عکس ، یک کهکشان، دو نما؛ تصویری که هابل و جیمزوب ثبت نموده اند

به گزارش مجله کوروش بزرگ، شاید واضح به نظر نرسد که چرا ستاره شناسان به چندین تلسکوپ احتیاج دارند و به طور حتم تلسکوپ قوی تر از تلسکوپی که قدرت کمتری دارد بهتر است یا خیر؛ در این گزارش به این پرسش پرداخته شده است که چرا ستاره سناسان از تلسکوپ های متفاوتی برای تحقیق استفاده می نمایند.

عکس ، یک کهکشان، دو نما؛ تصویری که هابل و جیمزوب ثبت نموده اند

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، پاسخ به پرسش های مطرح شده، به دو عامل اصلی بستگی دارد؛ یکی از آن ها میدان دید تلسکوپ است، یعنی هر تلسکوپ چه پهنه ای از آسمان را پوشش می دهد. بعضی از تلسکوپ ها برای مشاهده منطقه ها وسیعی از آسمان با جزئیات کمتر، مفید هستند و به عنوان تلسکوپ های پیمایشی برای شناسایی اجرام برای تحقیقات بیشتر یا نگاه کردن به کیهان در مقیاس بزرگ کار می نمایند. مانند اقلیدس که اخیراً پرتاب شده است. در حالی که دیگر تلسکوپ ها، مانند تلسکوپ فضایی هابل، به منطقه ها کوچکی از آسمان با جزئیات زیاد نگاه می نمایند، که برای مطالعه اجرام خاص مفید است.

بیشتر بخوانید:

سرقت عجیب و غریب خصوصی ترین حرف های تان با شگفت انگیز ترین تکنولوژی قرن!

هوش مصنوعی قدرتمندترین مولکول ضدپیری را پیدا کرد!

عامل مهم دیگر برای تلسکوپ های فضایی طول موجی است که با آن ها کار می نمایند. هم تلسکوپ فضایی هابل و هم تلسکوپ فضایی جیمز وب برای مطالعه اجرامی مانند کهکشان ها استفاده می گردد، اما آنها این کار را در طول موج های مختلف انجام می دهند. هابل عمدتاً در طول موج نور مرئی مانند چشم انسان عمل می نماید، در حالی که وب در مادون قرمز عمل می نماید. این بدان معناست که آنها می توانند جنبه های مختلف یک شیء را ببینند.

این تصویر از تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا است که کهکشان عجیب و غریب NGC 3256 را نمایش داده است. این کهکشان که به میزان راه شیری است در فاصله 120 میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی ولا واقع شده است و یکی از ساکنان ابرخوشه هیدرا قنطورس است.

این تصویر جیمز وب گره های غبار و گاز را نشان می دهد که بازوهای این کهکشان را تشکیل می دهند. همانطور که ستارگان جوان نو از غبار و گاز متولد می شوند، تابشی از خود ساطع می نمایند که به دانه های غبار اطراف آنها برخورد می نماید و باعث می گردد که غبار در مادون قرمز بدرخشد. ستارگان جوان بعلاوه در طول موج فروسرخ به خوبی می درخشند و درخشان ترین منطقه ها نشان دهنده کانون های تشکیل ستاره است.

این بار تلسکوپ فضایی هابل ناسا تصویر کهکشان عجیب و غریب NGC 3256 را ثبت نموده است. این کهکشان از برخورد بین دو کهکشان مارپیچی تشکیل شده است که احتمالاً 500 میلیون سال پیش اتفاق افتاده است و با توده هایی از ستاره های جوان که در اثر برخورد گاز و غبار حاصل از برخورد دو کهکشان تشکیل شده اند، پوشیده شده است.

تصویر هابل همان کهکشان را نشان می دهد اما در طول موج متفاوتی دیده می گردد و در اصل در سال 2018 گرفته شده است. در حالی که نمای مادون قرمز وب به آن اجازه می دهد تا از میان ابرهای غبارآلود نگاه کند، در محدوده نور مرئی که هابل در آن عمل می نماید، رشته های تاریکی ایجاد می گردد که دید آن را مسدود می نمایند.

منبع: DIGITALTRENDS

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 18 تیر 1402 بروزرسانی: 18 تیر 1402 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 2321

به "عکس ، یک کهکشان، دو نما؛ تصویری که هابل و جیمزوب ثبت نموده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، یک کهکشان، دو نما؛ تصویری که هابل و جیمزوب ثبت نموده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید