شی در ملاقات با آبه؛ چین و ژاپن نباید یک دیگر را تهدید قلمداد نمایند

به گزارش مجله کوروش بزرگ، رئیس جمهور چین در ملاقات با نخست وزیر ژاپن گفت دو کشور نباید یک دیگر را تهدید قلمداد نمایند و باید از فرصت پیش آمده برای گسترش روابط استفاده نمایند

شی در ملاقات با آبه؛ چین و ژاپن نباید یک دیگر را تهدید قلمداد نمایند

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، شی جین پینگ رئیس جمهور چین، روز دوشنبه در ملاقات با آبه شینزو نخست وزیر ژاپن گفت، دو کشور نباید یک دیگر را تهدید قلمداد نمایند.

به نوشته روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست، شی در این ملاقات گفت ژاپن و چین باید از فرصت های پیش آمده برای توسعه بیشتر روابط استفاده نمایند.

شی گفت: دنیا متحمل تغییرات چشمگیری است که در قرن گذشته هرگز دیده نشد. هرچه اوضاع پیچیده تر می گردد، احتیاج به حفظ آرامش راهبردی بیشتر می گردد.

وی اضافه کرد دو ملت باید همکاری ها را گسترش داده و اعتماد دوجانبه را افزایش دهند تا رابطه ای امنیتی بر اساس اصول احترام متقابل ایجاده نموده و با مسائل حساس را به طور صحیح برخورد نمایند.

شی در ادامه گفت: هر دو ملت باید به این اجماع سیاسی پایبند باشند که چین و ژاپن شرکای یک دیگر هستند نه تهدید. در راستای روحیه تبدیل رقابت به هم سویی، چیم و ژاپن می توانند توسعه متدوام روابط دو جانبه را در راستا صحیح تقویت نمایند.

آبه هم با توجه به این که حدود حدود 25 هزار ژاپنی در هنگ کنگ زندگی می نمایند، در این ملاقات از پکن درخواست کرد در برابر اعتراضات در این منطقه خویشتنداری کند.

اختلافات عمده چین و ژاپن شامل مناقشات مرزی در دریای جنوب چین و مسائل حل نشده بین دو کشور از زمان جنگ دنیای دوم است.

آبه پس از این ملاقات به استان سینکیانگ چین سفر می نماید تا در نشستی سه جانبه با حضور مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی و لی که چیانگ نخست وزیر چین شرکت کند.

ما ژائو شو معاون وزیر خارجه چین روز پنجشنبه در خصوص این جلسه سه جانبه گفت: حفظ صلح و ثبات شبه جزیره کره و کوشش برای راهکار سیاسی موضوع این منطقه، مورد توجه چین، ژاپن و کره جنوبی است.

امروز (دوشنبه) شی با مون جائه این نیز ملاقات داشت. مون در این ملاقات از چین به خاطر نقش مهمی که در مسئله شبه جزیره کره ایفا نموده، قدردانی نموده است.

اگرچه در این ملاقاتها مسائل مختلف مالی و همچنین موضوع تنش میان سئول و توکیو مطرح خواهد شد اما به نظر می رسد که مسئله کره شمالی در راس دستور کار این جلسات باشد.

همزمان با نزدیک شدن به موعد ضرب الاجل رهبر کره شمالی به آمریکا برای سرانجام دادن به سیاست های تحریمی خصمانه واشنگتن، دولت پیونگ یانگ هفته قبل با قطع امید تلویحی از مذاکره با آمریکا، گفت واشنگتن دیگر چیزی برای ارائه به ما در مذاکرات ندارد.

کره شمالی از سال 2006 تحت تحریم های شدید شورای امنیت نهاده شده و با وجود ورود به مذاکرات اتمی با کره شمالی، آمریکا و متحدان غربی اش همچنان تأکید دارند که تمام تحریم ها باید تا خلع سلاح اتمی پیونگ یانگ پابرجا بماند.

از سوی دیگر، توکیو و سئول از زمان جنگ دنیای دوم بر سر پرداخت غرامت جنگی اختلاف دارند. اکتبر 2018 (مهرماه 1397) دادگاه عالی کره جنوبی طی حکمی دو شرکت نیپون استیل و سومیتومو متال ژاپن را به پرداخت جریمه 100 میلیون وون (88 هزار دلاری) را جریمه کرد.

مقام های دولت و فعالان تجاری در ژاپن ضمن رد حکم دادگاه عالی کره جنوبی اظهار داشتند که این موضوع قبلاً در معاهده 1965 امضا شده بین توکیو و سئول که باعث از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور شد، برطرف شده است.

ژاپنی ها اندکی بعد اعلام کردند در پاسخ به این ادعاها، محدودیت هایی بر روی صادرات محصولات دارای تکنولوژی پیشرفته مانند چیپ های حافظه و تلفن های همراه هوشمند فراوری کره جنوبی اعمال خواهد نمود. همان روز دولت کره جنوبی، سفیر ژاپن در سئول را احضار کرد. اختلافات میان دو کشور تا جایی پیش رفت که معاهده دوجانبه اشتراک گذاری اطلاعات نظامی بین این دو کشور در معرض لغو نهاده شد.

ق

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 12 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 571

به "شی در ملاقات با آبه؛ چین و ژاپن نباید یک دیگر را تهدید قلمداد نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شی در ملاقات با آبه؛ چین و ژاپن نباید یک دیگر را تهدید قلمداد نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید