آشنایی با بعضی مزایای ویتامین E

به گزارش مجله کوروش بزرگ، ویتامین E یک ویتامین مهم است که برای عملکرد صحیح بسیاری از اعضای بدن مورد احتیاج است و برای کند کردن فرایند پیری به طور طبیعی نیز بسیار مفید است. این ویتامین در بسیاری از غذاها، مانند روغن های خاص، آجیل، گوشت و تخم پرندگان، میوه ها و روغن جوانه گندم یافت می گردد.

آشنایی با بعضی مزایای ویتامین E

ویتامین E

ویتامین E یک ماده مغذی است که برای بینایی، فراوری مثل و سلامتی خون، مغز و پوست لازم است. ویتامین E بعلاوه خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که می توانند از سلول های شما در برابر اثرات رادیکال های آزاد محافظت نمایند.

رادیکال های آزاد ممکن است در بیماری های قلبی، سرطان و سایر بیماری ها نقش داشته باشند. مکمل های ویتامین E، مزایای آنتی اکسیدان های طبیعی را ندارند.

اندازه توصیه شده روزانه ویتامین E برای بزرگسالان 15 میلی گرم در روز است.1

علائم کمبود ویتامین E

کمبود ویتامین E بسیار نادر است و تقریبا هرگز ناشی از تغذیه ناصحیح نیست. شرایط خاصی وجود دارد که ممکن است منجر به کمبود ویتامین E شود. یک نوزاد نارس که با وزن کمتر از 1.5 کیلوگرم متولد شده باشد، در معرض خطر کمبود ویتامین E است.

اما متخصص اطفال که تخصص مراقبت از نوزدان را داشته باشد، عموما احتیاجهای تغذیه ای نوزاد را ارزیابی می نماید. افراد مبتلا به سوءجذب چربی، که مسئله شایعی در میان کسانی است که درگیر بیماری های التهابی روده هستند، ممکن است دچار کمبود ویتامین E شوند.

افرادی که با سطح چربی تغذیه شان دچار مشکل هستند نیز در معرض خطر کمبود ویتامین ای قرار دارند. زیرا چربی برای جذب ویتامین E مورد احتیاج است. این موضوع شامل همه افرادی می شود که فیبروز سیستیک در آنها تشخیص داده شده است، تحت جراحی بای پس معده (کوچک کردن معده) قرار گرفته اند یا افرادی که مسائل سوءجذب، مانند بیماری کرون، بیماری های کبد یا نارسایی پانکراس دارند. علائم کمبود ویتامین E شامل از دست دادن هماهنگی عضلات و اختلال در بینایی و گفتار می شود.2

منابع غذایی ویتامین E

هشت نوع ویتامین ای تعیین وجود دارد، اما محققان معتقدند که تنها یک نوع، آلفا توکوفرول، در برطرف احتیاجهای غذایی انسان یاری می نماید.

آجیل، دانه و بعضی روغن ها حاوی بیشترین ویتامین ای را دارا هستند.

ویتامین ای بعلاوه به عنوان یک مکمل خوراکی بصورت کپسول یا قطره موجود است.

بعضی از سبزیجات سبز و تیره، چند میوه و بعضی از انواع غذاهای دریایی نیز حاوی ویتامین ای هستند.

تخمه آفتابگردان
خوردن تخمه آفتابگردان می تواند به دستگاه گوارش یاری نمایند تا فیبر کافی برای سالم نگه داشتن سیستم گوارش خود داشته باشید. دانه های آفتابگردان یک میان وعده عالی محسوب می شوند.
بادام و بادام زمینی
به ازای هر 100 گرم بادام، 25.63 میلی گرم ویتامین ای وجود دارد. شما می توانید بادام بوداده شده، به عنوان میان وعده بخورید، آن ها را به محصولات غلات و پخته اضافه کنید یا همراه با شیر بادام را مصرف کنید.
آووکادو
آووکادو یک میوه همه کاره است که حاوی قند و مواد مغذی بسیار کمی است. در 100 گرم آووکادو، 2.07 میلی گرم ویتامین E وجود دارد. همین وعده غذایی حاوی 10 میلی گرم ویتامین C نیز هست، که این ماده غذایی علاوه بر سلامتی بسیاری از وعده های غذایی و میان وعده ها نیز به شما یاری می نماید. آووکادو بعلاوه حاوی پتاسیم بیشتری نسبت به موز است.
اسفناج
اسفناج منبع خوبی برای ویتامین ای، فیبر و پتاسیم است. یک وعده 100 گرم اسفناج خام حاوی 2.03 میلی گرم ویتامین ای است.
چارد سوئیسی
چارد سوئیسی یک سبزی با برگ سبز تیره است که حاوی 1.89 میلی گرم ویتامین ای در یک وعده 100 گرم است.
کدو تنبل
کدو تنبل نوعی سبزیجات مقوی است که در بسیاری از غذاهای پاییز و زمستان رایج است. 1.29 میلی گرم ویتامین ای در 100 گرم کدو حلوایی پخته شده وجود دارد.
سبزی چغندر
در حالی که بسیاری از افراد با طعم چغندر آشنا هستند، همه نمی دانند که برگ های چغندر هم قابل استفاده است. شما می توانید از برگ های چغندر در سالادها بهره ببرید. یک وعده 100 گرم سبزی چغندر پخته حاوی 1.81 میلی گرم ویتامین ای است.

قزل آلایک وعده 100 گرم ماهی قزل آلا حاوی 2.15 میلی گرم ویتامین ای است. ماهی قزل آلا بعلاوه از نظر اسیدهای چرب امگا 3 دارای سلامتی بسیار بالایی است.1

عوارض جانبی ویتامین E

برترین حالت دریافت ویتامین E به وسیله دهان یا پوست است. بیشتر افراد در هنگام مصرف دوز توصیه شده هیچ عارضه جانبی را تجربه نمی نمایند، اما در دوزهای بالا عوارض جانبی وجود دارد. ویتامین E هنگام مصرف در مقادیر بسیار زیاد، مخصوصا در افراد مبتلا به بیماری هایی مانند بیماری قلبی یا دیابت، خطرناک است. اگر از این مسائل رنج می برید، روزانه IU 400 و یا بیشتر مصرف نکنید.

بعضی مطالعات نشان می دهند که مصرف دوزهای بالا ویتامین E که بین 300 تا 800 واحد در روز است، ممکن است احتمال ابتلا به سکته مغزی شدید را به اندازه 22 درصد افزایش دهد. یکی از عوارض جدی ویتامین E، افزایش خطر خونریزی، به ویژه در مغز است.

از مصرف مکمل های حاوی ویتامین E یا هر گونه ویتامین آنتی اکسیدان دیگر بلافاصله قبل و بعد از آنژیوپلاستی بپرهزید. به نظر می رسد این ویتامین ها با ترمیم و بهبود تداخل دارند بنابراین حتما با پزشک خود در مورد مصرف آن ها مشورت کنید.3

بعضی از مزایای گفته شده روغن ویتامین E عبارتند از

مرطوب نماینده پوست
ویتامین E در بسیاری از مرطوب نماینده ها یافت می شود. از این روغن به عنوان مرطوب نماینده برای جلوگیری یا درمان پوسته پوسته شدن پوست استفاده می شود.
التیام زخم
بعضی تحقیقات نشان می دهد که مکمل های ویتامین E ممکن است باعث بهبود زخم شود.
کاهش خارش پوست
ویتامین E ممکن است به کاهش خارش پوست و درمان اگزما یاری کند.

ویتامین E نمی تواند واکنش های آلرژیک، عفونت ها و سایر مواردی که باعث خارش پوست می شود را درمان کند. این ویتامین با ایجاد رطوبت خارش ناشی از خشکی پوست را درمان می نماید.

جلوگیری و یا درمان خطوط و چین و چروک های ریز
پوست های خشک بیشتر از پوست های مرطوب دارای چین و چروک به نظر می رسند.

روغن ویتامین E ممکن است به برطرف چین وچروک پوست یاری کند.

پیشگیری از آفتاب سوختگی
ویتامین E ممکن است مجر به کاهش خطر آفتاب سوختگی شود.

روغن ویتامین E با ایجاد رطوبت و نرمی، به تسکین سوزش و خارش حاصل از آفتاب سوختگی یاری می نماید.

ارتقاء سلامت ناخن
تحقیقات نشان می دهد که مکمل ویتامین E می تواند از سندرم ناخن زرد پیشگیری کند. این سندرم باعث ایجاد لک، ترک خوردگی و زردی ناخن ها می شود.

فواید مرطوب نماینده روغن ویتامین E بعلاوه با جلوگیری از کوتیکول های ترک خورده و خشکی پوست در اطراف بستر ناخن، می تواند سلامت ناخن را تضمین کند.1

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.chetor.com

3.www.mashreghnews.ir

منبع: راسخون
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1924

به "آشنایی با بعضی مزایای ویتامین E" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با بعضی مزایای ویتامین E"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید