پول بلیت هواپیمایی که تبدیل به ادکلن شد!، مسافران خارجی هنوز طلبکار ایرلاین ها

به گزارش مجله کوروش بزرگ، صنعت هواپیمایی ایران به عنوان یکی از مهم ترین صنایع مالی کشور به دلیل تحریم ها و سودجویی بعضی از ایرلان ها به ویژه ایرلاین های خارجی دچار مشکل شده اما متاسفانه سازمان هواپیمایی کشور به عنوان اصلی ترین متولی این امر حاضر به پیگیری و یا برطرف این مشکل نیست.

پول بلیت هواپیمایی که تبدیل به ادکلن شد!، مسافران خارجی هنوز طلبکار ایرلاین ها

مشکل از آنجایی شروع شد که به بهانه کرونا بسیاری از پروازها به ویژه پروازهای خارجی از اسفند 98 لغو شدند و در همان روزها وزیر راه و شهرسازی دستور داد که تمامی بلیت ها و مبالغ مسافران بدون هیچ کم و کاستی باید استرداد گردد.

در همین زمینه بسیاری از ایرلاین های داخلی بخش عمده ای از مبالغ را استرداد کردند اما هنوز بعد از گذشت بیش از سه ماه شرکت های هواپیمایی خارجی مبالغ را پرداخت ننموده و هربار هم به بهانه های مختلف آن ها را به تعویق می اندازد.

بیش از 100 میلیارد تومان از مبالغ مسافران خارجی هنوز بازنگشته است

ماه گذشته رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی در برنامه شبکه خبر از این موضوع رونمایی و اعلام نمود که شرکت های هواپیمایی خارجی حاضر به پرداخت پول بلیت های مسافران نیستند و هربار به بهانه های مختلف این مبالغ را پرداخت نمی نمایند در همان زمان سازمان هواپیمایی کشوری و انجمن شرکت های هواپیمایی اعلام نمودند که بیش از 800 میلیارد تومان از این مبالغ پرداخت شده است.

جهت پیگیری این موضوع سراغ انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی رفتیم.

حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه مالی خبرنگاران، گفت: سه ماه از صحبت های وزیر راه و شهرسازی مبنی بر پرداخت مطالبات مسافران و استرداد بلیت هواپیما می گذرد اما هنوز بعد از گذشت چندین ماه بخش عمده ای از این مبالغ بازگردانده نشده است.

رفیعی شرح داد: بسیاری از شرکت های حمل و نقل هوایی در بخش سفرهای خارجی مطالبات و پول های مسافران را نگه داشته اند و طبق ارزیابی و مقایسه ای که در حوزه فروش جایگاه نسبت به سال گذشته انجام شده است بیش از 1500 میلیارد تومان بلیت توسط شرکت های هواپیمایی خارجی فروخته شده این در حالی است که به گفته سازمان هواپیمایی کشوری و همچنین انجمن شرکت های هواپیمایی 800 میلیارد تومان از این مبالغ پرداخت شده است بنابراین حدود 800 میلیارد تومان دیگر از این مبالغ باقی مانده است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی توضیح داد: بخش عمده ای از پول مردم در اختیار ایرلاین های خارجی از جمله لوفت هانزا، ترکیش ایر، امارات ایران ایر، قطر الاتحاد و اوکراین ایر باقی مانده و هنوز بعد از گذشت سه ماه حاضر به پرداخت پول مردم و مسافران نیستند.

او اظهار کرد: ورود دستگاه قضایی هم خود می تواند در این زمینه اثر گذار باشد و اینکه چرا بعد از گذشت بیش از سه ماه و نیم هنوز بخش عمده ای از هزینه های مردم باقی مانده به طوری که ارزیابی های انجام شده بیش از 100 میلیارد تومان از مبالغ مسافران همچنان اختیار شرکت های هواپیمایی خارجی است.

اهدا ادکلن به جای پول به مسافران بخش هوایی!

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی شرح داد: بعضی از شرکت های هواپیمایی خارجی با وقاحت تمام اعلام می نمایند که به جای بلیت مسافران ادکلن می دهیم و بعضی می گویند هر زمان به کشور ایران بازگردیم مبالغ را پرداخت می کنیم! اینجا سوالی مطرح می گردد که چرا هیچ پیگیری از سوی سازمان هواپیمایی کشوری صورت نمی گیرد؟!

سازمان هواپیمایی به ایرلاین های خارجی باج می دهد

رفیعی اعلام کرد: سازمان هواپیمایی کشوری می تواند این موضوع را پیگیری کند اما هر بار به بهانه تحریم صنعت هواپیمایی کشور و اینکه به خاطر تحریم ها مجبور هستیم به ایرلاین های خارجی باج دهیم پیگیری ها را به تعویق می اندازد.

او تاکید نمود: بسیاری از ایرلاین های خارجی به دلیل تحریم ها از ایران رفتند اما بسیاری از آنها هم بدون هیچ بهانه ای کشور ایران را ترک کردند و هم اکنون اگر می خواهند به ایران بازگردند باید با سند معتبر و پرداخت خسارت باشد اما متاسفانه سازمان هواپیمایی کشور این موضوعات را به هیچ عنوان پیگیری نمی نماید.

سازمان هواپیمایی کشوری: ایرلاین های خارجی از ایران نرفته اند

در همین زمینه برای دریافت پاسخ این ادعاها به سراغ سازمان هواپیمایی کشوری رفتیم. رضا جعفر زاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت وگو با خبرنگار مالی باشگاه خبرنگاران هیچ یک از اخبار درباره پس ندادن مبالغ مسافران خارجی صحت ندارد.

او ادامه داد: متاسفانه هیچ یک از صحت و سقم این اخبار آنالیز نشده و انتظار می رود که اخبار درست و با ارائه مستندات در اختیار عموم مردم قرار بگیرد.

جعفر زاده تاکید نمود: چرا باید این انجمن سازمان هواپیمایی کشور را متهم کند ور صورتی که مدیران این انجمن در تمامی جلسات ما حضور داشتند و تمامی مبالغ مسافران و درخواست های این شرکت ها در این جلسات آنالیز شد.

جعفر زاده توضیح داد: متاسفانه بعضی از صحبت های این انجمن باعث شد که بعضی از رسانه سو استفاده کند و تیترهای غیر واقعی از جمله آنکه سازمان هواپیمایی کشور به ایرلاین های خارجی باج می دهند، هیچ پولی بازنگردانده شده و کدام از یک ایرلاین ها ایران را ترک نموده مطرح شده است.

او ادامه داد: تمامی پیگیری ها از سوی سازمان هواپیمایی کشوری انجام شده و بخش عمده ای از این مبالغ به مسافران بازگردانده شده است.

جعفر زاده اظهار کرد: انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی اسنادی بابت بازگرداندن مبالغ مسافران ارائه نمی نماید و ما تا به امروز چندین بار درخواست نموده ایم اما فعلا سندی ارائه ننموده اند.

همچنین مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در گفت وگو با خبرنگار مالی باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: در ماه گذشته هم اعلام نمودیم بخش عمده ای از مبالغ توسط شرکت های هواپیمایی داخلی و همچنین خارجی پرداخت شده و سازمان هواپیمایی کشوری هم پیگیر این موضوع است.

او ادامه داد: بیش از 800 میلیارد تومان از این مبالغ به مسافران پرداخت شده است.

براساس این گزارش پاس دادن و جنجال بین انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و سازمان هواپیمایی کشوری نباید منجر به این موضوع گردد که مبالغ مسافران توسط آژانس ها پرداخت نگردد در این بین تنها بخشی که بیش از گذشته ضرر می نماید مسافران هستند که هر بار به بهانه مختلف نمی توانند مبالغ خود را از شرکت های هواپیمایی خارجی دریافت نمایند.

باشگاه خبرنگاران

منبع: گردشبان
انتشار: 3 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1138

به "پول بلیت هواپیمایی که تبدیل به ادکلن شد!، مسافران خارجی هنوز طلبکار ایرلاین ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پول بلیت هواپیمایی که تبدیل به ادکلن شد!، مسافران خارجی هنوز طلبکار ایرلاین ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید