تاریخچه و نقشه جامع شهر قائم شهر در ویکی خبرنگاران

به گزارش مجله کوروش بزرگ، نقشه جامع شهر قائم شهر را میتوانید در این گزارش مشاهده کنید.

تاریخچه و نقشه جامع شهر قائم شهر در ویکی خبرنگاران

به گزارش خبرنگار حوزه سفر و گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری خبرنگاران, قائم شهر از پرجمعیت ترین و بزرگترین شهرهای استان مازندران و شمال ایران و مرکز شهرستان قائم شهر می باشد که در ناحیهٔ البرز مرکزی قرار گرفته و در گذشته (قبل از انقلاب 1357 ایران) آن را شاهی می نامیدند. قائم شهر قطب صنعت و صادرات در مازندران و از شهرهای مهم ترابری، کشاورزی، گردشگری، معدنی و صنعتی ایران می باشد.

این شهر به دلیل قرار دریافت در جهت جاده فیروزکوه دارای اهمیت ارتباطی است.

مناطق شهری علی آباد متشکل از: هفت محلهٔ کوچکسرا، کتی سر، آب بندان سر، حسن آباد، سیدمحله، بربری محله و مجاور محله (شامل: ترک محله و کبریت محله) و روستاهای اطراف بود که در شهریور سال 1314 ه .ش به موجب تصویب نامه هیئت وزیران، نام علی آباد به شاهی مبدل شد،در سال 1357 و در جریان انقلاب 1357 ایران به قائم شهر تغییر نام پیدا کرد، شهرستان قائم شهر از سمت شمال و شمال غرب به شهرستان جویبار و دریای مازندران (دریای خزر)، از سمت جنوب به شهرستان سوادکوه، از سمت غرب به شهرستان بابل و از سمت شرق به شهرستان ساری محدود است. در گذشته شهرستان فیروزکوه و بخش هایی از شهمیرزاد، تا سال 1359 شهرستان سوادکوه و تا سال 1376 شهرستان جویبار و تا سال 1391 شهرستان سیمرغ، بخش هایی از قائم شهر بوده که به شهرستان تبدیل شدند، شهر قائم شهر پرجمعیت بوده و جمعیت آن بر اساس سرشماری سال 1395 نزدیک به 204٬953 نفر است. بیشتر ساکنان شهر مسلمان و شیعه دوازده امامی هستند.شهرستان قائم شهردر36درجهو28دقیقهعرضشمالیتا52درجهو53دقیقهطولشرقیواقعشده است.

ترکیب جمعیتی و ادغام قومیت های مختلف، در کنار سایر عوامل تاریخی، ارتباطی، صنعتی و غیره، موقعیت و خصوصیات فرهنگی ویژه ای به شهرستان قائم شهر اهدا نموده است.مردم این شهرستان که عموماً دارای مشاغل کارگری هستند همیشه از نظر علمی و آموزشی دارای جایگاه ممتازی در استان هستند. این شهرستان از نظر درصد با سوادی مردم دارای رتبه اول در استان است. جمعیت افراد با سواد در قائم شهر 83.9 درصد بوده و همچنین این شهرستان از نظر تعداد دانشجوی رشته های مختلف بخصوص رشته های پزشکی و تعداد پزشکان به نسبت جمعیت دارای رتبه بسیار خوبی در استان و کشور است. دبیرستان های این شهرستان بیشترین آمار قبول شدگان دانشگاههای دولتی را در بهترین رشته های مهندسی و پزشکی در کشور دارد و جایگاه های بهترین دانشگاههای کشور در تصرف جوانان این شهر است.

امامزاده سید ابوصالح در روستای مله ، معروف به سید ابوصالح از جمله مناطق مذهبی و گردشگری این شهرستان است که در سردر مسجد آن تاریخ سال 1114هجری قمری حک شده است. از دیگر مناطق دیدنی این شهرستان امامزاده عباس رضا در روستای کوتنا است که صندوق چوبی موجود دراین مکان متعلق به سال931هجری قمری است. امامزاده موسی در روستای وسطی کلا با سابقه ساخت 1086هجری قمری ، امامزاده سید زرین نوا در روستای چمازکتی با سابقه ساخت صندوق چوبی آن در سال 855 هجری قمری که از جمله آثار ملی کشور به شمار می رود از دیگر جاذبه های شهرستان قائم شهر به شمار می رود. امامزاده یوسف رضا و واقع شدن آن در کنار بیمارستان رازی قائمشهر این مکان را به جایگاهی برای زیارت مومنان و متمسکین به ائمه برای برطرف حاجات مبدل نموده است. این مکان در گذشته دارای بارگاه و مسجدی بود که در دوره پهلوی اول تخریب شد. امامزاده سید نظام الدین که در منطقه جمنان قائمشهر واقع است و در سال 892 هجری قمری میرظهیرالدین مرعشی آن را زیارت کرد. در طول مدت گذر زمان در جنب این مکان مذهبی ، قبرستانی برای دفن اموات این شهر ساخته شد.

پارک جنگلی تلار قائم شهر با وسعت 15هکتار در 10کیلومتری قائم شهر واقع است و به عنوان یک منطقه تفریحی و سیاحتی جزو یکی از مناطق60گانه گردشگری استان مازندران به شمار می رود. پارک های جنگلی موجود در سطح کشور براساس ملاکهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچون امکانات ، وسعت و موقعیت جغرافیایی به سطوح محلی، استانی، ملی و بین المللی تقسیم بندی می شوند و پارک جنگلی تلار از لحاظ رتبه بندی این سازمان، در رده محلی قرار گرفته است. همچنین قرار داشتن دریاچه ای با نام دریاچه جاده نظامی در حاشیه این پارک جنگلی ، محیطی فراهم آمده است تا مسافران و گردشگران با خاطری باز قادر به استفاده از این مکان و امکانات خدادادی شوند. نکته حائز اهمیت در خصوص دانشگاه آراد اسلامی واحد قائمشهر، همجواری این واحد با پارک جنگلی تلار و رودخانه تلار (دریاچه جاده نظامی) است که موجب تمایز چشمگیر این واحد نسبت به دیگر واحدهای دانشگاهی در سطح شهرستان و حتی استان شده است.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 24 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 936

به "تاریخچه و نقشه جامع شهر قائم شهر در ویکی خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه و نقشه جامع شهر قائم شهر در ویکی خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید