خبرنگاران 90 موسسه آموزش عالی در کشور ساماندهی می گردد

به گزارش مجله کوروش بزرگ، بجنورد- خبرنگاران- معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از مجموع 120 موسسه آموزش عالی وابسته به این وزارتخانه در کشور، 90 موسسه ساماندهی می گردد.

خبرنگاران 90 موسسه آموزش عالی در کشور ساماندهی می گردد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در کانادا در مقطع دبیرستان هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

غلامحسین رحیمی شعرباف روز پنجشبه در گفت و گو با خبرنگاران در محل پارک و علم و فناوری خراسان شمالی گفت: این 90 موسسه به 45 موسسه تبدیل می گردد و فعالیت هیچیک از این موسسات حذف و یا متوقف نمی گردد و کارمندان و اعضای هیات های علمی آنها بازآرایی ساختاری خواهند شد.

جایگاه های خالی دانشگاهی

وی از وجود یک میلیون و 200 جایگاه خالی در دانشگاه های کشور اطلاع داد و افرود: توزیع این جایگاه ها در دانشگاه های مختلف متفاوت است.

معاون وزیر علوم اعلام نمود: توزیع جایگاه های خالی در دانشگاه ها یکنواخت نیست اما به علت نبود داوطلب برای بعضی دانشگاه ها و رشته های دانشگاهی این اتفاق روی داده است و دانشگاه های غیردولتی با کاهش شدیدتر دانشجو روبرو شده اند به طوری که به یکسوم ظرفیت خود رسیده اند.

وی اضافه نمود: با توجه به رشد کمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و افزایش افزون بر احتیاج دانشجو در کشور، وزارت علوم از سال 95 تا کنون مجوزی برای توسعه کمی دانشگاه ها نداده است.

رحیمی شعرباف با مقایسه تعداد دانشجویان در سال 92 و اکنون گفت: چهار میلیون و 800 هزار دانشجو در سال 92 در دانشگاه های کشور تحصیل می کردند که اکنون این رقم به سه میلیون و 400 هزار دانشجو رسیده است.

رشد شدید علمی

معاون وزیر علوم با بیان اینکه کشور در همین مقطع از نظر کیفیت علمی رشد بسیار خوبی داشته است، اضافه نمود: البته بار این رشد علمی بر دوش دانشگاه هایی بود که در توسعه کیفی کشور نقش بیشتری داشتند.

وی یکی از زیرطرح های آمایش آموزش عالی را ساماندهی دانشگاه های کشور اعلام کرد و اضافه نمود: ساز و کارهای این ساماندهی به استان ها ابلاغ شده و تا چهار ماه دیگر اجرای آن در تمام استان ها شروع می گردد.

وی با اشاره به فعالیت 43 پارک علم و فناوری در کشور، گفت: برای هر استان ایجاد و فعال سازی یک پارک علم و فناوری در نظر گرفته شده است و در شهرستان های عظیم هر استان نیز می توان پردیس علم و فناوری ایجاد کرد.

رحیمی شعرباف اضافه نمود: 6 هزار شرکت دانش بنیان در کشور داریم که البته شمار آن نسبت به احتیاج کشور اندک است و باید در برنامه ای عملی به ایجاد شرکت های دانش بنیان روی بیاوریم.

وی پارک علم و فناوری خراسان شمالی را پارکی رو به رشد دانست و اضافه نمود: اقدامات خوبی در این پارک صورت گرفته است اما برای رسیدن به نقطه مطلوب کوشش بیشتری ضروری است.

خراسان شمالی، دومین استان در ساماندهی دانشگاهها

معاون وزیر علوم از خراسان شمالی به عنوان دومین استانی یاد کرد که در آن طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی و دانشگاه ها ابلاغ شده است.

وی در خصوص شرایط آموزش عالی در این استان نیز گفت: آموزش عالی خراسان شمالی در مرتبه کیفی خوبی نیست.

رحیمی شعرباف اضافه نمود: تعدد و رشد کمی دانشگاه ها و موسسات اموزش عالی در این استان موجب شده تا اعتبارات اندک این بخش تجمیع نگردد و به همین دلیل هنوز در این استان تحصیلات تکمیلی در دوره های دکترا ایجاد نشده است.

وی اضافه نمود: در این استان اکنون هیچ گروهی در دانشگاه ها دارای استادتمام نیست در حالی که داشتن استادتمام از حداقل داشته های دانشگاه ها است.

وی با بیان اینکه در خراسان شمالی یک دانشگاه جامع دولتی و حضوری با استانداردهای کیفی شکل خواهد گرفت، اضافه نمود: مجتمع آموزش عالی اسفراین به عنوان پردیس فنی و شیروان به عنوان پردیس کشاورزی باقی خواهند ماند و یک پردیس فنی با توجه به ظرفیت های استان در دانشگاه بجنورد شکل می گیرد و دوره های دکترا و پسادکترا در آن ایجاد خواهند شد.

وی با بیان اینکه هنوز تصمیمی برای دانشگاه تک جنسیتی کوثر بجنورد گرفته نشده است، گفت: شرایط این دانشگاه در خراسان شمالی در دست آنالیز است.

منبع: ایرنا
انتشار: 27 مهر 1399 بروزرسانی: 27 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1251

به "خبرنگاران 90 موسسه آموزش عالی در کشور ساماندهی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 90 موسسه آموزش عالی در کشور ساماندهی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید