چند توصیه برای پیشگیری از سرطان ریه

به گزارش مجله کوروش بزرگ، هیچ راه مطمئنی برای محافظت کامل از خود در برابر ابتلا به سرطان ریه وجود ندارد. با این حال گام های زیادی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری در زندگی روزمره خود بردارید.

چند توصیه برای پیشگیری از سرطان ریه

به نقل از نشریه پزشکی Healthline، در ادامه به چند توصیه برای یاری به کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه خواهیم پرداخت.

* سیگار را ترک کنید

در شروع قرن بیستم، سرطان ریه یک بیماری نسبتاً نادر بود. افزایش چشمگیر آن عمدتاً به دلیل افزایش نرخ استعمال سیگار در بین مردم ایالات متحده است. در واقع تخمین زده می گردد که امروزه حدود 90 درصد سرطان های ریه را می توان با سیگار کشیدن یا دود تنباکو مرتبط دانست. سیگارکشیدن خطر ابتلا به سرطان ریه را در زنان 25.7 برابر افزایش می دهد. در مردان این اندازه 25 برابر است.

* در معرض دود قرار نگیرید

هنگامی که دود دست دوم را استنشاق می کنید، بسیاری از مواد شیمیایی سیگار را تنفس می کنید. حدود 70 ماده شیمیایی در دود دست دوم وجود دارد که به عنوان عامل سرطان شناخته شده است حتی قرارگرفتن کوتاه مدت در معرض دود دست دوم می تواند مضر باشد.

* سطح گاز رادون را در خانه آنالیز کنید

رادون یک گاز رادیواکتیو است که شما نمی توانید آن را ببینید یا استشمام کنید، اما دومین عامل سرطان ریه بعد از سیگارکشیدن و در میان افراد غیرسیگاری، مهم ترین دلیل سرطان ریه است. رادون یک گاز رادیواکتیو است که با تجزیه اورانیوم در سنگ ها و خاک آزاد می گردد و می تواند به منبع آب وهوا نفوذ کند و به وسیله شکاف های کف، دیوار ها یا فونداسیون وارد خانه شما گردد. برای آزمایش گاز رادون در خانه، می توانید یک کیت تست خانگی تهیه کنید یا با متخصصی تماس بگیرید که خانه شما را برای این گاز آزمایش کند.

* سابقه خانوادگی خود را آنالیز کنید

اگر افراد خانواده نزدیک شما، اعم از سیگاری یا غیرسیگاری به سرطان ریه مبتلا شدند، این اطلاعات را با پزشک خود در میان بگذارید. او ممکن است غربالگری های خاصی را برای یاری به کاهش خطر ابتلا در شما توصیه کند.

* از قرارگرفتن در معرض مواد خطرناک خودداری کنید

قرارگرفتن در معرض بعضی مواد شیمیایی می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد مانند آزبست، آرسنیک، نیکل، کادمیوم و اگزوز دیزل. محل کار جایی است که شما بیشتر در معرض این مواد شیمیایی قرار خواهید گرفت. اگر این مواد در محل کار شما هستند، سعی کنید با پوشیدن لباس محافظ و محدودکردن قرارگیری در معرض این مواد، اقداماتی را برای محافظت از خود انجام دهید.

* مراقب ویروس HIV باشید

ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) با خطر بالاتر سرطان ریه مرتبط است. در واقع تحقیقات نشان می دهد که این ویروس ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را دو برابر کند.

افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه ممکن است به دلیل عوامل مختلفی باشد، از جمله موارد زیر:

اندازه سیگارکشیدن در میان افراد مبتلا به HIV بیشتر است.

اچ آی وی باعث التهاب بیشتر در سراسر بدن می گردد و دارای اثرات سرکوب کننده سیستم ایمنی است.

* ورزش منظم داشته باشید

مطالعات نشان می دهد که فعالیت بدنی ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را 20 تا 30 درصد برای زنان و 20 تا 50 درصد برای مردان کاهش دهد.

متخصصان دقیقاً مطمئن نیستند که رابطه بین سرطان ریه و ورزش چیست، اما عوامل احتمالی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

افزایش عملکرد ریه

بهبود عملکرد سیستم ایمنی

کاهش التهاب

کاهش سطح مواد سرطان زا در ریه ها

* رژیم غذایی سالم داشته باشید

رژیم غذایی شما نیز نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان، یک رژیم غذایی سالم با اندازه زیادی میوه و سبزیجات، غلات کامل و پروتئین بدون چربی داشته باشید.

بعلاوه غذا های خاصی وجود دارد که تحقیقات نشان می دهد ممکن است به پیشگیری از سرطان ریه یاری کند، از جمله:

سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکسل، کلم، گل کلم و کلم بروکلی

زردچوبه

چای سبز

* غربالگری را جدی بگیرید

اگر به دلیل سابقه مصرف سیگار و سن در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان ریه هستید، غربالگری منظم سرطان ریه ممکن است برای شما ضروری باشد. غربالگری می تواند به تشخیص زودهنگام سرطان ریه یاری کند، آنهم زمانی که ممکن است درمان آن آسان تر باشد. غربالگری فقط برای افرادی که در معرض خطر بالای سرطان ریه هستند، توصیه می گردد.

منبع: ایسنا

منبع: فرارو
انتشار: 13 مرداد 1402 بروزرسانی: 13 مرداد 1402 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 2330

به "چند توصیه برای پیشگیری از سرطان ریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند توصیه برای پیشگیری از سرطان ریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید