کاهش تعداد دانشجو، چالش بزرگ دانشگاه پیغام نور

به گزارش مجله کوروش بزرگ، رئیس دانشگاه پیغام نور کشور چالش های پیش روی این دانشگاه را کاهش تعداد دانشجویان آن و کاهش درآمدهای غیر شهریه ای اظهار داشت و گفت: 10 مرکز پیغام نور موافقت خود را برای جذب دانشجویان خارجی اعلام نموده اند که دانشگاه پیغام نور اصفهان یکی از این مراکز است.

کاهش تعداد دانشجو، چالش بزرگ دانشگاه پیغام نور

به گزارش خبرنگاران، محمدرضا زمانی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در نشست خبر در دانشگاه پیغام نور واحد اصفهان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: دانشگاه پیغام نور هم اکنون 500 مرکز و واحد در سراسر کشور دارد و حدود 430 هزار دانشجو در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه پیغام نور مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به حضور حدود چهار هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه پیغام نور، اضافه کرد: 10 هزار کارمند در دانشگاه پیغام نور سراسر کشور مشغول به ارائه خدمات هستند و سیستم آموزشی این دانشگاه باز است و با شیوه آموزش ترکیبی، دروس ارائه می گردد.

به گفته رئیس دانشگاه پیغام نور کشور، منابع درسی دانشگاه پیغام نور در تمام واحدها به صورت یکسان ارائه و امتحانات سرانجام ترم همزمان برگزار می گردد.

زمانی، از فعالیت بیش از 40 نمایندگی این دانشگاه در سایر کشورها اطلاع داد و گفت: در حال حاضر 6 هزار دانشجوی بین المللی در کشورهای مختلف در مراکز پیغام نور مشغول به تحصیل هستند.

تحصیل در دانشگاه پیغام نور محتوامحور است

رئیس دانشگاه پیغام نور همچنین از توسعه آموزش های ترکیبی و الکترونیکی دانشگاه پیغام نور در سایر کشورهای دنیا اطلاع داد.

وی با بیان اینکه تحصیل در دانشگاه پیغام نور محتوامحور است، گفت: تا سال گذشته تمرکز دانشگاه بر کتاب و کاغذ بود و اکنون فراوری محتوای الکترونیکی نیز اضافه شده و با توجه به این پتانسیل، تمرکز دانشگاه بر اجرای آزمون های متمرکز و همزمان در کشور است.

زمانی اضافه کرد: سالانه حدود 3 میلیون نفر آزمون در کشور برگزار می گردد که سال قبل 23درصد این آزمون ها به صورت آنلاین برگزار گردید.

وی از افزایش آزمون های آنلاین در سراسر کشور اطلاع داد و گفت: در حال حاضر با مسائلی از قبیل تجهیز بعضی مراکز برای برگزاری آزمون آنلاین روبرو هستیم که امیدواریم با رفع کردن این موانع و حذف آزمون های کاغذی در دستیابی به دانشگاه سبز پیروز شویم و این علاوه بر صرفه جویی در هزینه های جانبی و موجب بالا بردن دقت و سرعت در آزمون می گردد.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از هزینه های دانشگاه به وسیله اخذ شهریه تامین می گردد، اظهار کرد: تأمین همین مقدار اندک هزینه تحصیل برای خانواده بعضی دانشجویان این دانشگاه مشکل است.

تفاهم نامه همکاری با بانک قرض الحسنه

رئیس دانشگاه پیغام نور از انعقاد تفاهم نامه با بانک های قرض الحسنه برای تأمین وام شهریه دانشجویان اطلاع داد و گفت: دانشجویان پیغام نور دیگر دغدغه تأمین شهریه نخواهند داشت.

وی گفت: بر همین اساس از سال گذشته تدابیری اتخاذ شد که با یاری بعضی از بانک ها تمهیداتی برای دانشجویان فراهم کنیم که یکی از بهترین روش ها ارائه تسهیلات وام قرض الحسنه بود و در این زمینه دانشگاه با بانک های مختلف تفاهم نامه همکاری امضا نموده است.

زمانی گفت: دانشجویان کافی است یکبار به بانک طرف تعهد دانشگاه مراجعه و معرفی شوند و از این طریق می توانند کل شهریه تحصیلی خود را با کارمزد یک و 4 دهم درصد پرداخت نمایند و بازپرداخت این وام نیز در 48 ماه به صورت اقساط خواهد بود، ضمن اینکه هیچ محدودیتی برای تعداد وجود ندارد.

وی ادامه داد: مناطق محروم و خانواده های کم بضاعت نیز می توانند به وسیله تفاهم نامه دانشگاه پیغام نور با بنیاد علوی از تسهیلات ویژه بلاعوض استفاده نمایند. سال گذشته حدود 2میلیارد و 400 میلیون تسهیلات بلاعوض برای دانشجویان محروم اختصاص داده شد.

به گفته زمانی، مهارت آموزی و کارآفرینی یکی از برنامه های وزارت علوم است که دانشگاه پیغام نور نیز برای دانشجویان و فارغ التحصیلان این حوزه، برنامه مستقل اجرا نموده است.

رئیس دانشگاه پیغام نور اظهار کرد: دانشجویان مرکز پیغام نور طبق قرارداد همکاری این دانشگاه با بزرگترین بخش خصوصی کشور که کانون عالی صنفی کارفرمایان کشور است، می توانند براساس علایق خود به صنف های مختلف معرفی و ضمن تحصیل از دوره های آموزشی استفاده نمایند.

هفت استان کشور پایلوت اجرای توسعه حداکثری آموزش در مناطق محروم

وی در ادامه از اجرایی شدن تفاهم نامه دانشگاه پیغام نور با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم مبنی بر ایجاد بسترهای اشتغال و توسعه مهارت آموزی در روستاها و مناطق محروم اطلاع داد و گفت: آیین انعقاد قرارداد اجرایی این تفاهم نامه به میزبانی دانشگاه پیغام نور جهرم استان فارس در هفت مرکز استانی دانشگاه پیغام نور به صورت پایلوت برگزار می گردد.

زمانی اظهار کرد: این قرارداد در فاز نخست، به صورت پایلوت در هفت مرکز استان دانشگاه پیغام نور و با اولویت های معین شده در هر استان اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اولویت های هفت استان، گفت: نخستین برنامه اجرایی این تفاهم نامه با برگزاری دوره های مهارت آموزی در هفت منطقه شامل؛ دانشگاه پیغام نور استان خراسان رضوی در حوزه سنگ های تزئینی، دانشگاه پیغام نور جهرم صنایع تبدیلی و بسته بندی خرما، دانشگاه پیغام نور همدان در حوزه صنایع دستی و چوب، دانشگاه پیغام نور سیستان و بلوچستان در حوزه بوم گردی، دانشگاه پیغام نور استان مرکزی در حوزه پوشاک، دانشگاه پیغام نور کرمان در حوزه فرش، گلیم و پته و دانشگاه پیغام نور لرستان در حوزه گیاهان دارویی و کشت های گلخانه ای شروع خواهد شد.

زمانی، به بعضی اقدامات فرهنگی و اشتغال زایی دانشگاه پیغام نور اشاره نمود و گفت: در قالب یک تفاهم نامه کنسرسیوم با معاونت علمی فناوری دوره های کدنویسی را در دستور کار قرار داده ایم که به موجب آن، استعدادیابی کدنویسی انجام می گردد و دانشجویان سراسر کشور می توانند از این دوره ها استفاده کننند و پیش بینی می گردد این طرح حدود یک میلیون نفر را تحت پوشش قرار دهد.

رشته های دانشگاه پیغام نور ساماندهی می گردد

رئیس دانشگاه پیغام نور از ساماندهی رشته های دانشگاه پیغام نور اطلاع داد و گفت: در حال حاضر مشکل خاصی در رابطه با رشته ها نداریم و سامان دهی رشته ها در دستور کار است. بنا داریم رشته های اشباع را جایگزین رشته های نو و مورد استقبال از لحاظ اشتغال کنیم. به صرف اینکه رشته ای خواستار دارد به دنبال آن نمی رویم، بلکه به دنبال این هستیم دغدغه شغل را از پیش پای دانشجویان برداریم.

وی ادامه داد: دانشگاه پیغام نور در تمام رشته ها فعال است و تنها در رشته های پزشکی به دنبال فعالیت نیستیم، اما در نظر داریم رشته های علوم پایه پزشکی را در دستور کار قرار دهیم.

تجهیز آزمایشگاه ملی برای تجهیزات هایتک

رئیس دانشگاه پیغام نور اضافه کرد: تجهیزات آزمایشگاهی در تمام مراکز پیغام نور کشور فعال است و در کوشش هستیم آزمایشگاه ملی برای استفاده بهینه از تجهیزات هایتک داشته باشیم، همچنین آزمایشگاه های کوچک را برای استفاده بهتر تخصصی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه هیچ عضوهیئت علمی دانشگاه پیغام نور حقوق پرداخت نشده ندارد، گفت: هیچ نیرویی از دانشگاه پیغام نور تعدیل نخواهد شد، بلکه به سمت بهتر شدن راهنمایی می شوند. بودجه دولتی دانشگاه 30 درصد و 70 درصد از محل درآمدهای شهریه و درآمدهای غیرشهریه ای است و سهم هر استان تعیین است.

وی درخصوص درآمد غیر شهریه ای، گفت: در این بخش قراردادهای پژوهشی و فناوری و مسایل اجتماعی و مسایلی همچون دوره های کوتاه مدت و آموزش آزاد تهیه می گردد و بعضی مراکز می توانند در قبال مراکز نوآوری دریافت وجه داشته و تامین درآمد نمایند.

چالش بزرگ دانشگاه پیغام نور، کاهش تعداد دانشجو

رئیس دانشگاه پیغام نور چالش های پیش روی دانشگاه را کاهش تعداد دانشجوی این مرکز و کاهش درآمدهای غیر شهریه ای گفت و گفت: در سال 92 حدود 1.2 میلیون دانشجو در دانشگاه های پیغام نور کشور مشغول به تحصیل بودند و اکنون این تعداد به 430 هزار نفر رسیده است به این معنا که درآمد شهریه ای کاهش داشته است و اکنون چالش این است چطور با این عدم هماهنگی روبرو شویم.

وی با بیان اینکه ستاد آمایش وزارت علوم، دانشگاه پیغام نور را آنالیز و مراکز غیرفعال و کمتر فعال را شناسایی می نماید، توضیح داد: اگر واحدی تنها واحد منطقه و یا حساسیت خاص داشته باشد از آن مرکز حمایت می کنیم تا به سمت مثبت راهنمایی گردد. برای مثال به سمت فنی حرفه ای شدن و یا ایجاد مرکز خلاقیت و نوآوری راهنمایی می کنیم.

دانشگاه پیغام نور اصفهان آماده جذب دانشجوی بین الملل

رئیس دانشگاه پیغام نور از پذیرش دانشجویان بین الملل مراکز پیغام نور اطلاع داد و گفت: 10 مرکز موافقت خود را برای جذب دانشجویان خارجی اعلام نموده اند که دانشگاه پیغام نور اصفهان یکی از این مراکز است.

وی درخصوص گسترش تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیغام نور، گفت: اگر قرار باشد مرکزی مجوز تحصیلات تکمیلی بگیرد باید شاخص هایی داشته باشد که حضور استادیار و دانشیار از ملزومات است. با توجه به پراکندگی اساتید در بسیاری از مراکز، پس از طرح ساماندهی به دنبال این هستیم که بتوانیم این گسترش را اجرایی کنیم.

زمانی هدف بازدید از اصفهان را آنالیز مسائل و شناسایی پتانسیل های مراکز استان های کشور معرفی کرد و گفت: تاکنون از حدود 37 استان بازدید داشته ایم و اصفهان جز مراکز برتر است و تعداد دانشجو و اعضای هیئت علمی برجسته این مرکز ارتباط خوبی با پیغام نور اصلی برقرار نموده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 شهریور 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 257

به "کاهش تعداد دانشجو، چالش بزرگ دانشگاه پیغام نور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش تعداد دانشجو، چالش بزرگ دانشگاه پیغام نور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید