راهکاری برای کاهش تهوع در دوران بارداری

به گزارش مجله کوروش بزرگ، نتایج یک پژوهش نشان می دهد بابونه، زنجبیل و ویتامین B6 هر سه در کاهش علائم تهوع و استفراغ ناشی از بارداری موثر هستند.

راهکاری برای کاهش تهوع در دوران بارداری

به گزارش خبرنگاران، با این که حاملگی یکی از طبیعی ترین فرایند های فیزیولوژیک بوده و به عنوان یک حادثه شادی بخش از بعد اجتماعی و شخصی تلقی می گردد، اما یک دوره آسیب پذیر در زندگی زنان نیز است. تهوع و استفراغ، شایع ترین علامت ناراحت نماینده دوران بارداری بوده که بیش از نیمی از زنان باردار آن را تجربه می نمایند. پژوهشگران در پژوهشی با عنوان مقایسه تاثیر بابونه، زنجبیل و ویتامین B6 بر درمان تهوع و استفراغ بارداری این موضوع را بررسی نموده اند.

در این پژوهش که توسط دکتر حمیده پاک نیت، استادیار گروه زنان و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دکتر محمدرضا معمار زاده، دکترای شیمی مرکز تحقیقات گیاهان دارویی یک شرکت داروسازی، دکتر نضال آژ، استادیار گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، مریم مافی، کارشناس ارشد آمار زیستی دانشگاه علوم پزشکی قزوین و فاطمه رنجکش، مربی گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین صورت گرفته، آمده است: این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده سه سو کور(بدین صورت که محقق، بیمار و تفسیر نماینده داده ها از نوع داروی مصرفی تا انتهای مطالعه اطلاعی نداشتند و پس از تعیین شدن نتایج رمز گشایی کد ها انجام شد) بود.

در این مقاله آمده است: این مطالعه، در سال 96-1395 بر روی زنان باردار مبتلا به تهوع و استفراغ بارداری مراجعه نماینده به مراکز سلامت شهری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد. نمونه گیری در یک دوره 11 ماهه از بین زنان مراجعه نماینده به روش نمونه گیری در دسترس و براساس معیارهای ورود انجام شد.

براساس آن چه در این پژوهش آمده، در این 11 ماه، 241 بیمار مورد ارزیابی قرار گرفتند که در نهایت 105 بیمار جهت شرکت در مطالعه رضایت دادند و به طور تصادفی به سه گروه درمانی یک و دو و سه تخصیص یافتند. با توجه به این که همه نمونه ها در یک زمان در دسترس نبودند، جهت تخصیص تصادفی از روش بلوک شش تایی استفاده شد و نمونه گیری تا زمانی که حجم نمونه مورد نظر حاصل گردد، ادامه یافت. در نهایت، به دلیل ریزش بعضی نمونه ها در حین مطالعه، اطلاعات 96 بیمار(32 نفر در گروه درمانی 1، 33 نفر در گروه درمانی2 و 31 نفر در گروه درمانی 3) بررسی شدند.

نویسندگان این مقاله می گویند: ابزار گردآوری داده ها در این مطالعه، شامل شاخص استاندارد رودز بود. شاخص رودز برای بررسی سه علامت فیزیکی تهوع، استفراغ و اوغ زدن شامل اپیزودهای تهوع، طول مدت تهوع و تعداد دفعات استفراغ و اوغ زدن است.

براساس آن چه در این مقاله آمده، ابتدا از تمام شرکت نمایندگان در مطالعه شاخص های استاندارد رودز گرفته شد. در این مطالعه گروه های مداخله، علاوه بر دریافت مراقبت های معمول دوران بارداری هر کدام 12 عدد کپسول دریافت کردند که می بایست روزانه 3 کپسول مصرف می کردند. در صورت استفراغ تا نیم ساعت پس از مصرف کپسول، دوز دارو مجدد تکرار می شد.

پاک نیت و همکارانش می گویند: داروها شامل زنجبیل 500 میلی گرم (تهیه شده از پودر ریشه گیاه)، ویتامین B6 20 میلی گرم و بابونه 500 میلی گرم (تهیه شده از گل گیاه بابونه آلمانی) توسط یک شرکت داروسازی و در آزمایشگاه فارماکولوژی در پوشش های کپسولی مشابه (رنگ و شکل ظاهری) بسته بندی و کدگذاری شده بود و کدهای داده شده تا انتها بررسی نزد مسئول آزمایشگاه باقی ماند. بدین ترتیب، بیمار، پژوهشگر و آمارگر از نوع داروی مصرفی بی اطلاع بودند.

محققان در انتها پس از بررسی ها به این نتیجه رسیدند که کپسول های خوراکی بابونه، زنجبیل و ویتامین B6 هر سه در کاهش علائم تهوع و استفراغ ناشی از بارداری موثر هستند و فزونی بین سه دارو وجود ندارد.

این پژوهش در هشتمین شماره بیست و یکمین دوره مجله زنان مامایی و نازایی ایران منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 955

به "راهکاری برای کاهش تهوع در دوران بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکاری برای کاهش تهوع در دوران بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید