همه چیز درباره پاتریوت؛ خودروی شاسی بلند روسی
به گزارش مجله کوروش بزرگ، طبق آنالیز ها دو نسخه پیکاپ و شاسی بلند پاتریوت روسی ظاهری تقریباً شبیه به هم دارند، درحالی که نسخه پروفی با اهداف تجاری و جابجایی کالا یک ظاهر ساده تر نسبت به دو خودروی دیگر دارد که به صورت شخصی از آن استفاده خواهد شد. البته این خودرو ها کابینی کاملاً ساده دارند و نباید انتظار طراحی پیشرفته همانند خودرو های شاسی بلند یا پیکاپ های اروپایی و آسیایی را داشت. بنابراین اگر فکر می کنید با پرداخت 20 هزار دلار می توانید یک خودروی جمع و جور همچون سوزوکی ویتارا در اختیار بگیرید، شاید بهترین گزینه همین پاتریوت یواز باشد. اما اگر انتظار بیشتری دارید هرگز نباید سراغ چنین گزینه ای رفت.
خبرنگاران| نخستین بار در میانه دهه نود بود که شرکت خصوصی سروش دیزل گفت که میخواهد با همکاری شرکت روسی یواز واردات و مونتاژ مدل پاتریوت را انجام دهد. اقدامی که هرگز عملی نشد و با تحریم مجدد ایران در هاله ای از ابهام فرو رفت. اما حالا یک بار دیگر سروش دیزل خبر داده که پاتریروت؛ شاسی بلند روسی یواز را در در ایران به مشتریانش تحویل می دهد.
به گزارش خبرنگاران؛ پس از اخبار سال 95، سروش دیزل یک بار دیگر و در شهریور ماه سال گذشته نیز موضوع وردات پاتریوت را رسانه ای کرد، اما با گذشت 6 ماه از آن به فراموشی سپرده شد. اما حالا خبرگزاری اسپوتنیک روسیه واردات شاسی بلند این کشور به ایران را تایید نموده است.
براساس اعلام اسپوتنیک روسیه، پذیرش درخواست برای پاتریوت از شش ماه پیش آغاز شده، اما توزیع کننده محلی سروش دیزل مبنا به تازگی اولین خودرو را به مشتریان خصوصی تحویل داده است.
طبق این اخبار قرار است که سروش دیزل علاوه بر مدل شاسی بلند نسبت به فروش مدل های پیکاپ و پروفی نیز در ایران اقدام کند.
شاسی بلند پاتریوت قرار است با قیمت 860 تا 900 میلیون تومان در ایران به فروش برسد. این در حالی است که در شهریور سال 99 قیمت 600 تا 620 میلیون تومان برای این خودرو معین شده بود. اما حالا شاسی بلند روسی هزینه یک شاسی بلند جهانی را از مشتریان ایرانی خود می طلبد.
خودروسازی که در عرضه محصولات تجاری در روسیه چندان محبوب نیست، اما از تأمین کنندگان مهم وسایل نقلیه برای نیرو های نظامی روسیه تا امروز بوده است.
اس یووی پاتریوت نخستین بار در سال 2005 از سوی شرکت یواز طراحی و عرضه شد. خودرویی که در ساخت آن از قطعات غیر روسی هم استفاده شده است، اما همچنان به عنوان یک خودروی بومی روسی شناخته می گردد. با این حال یواز از ابتدای آغاز به کار تا به امروز فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشته و همچنان نتوانسته به عنوان یک شرکت خودروسازی، چهره ای خوش از خود به نمایش بگذارد. اما حالا قرار است در مسیری جدید خودش را معرض قضاوت مشتریان سخت پسند ایرانی قرار دهد.
با این وجود نسخه شاسی بلند پاتریوت در جایگاه یک محصول آفرودی و خانوادگی به بازار می آید. البته که قابلیت های شاسی این رده از محصولات یواز، این امکان را فراهم ساخته تا نسخه های پیکاپ هم بر روی پلتفرم این خودرو قابل ارائه باشند.
طبق آنالیز ها دو نسخه پیکاپ و شاسی بلند پاتریوت روسی ظاهری تقریباً شبیه به هم دارند، درحالی که نسخه پروفی با اهداف تجاری و جابجایی کالا یک ظاهر ساده تر نسبت به دو خودروی دیگر دارد که به صورت شخصی از آن استفاده خواهد شد. البته این خودرو ها کابینی کاملاً ساده دارند و نباید انتظار طراحی پیشرفته همانند خودرو های شاسی بلند یا پیکاپ های اروپایی و آسیایی را داشت.
بنابراین اگر فکر می کنید با پرداخت 20 هزار دلار می توانید یک خودروی جمع و جور همچون سوزوکی ویتارا در اختیار بگیرید، شاید بهترین گزینه همین پاتریوت یواز باشد. اما اگر انتظار بیشتری دارید هرگز نباید سراغ چنین گزینه ای رفت.
با این اوصاف شاسی بلند پاتریوت روسی، تنها محصول تجاری و خانوادگی یواز محسوب می گردد که در بازارهای خارجی نیز حضور دارد. این محصول با بدنه های متنوع سواری و وانت، پیشرانه های متفاوت و نسخه های مختلف دیفرانسیل جلو یا دودیفرانسیل فراوری می گردد. یواز پاتریوت نام گذاری مشابه جیپ پاتریوت ساخت آمریکا دارد.
آنالیز اطلاعات منتشر شده در سایت خودروسازی یواز نشان می دهد که، پاتریوت روسی با دو نوع پیشرانه بنزینی و دیزلی فراوری می گردد؛ اما فاقد جعبه دنده اتوماتیک است و فقط پنج دنده دستی دارد.
مدل بنزینی با پیشرانه 2.7 لیتر تنفس طبیعی، 150 اسب بخار قدرت در 5هزار دور بر دقیقه فراوری می نماید و نهایت گشتاورش 217 نیوتن متر در 3هزار و 900 دوربر دقیقه است. نسخه دودیفرانسیل این خودرو با وزن خالص 2.125 کیلوگرم، 12.7 ثانیه بعد از آغاز حرکت به سرعت 100 کیلومتربرساعت می رسد و میانگین مصرف سوختش 11.5 لیتر در 100 کیلومتر و نهایت سرعت آن 150 کیلومتربرساعت فراهم می نماید.
اما نکته قابل توجه اینجاست که پاتریوت دودیفرانسیل بنزینی در بازار اروپا به قیمت 11 هزار دلار فروخته می گردد. این در حالی است که مشتریان ایرانی باید تقریبا دو برابر قیمت جهانی بابت این خودرو پول بپردازند.
از طرفی مدل دیزلی یواز پاتریوت پیشرانه 2.2 لیتری با قدرت 143 اسب بخار و گشتاور 228 نیوتن متر دارد. وزن خالص این مدل با سیستم دودیفرانسیل 2.165 کیلوگرم است و نهایت سرعتش 135 کیلومتربرساعت است و حدود 9.5 لیتر گازوییل استاندارد اروپا در 100 کیلومتر مصرف می نماید. احتمال ورود پاتریوت دیزل به ایران ازطریق شرکت سروش دیزل وجود دارد. افزون بر این، تصاویری از مدل دنده اتوماتیک پاتریوت هم در سایت های خارجی دیده شده است.
اگر قیمت نمونه صادراتی یواز پاتریوت بنزینی را 11 هزار دلار در نظر بگیریم، می توان قیمت نسخه مونتاژ داخل را، حدود 600 تا 650 تا میلیون تومان پیش بینی کرد. این خودرو محصولی مالی برای علاقه مندان سفر های خارج جاده و طبیعت گردی است که قابلیت های بسیار مناسبی برای آف رود دارد؛ اما ازنظر امکانات رفاهی و مصارف داخل شهری، چندان چشمگیر نیست.
در ایران، کراس اور های تک دیفرانسیل چینی با امکانات جالبی مثل جعبه دنده اتوماتیک و کروزکنترل و ناوبری ماهواره ای بسیار محبوب هستند.
با این حال شاسی بلند روسی امکاناتی همچون دو کیسه هوا، یک سیستم تثبیت کننده، یک سیستم ترمز ضد قفل و سیستم یاری هنگام رانندگی در سربالایی و سرازیری، یخ زدای شیشه جلو و برف پاک کن، گرمکن فرمان، گرمکن جایگاه های جلو، سیستم چهار چرخ محرک با قابلیت تنظیم دیفرانسیل راهنمای پارک سیستم، کنترل پایداری سیستم، کنترل حرکت در سراشیبی ها، کروز کنترل سنسور پارک جلو و عقب، محدود کننده سرعت و... را با خود به همراه دارد.
منبع: فرادید