غار علیصدر همدان

به گزارش مجله کوروش بزرگ، غار علیصدر همدان یکی از عجایب طبیعی دنیا

در این مقاله از وب سایت مجله گردشگری خبرنگاران درباره غار علیصدر واقع در شهر همدان که جزء یکی از عجایب طبیعی دنیا و ایران محسوب می گردد سخن خواهیم گفت.

غار علیصدر همدان

مختصری درباره غار علی صدر بدانید

غار علیصدر یکی از غارهای تالابی ایران و از معدود غارهای آبی دنیا است. علیصدر همچنین بزرگ ترین غار آبی دنیا می باشد. این غار در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علی صدر شهرستان کبودراهنگ در استان همدان واقع شده است. ارتفاع غار از سطح دریا 2100 متر است. محوطه غار دالان های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد. از مجموعه رشته آبها، دریاچه بزرگی در درون غار بوجود آمده و از این رو نفوذ به ژرفای غار تنها با قایق میسر است. غار علیصدر یکی از دیدنی های دنیاگردی استان همدان است.

غار علی صدر بیست و سومین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در 15 دی 1387 در فهرست میراث طبیعی ایران نهاده شد.

چگونگی شکل گیری غار علی صدر

غار علیصدر بر اثر یکسری ترکیبات و واکنش های شیمیایی طی میلیون ها سال شکل گرفته است. چگونگی این پیدایش به این صورت است که آب ناشی از باران در ترکیب با گاز دی اکسید کربن موجود در هوا تشکیل یک نوع اسید با نام اسید کربنیک ضعیف را می دهد. این اسید در زمین های آهکی نفوذ می نماید و باعث به وجود آمدن یک واکنش شیمیایی ناپایدار با نام بی کربنات کلسیم می گردد.

در نهایت چون این یک ماده محلول در آب است می تواند در درون لایه های آهکی ضخیم نفوذ کند و حفره های کوچکی در درون آن ها ایجاد کند .

آن فضا های خالی کوچک طی میلیون ها سال فرآیندهای مختلف به هم پیوسته اند و در نهایت غاری به وجود آمده با نام غار علیصدر، جایی برای دیدن جلوه های زیبای آفرینش.

زیبایی های غار علی صدر

غار علی صدر دارای گذرگاه های ممتد آبی و دریاچه های وسیع و قابل قایقرانی است که فقط شگفتی تعداد کمی از غارهای دنیا مثل غار مولیس در فرانسه و غار های شوالیه و بوکان در استرالیا قابل مقایسه با زیبایی ها و شگفتی های غار علیصدر هستند.

زلالی آب درون غار تا حدی است که تا عمق ده متری با نور معمولی و چشم غیر مسلح می توان مشاهده کرد.

آب دریاچه در طول سال در حدود12درجه و بدون رنگ، بو و مزه است اما به خاطر وجود املاح آهکی فراوان قابل آشامیدن نیست و در آن هیچ جانوری زندگی نمی نماید. آب دریاچه غار از چشمه های زیر زمینی و ریزش مداوم آب از دیوار و سقف غار تامین می گردد که منشا آن ها به طور کلی از محل ریزشهای جوی است. عمق آن در بعضی نقاط به 14 متر نیز می رسد. قسمت مازاد آب از رشته های مختلفی (مثل چشمه شور) به خارج غار راهنمایی می گردد و به همین خاطر سطح آب در مواقع کم آبی دچار نوسانات شده که آثار آن را برروی دیواره غار به خوبی می توان دید.

بعضی قسمت ها سقف غار تا حدود 10 متر از سطح آب ارتفاع دارد و پوشیده از کربنات کلسیم خالص است .

سقف در بعضی قسمت ها مخلوط با عناصر دیگری می باشد، روسوبات به شکل های مختلف استالاکتیت هایی (چکنده) را به وجود آورده اند که بسی حیرت انگیزند، از سویی دیگر در کف غار قسمت هایی که آب وجود ندارد استالاکمیت هایی (چکیده) با اشکال متنوع و جذاب زیادی است که خالق منظره ای بسیا ربدیع و دیدنی شده اند که در کنار هوای بسیار پاک، لطیف و بدون هر گونه گرد و غبار و الودگی میکروبی که در تابستان خنک و در زمستان گرم و مطبوع است، فضایی غیرقابل وصف را برای بازدید کننده ایجاد نموده اند.

نکته جالب توجه حالت کون مطلق هوای داخل غار است که اگر شمعی را درون غار روشن کنید، هیچ حرکتی را در شعله آن نمی بینید.

در حال حاضر در حدود 14کیلومتر از معابر داخلی غار کشف شده اما تنها 4کیلومتر آن بازگشایی ونورپردازی شده و قابل مشاهده است . در اینجا یکی از شاهکارهای خلقت را به نمایش گذاشته شده که گذر از دالان هایی پیچ در پیچ با سقف بلورین، دهلیزها، پیچ و خم های جهت، قایق رانی در آبی زلال و پیاده روی در خشکی و دیدن قندیل های بزرگ جزایر سوم و چهارم و سنگ ها و قندیل هایی که براثر گذشت هزاران سال به شکل مجسمه هایی مثل پنجه عقاب و شیر دوسر و شکل های عجیب و غریب درآمده و… را با هیچ جمله یا کلامی نمی توان وصف کرد.

قیمت بلیط غار علیصدر

زمان بازدید: در نیمه اول سال 8 صبح الی 18 عصر و نیمه دوم سال همه روزه از ساعت 8 الی 15 در باز است.

تعطیلی هفته : ندارد.

بلیط ورودی : 40.000 تومان (جهت عادی 32.000 تومان)

بلیط اتباع خارجی : 80.000 هزار تومان

مقالات بیشتر بخوانید :

منبع: تاپ تراول
انتشار: 14 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 248

به "غار علیصدر همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار علیصدر همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید