راه حل های 12 گانه برای مقابله با بحران کم آبی در دنیا

به گزارش مجله کوروش بزرگ، 1200 دانشمند از 80 کشور دنیا در ماه مارس گذشته پس از مطالعات گسترده 12 راه چاره را برای مقابله با بحران آب در دنیا معرفی کردند.

راه حل های 12 گانه برای مقابله با بحران کم آبی در دنیا

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، بحران آب در جهان سال به سال رو به افزایش است و دانشمندان برای تامین امنیت غذایی ناگزیر هستند، راه حل هایی برای مقابله با بحران کم آبی معرفی نمایند. مصرف آب در جهان در همه ابعاد کشاورزی، صنعتی و مصرف انسانی در حال افزایش است، در حالی که این ماده در جهان ثابت است و امکان افزایش فراوری ندارد، بنابراین جهان برای بقا باید یاد بگیرد که از این مایع حیات چگونه به برترین حالت استفاده کند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری سرکل آو بلو یک هزار و 200 کارشناس معتبر در 80 کشور جهان پس از تحقیقات و پژوهش های مختلف 12 راه حل برای مقابله با کم آبی جهان آینده معرفی کردند و معتقدند که انجام آن از سوی کشور ها می تواند نجات بخش باشد، در زیر این موارد مطرح می گردد.

آموزش و تغییر الگوی مصرف و روش زندگی

این دانشمندان تاکید می نمایند که برای رویارویی و موفقیت در مقابله با بحران کم آبی لازم است تا مردم در زمینه استفاده صحیح آموزش ببینند و در رفتار های گذشته بازنگری نمایند و لازم است تا در شکل استفاده از آب تنو نظر گردد. این تغییرات از مصارف فردی گرفته تا زنجیره شرکت های بسیار عظیم مانند جنرال الکتریک را شامل می گردد.

بر اساس این گزارش، بعضی منطقه ها هند و استرالیا و جنوب غرب آمریکا با بحران شدید آب روبرو هستند.

اختراع تکنولوژی نو ذخیره سازی آب

در منطقه های که سفره های زیرزمینی در حال خشک شدن هستند و بارندگی در این منطقه ها غیر قابل پیش بینی است، این تکنولوژی بسیار مهم است، اما نباید فراموش کرد که برای به کارگیری احتیاج به مصرف انرژی بالاتری هم دارد.

باز چرخانی پساب ها

در ماه مارس در روز جهانی آب درباره تفکر نو نحوه مدارا کردن با پساب ها اعلام شد بعضی کشور ها نظیر سنگاپور کوشش می نمایند تا با بازچرخانی پساب کارخانه ها و شرکت های عظیم میزان وابستگی به مصرف آب را کاهش دهند و در زمینه تامین احتیاج آبی خودکفا شوند، البته تامین آب برای آن ها به معنای خودکفایی در محصولات شرکت ها هم می تواند باشد.

افزایش سیستم های نوین آبیاری

استفاده از سیستم های نوین آبیاری در بخش کشاورزی می تواند در کاهش مصرف آب بسیار تاثیر گذار باشد در بسیاری از کشور ها 70% آب در حوزه کشاورزی استفاده می گردد و هر میزان بهره وری افزایش یابد در مصرف کل صرفه جویی خواهد شد، این روش در بسیاری از کشور ها از جمله استرالیا، آسیای مرکزی و جنوب غرب آسیا به اسم یک راه حل عملی استفاده شده و نتیجه خوبی حاصل شده است کارشناسان خبره جهانی میگویند که در بعضی موارد مثلاً در کالیفرنیا راه اندازی چنین سیستم هایی انقلاب عظیمی در فراوری محصولات کشاورزی ایجاد نموده است.

افزایش قیمت آب

بر اساس مطالعات این دانشمندان افزایش قیمت آب می تواند در کاهش مصرف بسیار موثر باشد بر اساس اعلام کارشناسان سازمان همکاری و توسعه همکاری های مالی که 31 کشور ثروتمند جهان عضو آن هستند، افزایش قیمت آب در کاهش پساب و هم آلودگی بسیار موثر بوده است.

نمک زدایی از آب دریا

بر اساس مطالعات این کارشناسان نمک زدایی از آب دریا اگرچه احتیاج به انرژی زیادی دارد، اما به اسم یک راه حل برای مقابله با کم آبی می تواند اجرا گردد، امروز در خاورمیانه سرمایه گذاری زیادی برای استفاده از آب دریا صورت گرفته است عربستان سعودی نمک زدایی از آب دریا را با استفاده از انرژی خورشیدی انجام می دهد، در این میان انگلیس یک رویکرد متفاوتی را شروع نموده و در قطعات کوچک تر این کار را برای بخش کشاورزی انجام می دهد، اما لازم است تا سرمایه گذاری برای توسعه تکنولوژی این کار انجام گردد.

بهبود حوزه آبریز با عملیات آبخیزداری

انجام عملیات آبخیزداری برای منطقه های که منابع آب کافی ندارند بسیار لازم است کشور های پاکستان و هند که بدترین تاثیرات منفی را از تغییرات آب و هوایی دیده اند، روی عملیات آبخیزداری برای استفاده حداکثری از آب باران کوشش می نماید.

استفاده از جوامع محلی

بر اساس اعلام این کارشناسان استفاده از جوامع محلی برای بهبود شرایط استفاده از آب بسیار موثر است این جوامع محلی در اجرای پروژه ها و هم تغییر رفتار هایی که به کاهش مصرف آب یاری می نماید می توانند تاثیر گذار باشند آن ها بعلاوه می توانند به تغییر الگوی کشت منطقه هم یاری کند.

توسعه سیاست ها و قوانین مرتبط با آب

از آنجایی که کمبود آب می تواند تامین امنیت غذایی را پیچیده تر و آلودگی آب و غذا را بیشتر کند دولت ها باید درباره وظایف شان بازنگری کند، دولت آمریکا توافق آب تمیز را در اولویت قرار داده تا اینکه از سلامت آبی که استفاده می گردد، بیشتر مطمئن گردد، در روسیه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور برای استفاده از دریاچه بایکال یکی از عظیمترین ذخیره آب شرب موافقت نموده است در این زمینه سه تن از این دانشمندان هم اشاره نموده اند که برای دسترسی کشور ها به آب تمیز و سالم رویکرد دولت هایشان کاملاً موثر است.

کاهش مصرف آب شرکت ها و صنایع

بر اساس این گزارش، حدود 25 درصد از مصرف جهانی آب در بخش صنایع است، بنابراین بخش زیادی از آب به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت استفاده می گردد، با بهینه سازی تکنولوژی می توان مصرف آب در این بخش را کاهش داد.

مقابله با تغییرات آب و هوایی

تغییرات آب و هوایی یکی از چالش های عظیم انسان های امروز است سیاست مدیریت آب می تواند تاثیر زیادی در کاهش گاز های گلخانه ای داشته باشد، بنابراین به جای استفاده از سوخت های فسیلی باید به استفاده از انرژی های خورشیدی روی آورد که از یک سو با تغییرات آب و هوایی مقابله کنیم و از سوی دیگر به کاهش مصرف آب می انجامد.

کنترل جمعیت

از آنجایی که جمعیت جهان مرتب در حال افزایش است، محتمل است که بعضی از کشور ها تا سال 2030 شکاف 65 درصدی بین تقاضای مردم و آبی که وجود دارد داشته باشند، در حال حاضر بیش از یک میلیارد نفر از مردم جهان دسترسی به آب سالم و بهداشتی ندارند و 70 درصد آب هم در بخش کشاورزی استفاده می گردد و مهمتر از همه تغییرات آب و هوایی این تعادل را به هم می زند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 مرداد 1400 بروزرسانی: 19 مرداد 1400 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1806

به "راه حل های 12 گانه برای مقابله با بحران کم آبی در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه حل های 12 گانه برای مقابله با بحران کم آبی در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید