طرز تهیه شیرین پلو سنتی خوشمزه و خوش عطر

به گزارش مجله کوروش بزرگ، شیرین پلو، معمولا یکی از غذاهای سفره های رنگین عروسی و مهمانی های بزرگ است. بسیاری از طرفدارانش، آن را غذایی سخت و وقت گیر می دانند. اما واقعیت این است که تهیه این غذای ایرانی، دشوارتر از غذاهای دیگر نیست. این بار طرز تهیه شیرین پلو مجلسی را با شما در میان می گذاریم تا برای خوردن غذای محبوبتان، مجبور به انتظار کشیدن نباشید.

طرز تهیه شیرین پلو سنتی خوشمزه و خوش عطر

مواد لازم برای تهیه شیرین پلو

  • برنج هشت پیمانه
  • شکر دو پیمانه
  • خلال پسته و بادام یک پیمانه
  • خلال پوست نارنج یا پرتقال یک پیمانه
  • زعفران ساییده یک قاشق مرباخوری
  • نمک به اندازه لازم
  • روغن به اندازه لازم
  • کوفته قلقلی یا فیله مرغ زعفرانی به اندازه لازم

طرز تهیه شیرین پلو

مرحله اول

شکر را با یا یک پیمانه آب در قابلمه برای پنج تا شش دقیقه بجوشانید و سپس از صافی ریز رد نموده و دوباره به قابلمه برگردانید. خلال بادام پسته را آب بکشید و روی خلال پوست پرتقال بریزید. این کار به عطردار شدن شیرین پلویی که آماده می کنید یاری می نماید و به آن طعمی خاص می دهد.

مرحله دوم

خلال پوست پرتقال را در شربت شکر بریزید و برای پنج تا شش دقیقه دیگر هم بجوشانید تا عصاره پوست پرتقالها خوب بیرون بیاید و به شربت وارد گردد. سپس قابلمه را از روی آتش بردارید و منتظر خنک شدنش بمانید.

مرحله سوم

برنج را آبکش کنید. در همین زمان فیله ها را سرخ نموده و با زعفران طعم دار کنید یا اینکه گوشت چرخ نموده را به شکل قلقلی آماده نموده و با کمی زعفران دم بدهید و باقی زعفران دم شده را کنار بگذارید تا بعدا آن را روی برنجتان بریزید. درست مثل مرصع پلو، زعفران فراوان راز خوشمزه شدن این برنج است.

مرحله چهارم

نیم پیمانه آب روغن در قابلمه داغ کنید و نیمی از برنج آب کش را با کفگیر روی آب روغن بریزید. سپس قطعه های مرغ یا گوشت را روی برنج بچینید و نیمی از خلال بادام و پسته را با قاشق سوراخ دار از شربت شکر بگیرید و روی مرغ یا کوفته قلقلی ها بپاشید.

مرحله پنجم

باقی برنج را روی گوشت یا مرغ کوت کنید و در قابلمه را گذاشته و آن را روی شعله پخش کن با حرارت ملایم بگذارید. بعد از 10 تا 12 دقیقه که برنج بخار کرد، مخلوط زعفران، روغن و شربت شکر را روی برنج بریزید. سپس دم کنی را روی قابلمه گذاشته و برای 45 دقیقه روی حرارت کم، به برنج برای دم شدن فرصت دهید.

مرحله ششم

برنج را قبل از ته دیگ شدن از روی اجاق بردارید و در دیس بکشید. می توانید کوفته قلقلی یا مرغ ها را دور دیس بچینید و روی برنجی که سرو نموده اید، کمی دارچین هم بپاشید و آن را با به جای مانده خلال ها تزیین کنید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 16 شهریور 1401 بروزرسانی: 16 شهریور 1401 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 2186

به "طرز تهیه شیرین پلو سنتی خوشمزه و خوش عطر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شیرین پلو سنتی خوشمزه و خوش عطر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید