تعلیق، خطری که فدراسیون جدی نمی گیرد

به گزارش مجله کوروش بزرگ، تکرار تخلفات فدراسیون فوتبال و نامه های هشدارآمیز فیفا، فدراسیون فوتبال ایران را به خطر نزدیک کرده است اما مسوولان فوتبال ایران در کمال تعجب این خطر بزرگ را جدی نگرفته اند!

تعلیق، خطری که فدراسیون جدی نمی گیرد

تعلیق، خطری که فدراسیون جدی نمی گیرد

بهناز میرمطهریان ، تکرار تخلفات فدراسیون فوتبال، مجموعه پرتعدادی از نامه های فیفا و ای اف سی را در پی داشته و هر بار در انتهای نامه به فدراسیون فوتبال ایران تأکید شده است: در صورت انجام نشدن موارد خواسته شده یا تکرار تخلف، فیفا برخورد شدیدتری خواهد داشت.

از ماجرای ورود زنان به ورزشگاه ها تا رعایت استانداردهای حرفه ای مدنظر فیفا و ای اف سی درباره باشگاه های حاضر در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا مواردی بوده اند که فیفا بابت شان به فدراسیون فوتبال ایران هشدار داده است. آخرین نامه های ارسالی هم مربوط می شد به اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال پیش از برگزاری انتخابات و بالاخره انتخاب مهدی محمدنبی به عنوان دبیرکل فدراسیون فوتبال.

تکرار تخلف و سلسله نامه های هشدارآمیز فیفا اما برای فوتبال ایران چه پیامی می تواند داشته باشد؟ جز اینکه فدراسیون فوتبال با هربار تکرار تخلف و هر یک نامه هشدارآمیز فیفا، یک قدم دیگر به تعلیق یا روی کار آمدن کمیته انتقالی نزدیک می شود؟

بیایید این تخلفات را از ابتدا مرور کنیم. نمایندگان فیفا وقتی برای بررسی شرایط ورزشگاه ها برای حضور زنان، به ایران آمدند، در نامه ای که روی سایت فیفا منتشر شد به صراحت اعلام کردند که از ماه ژوئن (خرداد - تیر) همه زنان ایران باید بتوانند در همه ورزشگاه های ایران حاضر شوند. البته شاید حضور زنان در بازی ایران - کامبوج تا حدودی حساسیت های فیفا را کاهش داد اما تا همین چند ماه پیش اینفانتینو مصمم بود برای رسیدگی به همین موضوع به ایران سفر کند و چه کسی است که نداند بر اساس کدهای انضباطی جدید فیفا، فوتبال ما به همین دلیل می تواند تعلیق شود؟

بعد از این، تخلف ایران در ارائه اسناد حرفه ای نمایندگان آسیایی، حتی به جریمه 120 هزار دلاری فدراسیون فوتبال منجر شد. وقتی کمیته انضباطی ای اف سی به این نتیجه رسید که چهار باشگاه پیکان، استقلال، پرسپولیس و تراکتور بدهی معوقه داشته اند و با سندسازی، تا این مرحله پیش آمده اند. ای اف سی بعد از جریمه فدراسیون فوتبال ایران در انتها به این جمله تأکید کرده بود: در صورت تکرار این ماجرا با جریمه های بیشتر و محرومیت از حضور در آسیا و باطل کردن مجوز فعالیت روبه رو می شوید.

همین هشدارها درباره نامه فیفا بابت اساسنامه فدراسیون فوتبال هم تکرار شد. فدراسیون جهانی فوتبال بعد از تأکید بر تغییر اساسنامه فوتبال ایران پیش از برگزاری انتخابات با این جمله نامه خود را به انتها برد: می خواهیم دوباره موضع گیری محکم و سخت فیفا و ای اف سی را تکرار کنیم که فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران باید، اساسنامه و آئین نامه انتخاباتی جدید مورد تأیید فیفا و دستورالعمل های مورد تأیید مجمع عمومی را پیش از برگزاری انتخابات به تصویب برساند.

و حالا فیفا در تازه ترین نامه خود برای فدراسیون فوتبال انتخاب نبی به عنوان دبیرکل را مغایر با قوانین فیفا می داند و به فدراسیون فوتبال فرصت داده تا صورتجلسه و توضیحات خود را درباره این انتخاب ارسال کند. در آخر هم تأکید کرده که ما همچنان ابراهیم شکوری را به عنوان دبیرکل فدراسیون فوتبال می شناسیم.

چهار تخلف و چهار نامه هشدار بابت این تخلفات، در کمتر از یکسال، نشان می دهد که فدراسیون فوتبال ایران به تخلف از قانون عادت کرده و به آن اصرار دارد. آن هم درست وقتی که فیفا برخلاف گذشته به شدت نسبت به جزییات مدیریتی حساس شده است. نکته جالب تر اینکه تا کنون نه زنان به ورزشگاه ها رفته اند، نه جریمه پرداخت شده، نه اساسنامه اصلاح شده و نه فدراسیون زیر بار انتخاب غیرقانونی نبی می رود و همه اینها یعنی نزدیک شدن به عملی شدن تهدیدها.

فدراسیون فوتبالی که سال 85، تنها به خاطر یک تخلف تعلیق شد، حالا با مجموعه ای از تخلفات چرا نزدیک شدن به خطر را باور نمی کند؟ اینکه تکرار این تخلفات و بی توجهی به قوانین، می تواند اوضاع را برای فوتبال ایران وخیم تر کند؟

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 3 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 959

به "تعلیق، خطری که فدراسیون جدی نمی گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعلیق، خطری که فدراسیون جدی نمی گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید