راجع به لوزارتان چه میدانید؟

به گزارش مجله کوروش بزرگ، لوزارتان در مواردی مانند فشارخون بالا با کنترل فشار خون ،در نارسایی های قلبی برای کاهش کار قلب و جهت محافظت از کلیه ها در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که با اختلالات کلیوی درگیر می باشند تجویز می گردد.

راجع به لوزارتان چه میدانید؟

موارد استفاده و عوارض لوزارتان

لوزارتان متعلق به یک دسته از داروهای مسدود نماینده به نام گیرنده های آنژیوتنسین (ARB ها) است. این دارو با شل کردن رگ های خونی اثر خود را میگذارد بنابراین خون می تواند به راحتی جریان یابد.

از لوزارتان برای درمان فشار خون بالا (هایپرتنشن) و برای محافظت از کلیه ها از آسیب به علت دیابت استفاده می شود. بعلاوه برای کاهش خطر سکته مغزی در بیماران مبتلا به فشار خون بالا و بزرگ شدن قلب استفاده میشود. کاهش فشار خون بالا به جلوگیری از سکته مغزی، حمله قلبی و مسائل کلیوی یاری می نماید.

نحوه مصرف لوزارتان پتاسیم

قبل از آغاز مصرف لوزارتان، و هر زمان که مصرف مجدد آن، در صورت وجود بروشور اطلاعات بیمار آن را بخوانید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا مسئول داروخانه بپرسید.

این دارو را به صورت خوراکی طبق دستور پزشک، معمولا یک بار در روز همراه با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. دوز دارو براساس شرایط پزشکی و پاسخ به درمان معین میشود.

اگر از شکل مایع این دارو استفاده می کنید، بطری را قبل از هر بار مصرف تکان دهید. دوز دقیق را با استفاده از دستگاه اندازه گیری /قاشق مخصوص اندازه گیری کنید. برای این کار از قاشق خانگی استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز صحیح را دریافت نکنید.

این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین بهره را از آن ببرید. به منظور یاری برای عدم فراموشی، هر روز آن را در همان زمان مصرف کنید. مهم است که مصرف این دارو را ادامه دهید حتی اگر احساس خوبی داشته باشید. بیشتر افراد مبتلا به فشار خون بالا احساس بیماری نمی نمایند.

اگر شرایط شما بهبود نیافت و یا بدتر شد (به عنوان مثال، اندازه فشار خون شما بالا باقی ماند)، به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض جانبی لوزارتان
با مصرف این دارو سرگیجه و احساس سبکی سر ممکن است رخ دهد چرا که بدن شما باید خود را با دارو تنظیم کند. اگر هر یک از این عوارض همچنان ادامه داشت یا بدتر شد، به سرعت به پزشک یا داروساز خود بگویید.

برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی سر، هنگام بلند شدن از موقعیت نشسته یا دراز کشیده، به آرامی بلند شوید.

به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را بدین علت تجویز نموده است که نفع آن را بیشتر از خطر عوارض جانبی آن در نظر گرفته است. بسیاری از افراد با مصرف این دارو عوارض جانبی جدی ندارند.

اگر هر کدام از این عوارض جانبی بعید، اما جدی وجود داشته باشد، به پزشک خود اطلاع دهید: خستگی، علائم بالینی پتاسیم زیاد (مانند ضعف عضلانی، ضربان قلب آرام / نامنظم).

اگر چه لوزارتان ممکن است برای جلوگیری از مسائل کلیوی و یا درمان افراد مبتلا به مسائل کلیوی استفاده شود، بعلاوه ممکن است به ندرت باعث مسائل کلیوی کلیه یا بدتر شدن آنها شود. در صورت مصرف لوزارتان، پزشک شما عملکرد کلیه را آنالیز خواهد نمود. در صورتی که نشانه هایی از مسائل کلیه مانند تغییر اندازه ادرار داشتید، به پزشک خود اطلاع دهید.

واکنش آلرژیک بسیار حساس به این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه علائم واکنش شدید آلرژیک، از جمله: بثورات پوستی، خارش / تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفس، شدید فورا به پزشک مراجعه کنید.

موارد احتیاط
قبل از مصرف لوزارتان، اگر به این دارو حساسیت دارید، یا آلرژی دیگری دارید، به پزشک یا داروساز خود بگویید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند واکنش های آلرژیک و سایر مسائل ایجاد کند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، پزشک یا داروساز را از سابقه پزشکی خود آگاه سازید، به خصوص سوابقی همانند: بیماری کبد، از دست رفتن آب و مواد معدنی (کم آبی).

این دارو ممکن است باعث سرگیجه شود. تا زمانی که مطمئن نشدید که می توانید فعالیت هایی که مستلزم هوشیاری هستند را با خیال راحت انجام دهید، از رانندگی و استفاده از ماشین آلات خودداری کنید.

این دارو ممکن است سطح پتاسیم شما را افزایش دهد. قبل از استفاده از مکمل های پتاسیم یا جایگزین های نمکی که حاوی پتاسیم هستند، با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

قبل از انجام عمل جراحی، پزشک یا دندانپزشک خود را در خصوص تمام محصولاتی که استفاده میکنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) آگاه سازید.

این دارو برای استفاده در دوران بارداری توصیه نمی شود زیرا خطر آسیب به جنین وجود دارد. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

اینکه آیا این دارو به شیر مادر وارد می شود یا نه، تعیین نیست. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی ممکن است باعث تغییر عملکرد داروها یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود.فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی / غیر تجویزی و محصولات گیاهی) تهیه و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون تایید پزشک مصرف دارو را آغاز یا متوقف نکنید و یا دوز داروها را تغییر ندهید.

بعضی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از: آلیسیرن، لیتیوم، داروهایی که ممکن است سطح پتاسیم را در خون افزایش دهند (از جمله مهار نماینده های ACE از جمله بنازپریل / لسیینوپریل، قرص های ضد بارداری حاوی دسپیرنون).

بعضی از محصولات دارای مواد تشکیل دهنده ای هستند که می توانند فشار خون شما را افزایش دهند یا مسائل قلبی شما را بدتر نمایند. به مسئول داروخانه بگویید چه داروهایی مصرف میکنید و در خصوص نحوه مصرف بی خطر داروها (به خصوص داروهای سرفه و سرماخوردگی، مکمل های رژیم غذایی یا NSAID ها مانند ایبوپروفن / ناپروکسن) سوال کنید.

مصرف دوز بالا یا اوردوز
در صورتی که دوز بالایی مصرف شود با مرکز مسمومیت یا اورژانس تماس گیرید. در تهران می توان با مرکز مسمومیت با شماره تلفن 1490 تماس بگیرید. ساکنان دیگر شهر ها می توانند با مرکز کنترل مسمومیت استانی یا اورژانس 115 تماس بگیرند.
نکته های مهم
لوزارتان را به بقیه افراد جهت مصرف ندهید. این برخلاف قانون است. تست های آزمایشگاهی و یا پزشکی (مانند فشار خون، ضربان قلب، رشد در بچه ها) ممکن است به صورت دوره ای برای نشان دادن پیشرفت شما و یا کنترل عوارض جانبی انجام شود. برای جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1908

به "راجع به لوزارتان چه میدانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راجع به لوزارتان چه میدانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید