خشکسالی بلای جان زعفران کاری در گناباد

به گزارش مجله کوروش بزرگ، رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی گناباد گفت: استمرار خشکسالی و کمبود منابع آبی، از مسائل کشت و برداشت زعفران در این شهرستان است.

خشکسالی بلای جان زعفران کاری در گناباد

علی موذنی رئیس اداره فراوریات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی گناباد با اشاره به آغاز برداشت زعفران از سه هزار و 500 هکتار اراضی زیر کشت گناباد گفت: با وجود این که برداشت زعفران برای کارگران فصلی اشتغالزایی خوبی دارد و موجب اشتغال 200 نفر در هر هکتار به طور میانگین می گردد، ولی کمبود کارگر و به تبع آن ها افزایش هزینه کارگری مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد نموده است.

او اضافه نمود: کاشت زعفران در گناباد همه ساله در شهریورماه آغاز و تا اواخر مهرماه ادامه دارد و با خنک شدن هوا در اواخر مهرماه آبیاری زعفران آغاز می گردد و رویش گل های این محصول در اواسط آبان ماه آغاز و تا نیمه آذرماه ادامه خواهد داشت.

او با اشاره به این که محصول زعفران به عنوان طعم دهنده مواد غذایی، آرام بخش و نشاط آور محسوب می گردد اضافه نمود: از گیاه زعفران در صنایع رنگرزی، داروسازی، طب سنتی، صنایع غذایی، شیرینی سازی، بستنی سازی، فراوری عرقیات، اسانس، عطرسازی و آرایشی و بهداشتی استفاده می گردد.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد هم از پیش بینی برداشت بیش از 11 تن زعفران از سه هزار و 500 هکتار مزارع شهرستان این شهرستان در امسال اطلاع داد و گفت: این اندازه در مقایسه با عملکرد مشابه سال قبل 20 درصد رشد خواهد داشت.

رمضانعلی قاسمی اضافه نمود: شرایط اقلیمی و آب و هوایی شهرستان گناباد سبب شده زعفران برداشتی کیفیت بسیار بالایی داشته باشد.

وی توضیح داد: با توجه به محدودیت منابع آبی منطقه و از طرف دیگر احتیاجآبی کم زعفران، این محصول یکی از محصولات مستعد برای قرار گرفتن در الگوی کشت منطقه است چرا که تغییر الگوی کشت و کاشت محصولات کشاورزی کم آب بر یکی از سیاست ها و راه چاره های مهم دولت سیزدهم است.

او اضافه نمود: علاوه بر احتیاج آبی کم، امکان بهره برداری طولانی مدت با یک بار کاشت، اشتغال زایی و ارزش مالی بالا از مزایای کشت زعفران است.

خبرنگاران خراسان رضوی مشهد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 آبان 1401 بروزرسانی: 20 آبان 1401 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 2217

به "خشکسالی بلای جان زعفران کاری در گناباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشکسالی بلای جان زعفران کاری در گناباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید