کرونا در یک کتاب سال 1981 پیش بینی شده بود ، ووهان یا کرگی ؛ چین یا شوروی؟

به گزارش مجله کوروش بزرگ، کتاب چشمان تاریکی The Eyes of Darkness مدتی است به خاطر پیش گویی ویروسی مشابه کوودید19 در سال 1981 در شبکه های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است.

کرونا در یک کتاب سال 1981 پیش بینی شده بود ، ووهان یا کرگی ؛ چین یا شوروی؟

با ما همراه باشید و با قیمت تورهای مسافرتی چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از South China Morning Post، دین کونتز Dean Koontz در کتاب چشمان تاریکی The Eyes of Darkness از ویروسی نوشته است که ویژگی هایی مشابه ویروس کرونا یا کووید19 دارد. او در این کتاب، از ویروسی نوشته است که در شهر ووهان چین، در آزمایشگاه ساخته شده است. آنچه توجه مردم را در هفته گذشته جلب نموده، تاریخ انتشار کتاب است. این کتاب در سال 1981 منتشر شده است. در این کتاب از ویروسی به نام ووهان-400 به عنوان سلاحی آزمایشگاهی نام برده شده؛ ویروسی که در آزمایشگاهی در شهر ووهان چین ساخته شده است.

هر چند ظاهرا دین کونتز در نسخه اولیه کتاب، نام ویروس را کورگی-400 و منشاء آن را آزمایشگاهی در شهر کورگی در روسیه ذکر نموده است. اما پس از فروپاشی شوروی و انتها جنگ سرد کتاب ویرایش شده و در نسخه ای که سال 1989 منتشر شده، نام ویروس به ووهان-400 تغییر پیدا نموده است.

صفحه ای از کتاب The Eyes of Darkness

دین کوتز نویسنده امریکایی ژانر وحشت، در سال 1981 ظاهرا اپیدمی ویروسی را مانند آنچه امروز جهان گرفتار آن است، پیش بینی نموده و ظاهرا کتاب بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و بهبود روابط امریکا و روسیه، بازنویسی شده است. البته او این کتاب را با نام مستعار لی نیکولز Leigh Nichols منتشر نموده است.

این کتاب بعد از شیوع ویروس کرونا توجه مخاطبان را دوباره به خود جلب کرد. کونتز در این کتاب، از ویروس ساخته شده در آزمایشگاهی در ووهان چین، به عنوان یک سلاح بیولوژیک کامل نام برده است و آنچه او توصیف می نماید، شباهت هایی با کووید 19 دارد.

جنی اسمیت، بنیان گذار یک کتاب فروشی در هنگ کنگ و دانشجوی تاریخ روسیه و در حال کار روی تکنولوژی شوروی به عنوان تز دکتریش در دانشگاه ماساچوست است. او می گوید: از سال 1986، روابط میان اتحاد جماهیر شوروی و امریکا رو به بهبودی بود. میخاییل گورباچف تمایل داشت که ارتباط شوروی با جهان بهتر شود. در سال 1988، شوروی دیگر دوست امریکا بود و نه دشمن آن. از آن جایی که دیگر روسیه نمی توانست در نابودی جهان متهم باشد، احتیاج به یک هیولای دیگر بود. خیلی های دیگر امکانات ساخت سلاح بیولوژیک داشتند از جمله بریتانیا، ژاپن و فرانسه. اما آن ها دوستان خوب ما بودند. در این موقعیت چین بود که در تدارک برنامه هایی بود و از طرفی دیگر می توانست مظنون ما باشد.

به گفته اسمیت، تغییر کورگی-400 به ووهان-400 در کتاب، ظاهرا یک واکنش ادبی به تغییر روابط روسیه و امریکا و انتها جنگ سرد بوده است. وقتی جهان قرار است به خوب ها و بدها تقسیم شود و روسیه دیگر نمی تواند آن هیولای بد باشد، به مظنون جدیدی احتیاج است.

البته معلوم نیست که نویسنده این تغییر را در کتاب ایجاد نموده است یا ناشر. تا به امروز ایمیل ها به کونتز و کارگزار ادبی او و ناشر کتاب بی پاسخ مانده است.

در عین حال، توجه مردم به بخش هایی از کتاب سیلویا براون جلب شده است. نویسنده امریکایی که در سال 2013 از جهان رفته و شایعاتی نسبت به قدرت پیشگویی او میان مخاطبان وجود دارد. او در کتاب انتها روزها End of Days نوشته است: در حوالی سال 2020، یک بیماری در سراسر جهان گسترش پیدا می نماید. این بیماری به ریه ها و نای حمله می نماید و در برابر همه درمان های شناخته شده مقاوم است. براون می نویسد: این بیماری به همان سرعتی که آمده، می رود. 10 سال بعد دوباره بازمی شود و بعد به طور کامل ناپدید می شود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 749

به "کرونا در یک کتاب سال 1981 پیش بینی شده بود ، ووهان یا کرگی ؛ چین یا شوروی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا در یک کتاب سال 1981 پیش بینی شده بود ، ووهان یا کرگی ؛ چین یا شوروی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید