مالکان خودرو های فرسوده باید انگیزه اسقاط خودرو را داشته باشند

به گزارش مجله کوروش بزرگ، فاطمی امین گفت: مالکان خودرو های فرسوده باید با بهره مندی از تسهیلات، انگیزه لازم برای اسقاط خودرو را داشته باشند.

مالکان خودرو های فرسوده باید انگیزه اسقاط خودرو را داشته باشند

سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان آنالیز لایحه دو فوریتی الحاق یک تبصره به ماده 100 قانون ساماندهی صنعت خودرو اظهار کرد: این لایحه چند هفته قبل به مجلس ارائه شد و پس از تصویب دو فوریت آن در صحن مجلس با رای بالا جهت آنالیز جزییات به کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی رفت و چندین جلسه در آنجا تشکیل شد.

وی اضافه کرد: در سازوکاری که در قانون ساماندهی صنعت خودرو که در سال 1397 مصوب شد، اما بنا به دلایلی ابتدای سال جاری ابلاغ شد فراوری خودرو متصل به اسقاط خودروی فرسوده شده است.

فاطمی امین در ادامه توضیح داد: اکنون یک خلأ به وجود آمده و اگر به میزان کافی گواهی اسقاط وجود نداشته باشد فراوری خودرو متوقف می گردد. منظور از خودرو شامل ماشین، موتورسیکلت و سایر وسیله نقلیه است. ما در این لایحه در پی این هستیم تا ارتباط مستقیم بین اسقاط و فراوری خودرو را قطع کنیم تا اگر به میزان کافی گواهی اسقاط وجود نداشت فراوری کننده یا وارد کننده 1.5 درصد به صندوقی ویژه واریز کند که مبالغ این صندوق صرفا برای اسقاط خودرو های فرسوده هزینه گردد. تا به امروز الزام عدم تردد خودرو های فرسوده نتیجه بخش نبوده است و باید تسهیلاتی به مالکان خودرو های فرسوده داده گردد تا انگیزه لازم برای اسقاط ایجاد گردد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: چندین سوال در این زمینه وجود دارد اول این که مسئولیت اسقاط خودرو برعهده کیست؟ از آنجا که نمی توان فراوری را یک وزارتخانه به عهده داشته باشد و اسقاط به عهده وزارت راه و شهرسازی باشد در مرحله اول کمیسیون صنایع، وزارت صنعت، معدن و تجارت را مسئول اسقاط دانسته تا زنجیره یکپارچه ای برای مدیریت شکل بگیرد. از سوی دیگر پیش بینی شده تا 10 درصد قرعه کشی ها به افراد دارای خودروی فرسوده تعلق گیرد.

فاطمی امین تاکید نمود: ما از سال 1390 با یک چالش اساسی روبرو هستیم که کار ویژه ای در حوزه اسقاط خودرو صورت نگرفته است. در سال های قبل دولت حمایت می کرد و به افرادی که خودروی فرسوده داشتند تسهیلات ارائه می کرد و سال های بعد ما این انگیزه را حذف کردیم و الزام عدم تردد گذاشتیم که نتیجه بخش نبود. حتما باید منابعی پیش بینی کنیم تا مالکان خودرو های فرسوده با بهره مندی از تسهیلات انگیزه لازم برای اسقاط خودرو داشته باشند.

خبرنگاران سیاسی مجلس

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 19 مهر 1401 بروزرسانی: 19 مهر 1401 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 2204

به "مالکان خودرو های فرسوده باید انگیزه اسقاط خودرو را داشته باشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مالکان خودرو های فرسوده باید انگیزه اسقاط خودرو را داشته باشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید