حضور دوباره شهرام شاهرختاش

به گزارش مجله کوروش بزرگ، شهرام شاهرختاش از سال هایی که در فضای شعر نبوده و چاپ مجموعه شعر جدیدش می گوید.

حضور دوباره شهرام شاهرختاش

این شاعر در گفت وگو با خبرنگاران، درباره سال هایی که در فضای شعر حضور نداشته گفت و اعلام نمود: من مدتی مریض بودم و بیماری اعصاب داشتم، این بود که کار را هم کم کردم. ولی اخیرا با انتشارات سیب سرخ آشنا شدم و قرار شد کتابم را چاپ کنند که با نام شب بی رنگ تا چند روز دیگر عرضه می شود و حالا بهترم.

او با بیان این که این روزها شرایط شعر خوب نیست اظهار کرد: شاعران جدیدی پیدا شده اند، اما هیچ کدام شان کاری نکرده اند که به چشم بیاید و کارهای شان خیلی ضعیف است. اما شاعرانی که در دهه 40 پیدا شدند، کارهای قوی ای داشتند و شعرشان درخور توجه بود، ولی کار این ها بیشترا خیلی ضعیف است.

شاهرختاش دلیل ضعف شاعران امروز را محدودیت فکری دانست و گفت: فکر می کنم رادیو، تلویزیون و مطبوعات طوری به شعر می پردازند که در آن محدودیت ایجاد کرده اند و شاعران دچار محدودیت فکری شده اند. در نهایت اخیرا کتاب شعری نخوانده ام که شعرهای آن ناب باشند و بیشترا سطح شان پایین است.

او در ادامه گفت که بیماری اش در شعرهایش تاثیری نداشته است و اضافه نمود: شعرهایی که در کتاب جدیدم منتشر شده اند، شعرهای پیش رویی هستند و فضای آن ها همان فضای جامعه است، اگر حقیقتش را بخواهید ندیده ام کسی به این سبک کتابی دربیاورد. بیشتر کتاب هایی که خوانده ام ضعیف بوده اند. چون به نظر محدودیت فکری در جامعه ایجاد شده و همین باعث شده که دیگر شاعران نتوانند شعر خوب بگویند.

این شاعر در ادامه اعلام نمود: کتاب های شاعران خارجی خیلی کم در ایران منتشر می شود و شاعرانی هم که در ایران هستند اغلب تحت تاثیر غزل و قصیده اند و بیشتر دنبال قالب های کلاسیک شعر هستند تا این که در شعر نوآوری کنند. شعری که در آن نوآوری کرده باشند و تازه باشد خیلی کم دیده ام. شعر نوشان هم آن طور که باید باشد نیست. مابقی شان هم بیشترا به غزل روی آورده اند که آن هم ضعیف است.

شهرام شاهرختاش همچنین گفت که دلش نمی خواهد شعر را کنار بگذارد و ادامه داد: اما یک سال است که شعر نگفته ام، در واقع مطالعه کرده ام اما شعر تازه ای نگفته ام. دچار گرفتاری های مختلفی بودم که نشد شعر بگویم. دو کتاب شعرم را هم که مربوط به سال های اخیر بود در اسباب کشی گم کرده ام وگرنه آن ها را هم چاپ می کردم.

این شاعر اولین کتاب شعرش را در سال 1346 با نام خواب های فلزی منتشر کرده است. شهر سخت حنجره ها (1348)، فصل غلیظ گیسو (1350)، از این دریای ناپیدا کرانه و دست بر پیشانی ایام (1386) نیز دیگر کتاب های شعر منتشرشده او هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1051

به "حضور دوباره شهرام شاهرختاش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حضور دوباره شهرام شاهرختاش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید