پناهندگان سوریه در لبنان، پس از کرونا غذا برای خوردن نداریم

به گزارش مجله کوروش بزرگ، یک زن پناهنده سوری در لبنان برای کار در زمین کشاورزی ساعتی 20 سنت دستمزد می گیرد. او با دستمزد 4 ساعت از کارش می تواند یک لیتر شیر بخرد.

پناهندگان سوریه در لبنان، پس از کرونا غذا برای خوردن نداریم

شبکه خبری فرانس 24 به مناسبت روز بین المللی پناهندگان به آنالیز شرایط گروهی از پناهندگان سوریه به لبنان پرداخته است.

در حال حاضر لبنان محل زندگی بیش از 900 هزار پناهنده سوریه است. این افراد پس از جنگ های خونین داخلی از کشورشان به لبنان رفته و در این کشور زندگی می نمایند.

به گزارش خبرنگاران، این روزها شرایط پناهنگان سوریه در لبنان چندان خوشایند نیست. پس از رکود و وخامت اقتصاد لبنان در اواخر سال گذشته و آغاز بحران کرونا در این کشور، پناهندگان سوریه در تامین غذای روزانه به مشکل خورده اند.

عایشه و خانواده اش 8 سال پیش به عنوان پناهندگان سوریه وارد لبنان شدند تا از جنگ و حشت حاکم در کشورشان در امان باشند. آنها با سختی خانه ای در دره بقاع لبنان ساختند و برای مدتی با حس امنیت زندگی کردند.

پسر بچه سوریه ای در یکی از کمپ های پناهندگان لبنان

عایشه در این باره می گوید: من کار می کردم. همسر و فرزندم نیز کاری برای انجام دادن داشتند. ما می توانسیم سبزیجات را ارزان بخریم و دیگر مواد غذایی نیز چندان گران نبودند.

پس از فروپاشی اقتصاد لبنان، سقوط ارزش لیره و شیوع ویروس کرونا در این کشور همه چیز برای پناهندگان سوریه در لبنان تغییر کرد. برای بسیاری از این خانواده ها زندگی بسیار سخت شده است. قیمت مواد غذایی در لبنان 2 و در مواردی 3 برابر شده و پناهندگان قدرت تهیه غذا را ندارند.

به گفته بی بی سی، ارزش پول لبنان (لیره لبنان) در 6 ماه گذشته، 70 درصد کاهش داشته و این موضوع باعث اعتراضات زیادی در این کشور شده است.

بساوی (Basawi) پسرعموی عایشه که در یکی از کمپ های پناهندگان زندگی می نماید نیز در این باره گفت: شرایط بسیار بد است. بعضی از بچه ها مدت هاست که گوشت نخورده اند.

عایشه یکی از پناهندگان سوریه به لبنان/ عکس: فرانس 24

همسر بساوی 13 ساعت در روز در یک زمین کشاورزی در نزدیکی اردوگاه محل اقامتشان کار می نماید و ساعتی 20 سنت دستمزد می گیرد. او با دستمزد 4 ساعت از کارش می تواند یک لیتر شیر بخرد.

بساوی می گوید: بچه ها این روزها گوشت را از پشت مغازه های قصابی می بینند.

این خانواده های پناهنده از جنگ داخلی سوریه آسیب دیده اند و اصلا نمی دانند چه بلایی بر سر خانه و زمین هایشان در سوریه آمده است.

نمایی از خانه یک زن پناهنده سوریه در لبنان/ عکس: فرانس 24

آنها در لبنان احساس امنیت می نمایند و این تنها چیزی است که باعث اقامتشان در این کشور شده است.

اما با بد شدن شرایط اقتصاد آنها دیگر قادر به برآورده کردن نیازهای خود نیستند.

بعضی از خانواده ها به بازگشت و زندگی دوباره به سوریه فکر می نمایند.

دو مرد پناهنده سوریه به لبنان/ عکس: فرانس 24

عایشه می گوید: شاید هنگام بازگشت، خانه ای در سوریه نداشته باشیم اما اگر در زمین خودمان چادر بزنیم کسی برای اخذ اجاره زمین به سراغمان نخواهد آمد. این برای ما بهتر است.

عایشه و بساوی یکی از صدها هزار خانواده هایی هستند که نزدیک به یک دهه در لبنان خانه ساخته و در جامعه پناهندگان آن زندگی می نمایند. اما شرایط لبنان باعث ترک بسیاری از آنها شده و بسیاری دیگر نیز به زودی مجبورند بین ماندن در لبنان یا گذر از مرز و بازگشت به کشورشان یکی را انتخاب نمایند. هر دوی این انتخاب ها سخت و طاقت فرسا خواهد بود. اکثریت پناهجویان سوری در لبنان، از مخالفان بشار اسد حمایت می نمایند.

نمایی از اردوگاه و مردم در یکی از کمپ های آوارگان سوریه در لبنان/ عکس فرانس 24

--

منبع: عصر ایران
انتشار: 29 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1129

به "پناهندگان سوریه در لبنان، پس از کرونا غذا برای خوردن نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پناهندگان سوریه در لبنان، پس از کرونا غذا برای خوردن نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید