کمبود روی و افسردگی

به گزارش مجله کوروش بزرگ، کمبود روی و افسردگی با یکدیگر مرتبط است. کمبود روی باعث بروز صفات خودکشی و افسردگی می گردد. به منظور درک کمبود روی و اثرات آن بر سلامت ذهنی و روانشناختی به ادامه مقاله زیر توجه کنید.

کمبود روی و افسردگی

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

کمبود روی و افسردگی با یکدیگر مرتبط است. کمبود روی باعث بروز صفات خودکشی و افسردگی می گردد. به منظور درک کمبود روی و اثرات آن بر سلامت ذهنی و روانشناختی به ادامه مقاله زیر توجه کنید.

افسردگی حالت روانی است که باید سعی کرد همواره از آن دور ماند. افسردگی ممکن است به علت حادثه خاصی در زندگی فرد ایجاد گردد مثل مرگ یک دوست ، شکست خوردن در کار تحقیقاتی ، داشتن رابطه ای تنش آمیز و شکنجه نماینده و غیره. علت افسردگی حادثه ای است که اتفاق افتاده است ولی برای بهبود شرایط مشاهده است که کمبود روی مانع این کار می گردد و بعلاوه باعث می گردد فرد احساس افسردگی کند.

کارکردهای روی

روی ماده معدنی ضروری برای بدن است. تحقیقات نشان می دهد که روی برای بهبود شرایط جسمی فرد و سیستم ایمنی بسیار مهم است. روی بعلاوه مسئول حفظ شرایط طبیعی غده پروستات است که به موجب آن از ایجاد پروستاتیت جلوگیری می نماید - عفونت غده پروستات در مردان منجر به ادرار مکرر و درد شدید در نواحی تناسلی می گردد. بعلاوه ثابت شده است که روی ماده مغذی حیاتی برای فراوری کلاژن در پوست است - کلاژن مسئول حفظ خاصیت ارتجاعی و درخشندگی پوست است. اگر اندازه کلاژن کاهش یابد، ممکن است چین و چروک ایجاد گردد که نشانه پیری هم به تعداد می رود. روی بعلاوه برای حفظ سطح تمرکز در بچه ها بسیار مهم است.

اثرات کمبود روی

افسردگی: معین شده است که روی و افسردگی با هم مرتبط است. با کاهش اندازه روی در بدن افسردگی افزایش می یابد ، تغییرات خلق و خو افزایش می یابد ، تحریک پذیری نسبت به اعضای خانواده و بعلاوه در محل کار افزایش می یابد و فرد توانایی خود برای تمرکز کردن را از دست می دهد. تحقیقات نشان می دهد که افرادی که از افسردگی ، سیکلوتایمیا دو قطبی ، اسکیزوفرنی و اختلال وسواس رنج می برند با کمبود روی روبرو هستند. به خاطر عدم وجود روی به اندازه کافی در بدن فرد بی حال می گردد و سطح انرژی پایینی را از خود به نمایش می گذارد. علت کاهش روی در بدن تمایل مردم به مصرف فست فودها به جای سبزیجات و میوه های تازه است. بنابراین، کمبود قابل مشاهده است و به خاطر عدم مصرف مواد غذایی که غنی از مواد معدنی مورد احتیاج بدن است ادامه می یابد.

نظریه دیگری که کمبود روی و افسردگی را به هم مرتبط می نماید، عدم تعادل میان مس و روی در بدن است. هنگامی که اندازه روی کم است، عملکرد دیگری با اختلال روبرو می گردد. عدم تعادل میان این دو ماده معدنی باعث ایجاد افسردگی ، تغییرات خلق و خو و نقض ثبات روانی می گردد. بعلاوه، با کاهش اندازه روی، اندازه مس تمایل به افزایش دارد. وجود اندازه زیاد مس در بدن می تواند منجر به افسردگی گردد.

ADHD: کمبود روی باعث ایجاد ADHD می گردد که باعث می گردد فرد نتواند تمرکز کند. اختلال کم توجهی / بیش فعالی بیماری است که غالباً در بچه ها دیده می گردد. افراد مبتلا به این بیماری قادر نیستند برای مدت زمان طولانی تمکز نمایند. در خصوص بچه ها ، آن ها بیشتر تمایل به شیطنت دارند و اصرار به شرکت و افراط در هر فعالیتی دارند. بزرگسالان هم ممکن است به ADHD مبتلا شوند; ولی بیشتر در بچه ها شایع است. مصرف فیبر به همراه میوه ها و سبزیجات غنی از روی می تواند مفید باشد.

اندازه دوز مصرف روزانه روی برای دخترانی که به بلوغ رسیده اند 8 الی 9 میلی گرم در روز و برای پسران 8 الی 11 میلی گرم در روز است. در خصوص بزرگسالان، زنان روزانه به 8 میلی گرم و مردان به 11 میلی گرم روی احتیاج دارند. دریافت روی برای خانم های باردار فرق دارد و از 8 میلی گرم به 11 میلی گرم در روز افزایش می یابد. مادران شیرده باید روزانه 12 میلی گرم روی مصرف نمایند.

با این وجود، پزشک ممکن است برای آنالیز اندازه روی در بدن انجام آزمایش های خاصی را تجویز کند. پزشک معالج بعد از آنالیز نتایج آزمایشات در خصوص تجویز دارو و مکمل و دوز مصرف روزانه تصمیم می گیرد.

منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1886

به "کمبود روی و افسردگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود روی و افسردگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید