بخش معدن و صنعت در مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان فعالیت کنیم.

راهکارهای توسعه همکاری های مالی با جمهوری آذربایجان آنالیز شد

محمدرضا پورمحمدی در ارتباط تصویری مسئولان و فعالان اقتصادی استان آذربایجان شرقی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو، اضافه نمود: با جدیت و اهتمام ویژه به دنبال توسعه روابط و همکاری های مشترک بین کشورمان با جمهوری آذربایجان هستیم.

او ادامه داد: از کوشش های دستگاه دیپلماسی کشورمان در سرانجام مناقشه قره باغ و درگیری های کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان تشکر می کنم.

پورمحمدی گفت: ضرورت دارد فعالان اقتصادی ایران از نزدیک با فعالان اقتصادی جمهوری آذربایجان ملاقات و گفت وگو داشته باشند که برای این منظور هفته آینده برنامه ای از سوی اتاق بازرگانی در تبریز تدارک دیده خواهد شد.

او اضافه نمود: آذربایجان شرقی استان کم نظیر ازلحاظ موقعیت ژئوپلیتیکی و به لحاظ توانمندی های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و معدن است و قابلیت بسیار خوبی برای توسعه همکاری با کشورهای همسایه به خصوص جمهوری آذربایجان دارد.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: کمتر کشوری در جهان وجود دارد که به اندازه جمهوری آذربایجان به لحاظ سوابق فرهنگی، اعتقادی و مذهبی به ما نزدیک باشد و باید از این مزیت ها استفاده کنیم.

او اظهار کرد: وزیر صمت، موضوع و مسئولیت همکاری با کشورهای همسایه را به عهده استان آذربایجان شرقی قرار داده که البته از ظرفیت استان های مجاور آذربایجان غربی، اردبیل و گیلان نیز در این راستا بهره مند خواهیم شد.

پورمحمدی اضافه نمود: در آذربایجان شرقی بیش از 5 هزار واحد صنعتی فعال است که از این تعداد 13 واحد خودروسازی است و 35 درصد قطعات خودرو کشور در این استان فراوری می گردد.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: معادن این استان با هشت میلیارد تن ذخایر مکشوفه در کشور کم نظیر هستند؛ صنعت ساختمان و بخش کشاورزی ما بسیار فعال است و قابلیت های بسیار زیادی دارد.

پورمحمدی پیشنهاد کرد: یک مرکز تجاری و شرکت سرمایه گذاری مشترک برای حمایت از فعالیت های اقتصادی و حضور مؤثر و توسعه روابط اقتصادی با جمهوری آذربایجان ایجاد گردد.

او ادامه داد: احتیاج است کمیته ویژه ای برای پیگیری توافقاتی که در کمیسیون همکاری های مشترک تهران و باکو انجام گرفته، تشکیل گردد.

پورمحمدی همچنین اظهار کرد: باید تسهیلاتی برای تسریع امور گمرکی همچون تعرفه های ویژه و تردد اتباع 2 کشور به خصوص رفت وآمدهای خودرویی فراهم کرد.

او به ایجاد پنجره واحد مشترک گمرکی بین دو کشور همسایه اشاره نمود و گفت: اگر نمایندگان اتاق های بازرگانی ایران و جمهوری آذربایجان از هر دو طرف در تبریز و باکو مستقر شوند، موجب افزایش تعاملات بیشتر خواهد بود.

استاندار آذربایجان شرقی اضافه نمود: شهرک صنعتی مشترک در مرز 2 کشور و صنایع تکمیلی در جمهوری خودمختار نخجوان ایجاد گردد و توسعه روابط دانشگاهی می تواند تسهیل گر ارتباطات گردد.

به گفته او، موافقت نامه هایی در زمینه ایجاد نهادهای اقتصادی و بیمه ای و یا در زمینه حمل ونقل می تواند به توسعه همکاری ها کمک کند.

پورمحمدی تأکید کرد: مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان در جنگ قره باغ احتیاجمند بازسازی است و صنعت ساختمان ما با ظرفیت های بالای فراوری مصالح ساختمانی ازجمله سیمان، گچ و قیر و انواع سنگ های ساختمانی می تواند برای آغاز کار و حضور مؤثر در جمهوری آذربایجان کمک کند.

ظرفیت هایی برای افزایش ارتباطات تجاری ایران و جمهوری آذربایجان

سید عباس موسوی، سفیر کشورمان در باکو نیز در این جلسه جزییات بسترهای مشارکت فعالان تجاری و اقتصادی کشورمان در مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان در جنگ قره باغ را تشریح کرد.

او با اشاره به سفر اخیر وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به تهران، اظهار کرد: در تمام ملاقاتها بر روابط خوب و آینده دار 2 کشور تأکید و همچنین در مورد بازسازی مناطق آزاد شده نیز بحث و گفت وگو شد و جمهوری آذربایجان علاقه مندی خود را برای حضور فعال شرکت های ایرانی در بازسازی این مناطق گفت.

موسوی اضافه نمود: دیروز ملاقاتی با رئیس آژانس توسعه شرکت های کوچک و متوسط جمهوری آذربایجان داشتم که بسیار علاقه مند بودند که تفاهم نامه ای با ایران امضا نمایند.

او اظهار کرد: در حدود 15 پروژه بزرگ ملی در جمهوری آذربایجان ازجمله راه آهن، ایجاد شهرک صنعتی، داروسازی، فراوری تراکتور و اتوبوس سازی تا محصولات غذایی داشته ایم که در حال اجراست.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو گفت: مذاکرات در مورد امضای موافقت نامه تجارت ترجیحی به مراحل سرانجامی نزدیک شده است و به زودی سند نهایی آن امضا می گردد.

او با اشاره به اینکه زمینه فعالیت در حوزه کشاورزی و دام پروری در مناطق آزاد شده قره باغ به دلیل آب وهوای مناسب فراهم است، گفت: حدود 24 هزار هکتار جنگل در این مناطق باید احیا گردد.

موسوی اضافه نمود: در جنگ قره باغ در حدود 900 شهرک، 150 هزار واحد مسکونی، هفت هزار ساختمان عمومی، 693 مدرسه، 855 کودکستان، 695 خانه بهداشت، 927 کتابخانه، 808 فرهنگسرا، 85 آکادمی موسیقی، 22 موزه، 9 مسجد، 44 عبادتگاه دیگر، 473 بنای تاریخی و کاخ و موزه، 4 گالری هنری، چهار سالن تئاتر، 2 سالن کنسرت و 6 هزار تأسیسات صنعتی و کشاورزی و 160 پل و سایر تأسیسات زیربنایی تخریب شده است که در حدود 10 میلیارد دلار برای بازسازی آنها هزینه می گردد.

او ادامه داد: جمهوری آذربایجان برای بعضی از این کارها از منابع خود استفاده می نماید و همچنین وام های کم بهره ای از بانک های جهانی، آسیایی و سازمان همکاری اسلامی دریافت می نماید.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو گفت: رقابت را باید مدنظر قرار داد و باید سرعت و کیفیت کار موردتوجه قرار گیرد و شرکت های مهم و قدرتمند ما در این مناطق حضور یابند تا بتوانیم با شرکت های ترکیه ای، ایتالیایی، آلمانی و آمریکایی رقابت کنیم.

او اظهار کرد: بعضی از پروژه هایی که توسط مهندسان ایرانی در جمهوری آذربایجان اجرا شده موجب ایجاد اعتماد و اطمینان به ایرانیان شده است و می توانیم با مهندسان خارجی که در منطقه حضور دارند رقابت بالایی داشته باشیم.

موسوی گفت: در بخش کشاورزی و کشت فراسرزمینی نیز این آمادگی در مناطق آزاد شده وجود دارد که می توان در این زمینه نیز سرمایه گذاری کرد.

او ادامه داد: رئیس جمهوری آذربایجان از کشورهای دوست به خصوص ایران برای بازسازی مناطق آزادشده دعوت به مشارکت نموده اند که این موضوع به صورت مستقیم و غیرمستقیم به ایران اعلام شده است.

موسوی اظهار کرد: در بودجه 2021 جمهوری آذربایجان که پیش نویس آن آماده شده است در حدود 2 میلیارد و 200 هزار منات معادل 1.3 میلیارد دلار برای بازسازی اختصاص داده اند و از منابع دیگری نیز استفاده می نمایند تا منابع را به میزان 10 میلیارد دلار برسانند..

او ادامه داد: یکسری موانع گذشته و مزمنی ازجمله موانع گمرکی، حمل ونقل و اقتصادی و بانکی وجود دارد که در سایه تحریم ها و فشارها به وجود آمده است و امیدواریم با شرایط جدیدی که در نظام بین الملل به وجود می آید رفع شوند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو گفت: در شرایط تحریم ها جمهوری آذربایجان مراودات و همکاری خود با ایران را ادامه داد و رفاقت خود را با ایران نشان داد.

او ادامه داد: ظرفیت کار در زمینه نیروگاه های بادی، آبی و خورشیدی و ترمیم سدهای جمهوری آذربایجان نیز فراهم است که گفت وگوهایی در تهران اجرا شده است.

میزان مراودات تجاری دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان تا به امروز رضایت بخش نبوده است

رئیس اتاق تبریز نیز در این جلسه با اشاره به پتانسیل های بالای استان آذربایجان شرقی در حوزه های اقتصادی گفت: متأسفانه تا به امروز آن چنان که باید، نتوانسته ایم در حوزه تجارت با جمهوری آذربایجان نقش آفرینی کنیم و درمجموع میزان مراودات تجاری دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان تا به امروز رضایت بخش نبوده است.

یونس ژائله در ادامه با اشاره ای به صف طولانی کامیون های تجاری در مرز آستارا و لزوم کمک و تدبیر سفارت ایران در جمهوری آذربایجان در این زمینه گفت: در مرز آستارا شاهد صف طولانی از کامیون های حمل ونقل کالا هستیم که این فرآیند و سختگیری های موجود، تجارت ایران را به خصوص با کشورهای اوراسیا مورد تهدید قرار داده است که باید در این زمینه چاره اندیشی گردد.

او اضافه نمود: درصورتی که این فرایند تسهیل نگردد، تاجران ایرانی که در حوزه تجارت با کشورهای اوراسیا فعال هستند، بدنام و بدقول شده و این امر موجب مسائل فراوانی در حوزه تجارتی می گردد.

ژائله با اشاره به این موضوع که هر تجارتی احتیاج به یک بانک برای تبادل پول دارد، گفت: شبکه بانکی ما تحت تأثیر تحریم ها شاید نتواند در این راستا به درستی عمل کند، به همین دلیل احتیاج است تا توافق نامه ای بین بانک های ایران و جمهوری آذربایجان منعقد گردد که البته در این زمینه باید شاهد حمایت دوجانبه دولت ها باشیم.

رئیس اتاق تبریز در ادامه با اشاره ای به پیشنهاد های سفیر آذربایجان در مورد ایجاد زیرساخت هایی همچون شهرک های صنعتی و یا کشت و صنعت ها در کشور همسایه گفت: در این راستا انتظار داریم قوانینی که برای سرمایه گذاری در این امور توسط جمهوری آذربایجان تبیین شده، در اختیار اتاق بازرگانی و تجار استان قرار داده گردد.

او از اعلام آمادگی اتاق تبریز برای افزایش همکاری ها با جمهوری آذربایجان اطلاع داد و گفت: استان آذربایجان شرقی آماده تبادل هیات های تجاری و اقتصادی با کشور جمهوری آذربایجان است.

آمادگی شرکت های فنی و مهندسی استان برای بازسازی مناطق قره باغ

دبیر میز آذربایجان نیز در این جلسه با اشاره به وجود توانمندی های بزرگ در بخش های مختلف استان برای افزایش مراودات تجاری با جمهوری آذربایجان گفت: در این میان ضروری است که حلقه مفقوده این ارتباطات را بیابیم تا دوباره موقعیت از دست رفته را به حالت درست و صحیح آن بازگردانیم.

محمدعلی نجاری ادامه داد: شرکت های فنی و مهندسی استان آمادگی لازم برای بازسازی بخش بزرگی از واحدهای مسکونی و راه های تخریب شده مناطق آزاد شده را اعلام نموده اند.

او با اشاره ای به عزم پایدار مسئولان استانی برای تکمیل گمرک خداآفرین گفت: طبق مذاکرات انجام شده در آینده ای نزدیک شاهد جلسات ویدئوکنفرانسی بین تجار استان آذربایجان شرقی و کشور جمهوری آذربایجان و به دنبال آن، جلسات مجازی بین مسئولان بلندپایه اقتصادی استان و کشور جمهوری آذربایجان خواهیم بود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 15 بهمن 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1468

به "راهکارهای توسعه همکاری های مالی با جمهوری آذربایجان آنالیز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای توسعه همکاری های مالی با جمهوری آذربایجان آنالیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید