10 گام چکاپ تابستانی خودرو و 15 نکته برای رانندگان تازه کار

به گزارش مجله کوروش بزرگ، تابستان نزدیک است و وقت چکاپ تابستانی خودرو رسیده است. در این چکاپ باید علاوه بر آماده کردن فنی، جرم های جمع شده در طول فصل پاییز و زمستان را هم از خودرو جدا کنیم. در فصل سرد بارش باران و برف مسیرها را گل آلود می نماید و حالا وقت پاک کردن این آلودگی ها است.

10 گام چکاپ تابستانی خودرو و 15 نکته برای رانندگان تازه کار

امروز در خبرنگاران مگ می خواهیم لیستی برای چکاپ تابستانی خودرو در ورود به فصل گرما را در اختیارتان قرار دهیم و بگوییم که هر کار را به چه شکلی انجام دهید. اگر به تازگی گواهینامه گرفته اید یا خودرو خریده اید می توانید در این مطلب ترفندهایی برای نگهداری و رسیدگی به خودرو را بخوانید. این ترفندها حاصل تجربه رانندگانی است که سال های سال رانندگی نموده اند.

1. لاستیک ها را عوض کنید

تایرهای زمستانی، برای اینکه بتوانند انعطاف پذیری خود را در دمای پایین حفظ نمایند، از لاستیک نرم تری ساخته شده اند. اما وقتی هوا گرم می گردد همین نرم بودن باعث می گردد که زودتر بپوسند. وقتی روزهای پیاپی درجه حرارت محیط بیشتر از 7 درجه باشد وقت آن رسیده که لاستیک ها را عوض کنید تا در طول فصل گرما تایرهای ماشینتان دردسر ساز نشوند.

2. تیغه های برف پاک کن را عوض کنید

تیغه های برف پاک کن زمستانی هم مانند تایرها از لاستیک متفاوتی ساخته شده اند تا بتوانند در سرما دوام آورده و در زمان بارش سنگین برف و باران، شیشه را به خوبی تمیز نمایند. پس با آمدن فصل گرما باید آن ها را عوض کنید. شاید تیغه های برف پاک کن خودرو شما زمستانی نباشند و فکر کنید که احتیاجی باز کردنشان نیست. حتی اگر این طور است باید یک بار آن ها را باز کنید، تمیز کنید و تمام قسمت هایش را آنالیز کنید تا مطمئن شوید که به تعمیر یا تعویض احتیاجی ندارد.

3. تهویه هوای خودرو را آنالیز کنید

رانندگی بدون تهویه هوا در یک روز گرم تابستان چیزی شبیه به حضور در جهنم است و حتی می تواند برای شما خطرناک هم باشد. قبل از گرم شدن هوا سیستم تهویه خودرو را آنالیز و آزمایش کنید تا مطمئن شوید به درستی کار می نماید. اگر پس از روشن کردن کولر صداهای عجیبی به گوش می رسید یا احساس می کردید که هوای گرم از آن خارج می گردد حتما به یک متخصص مکانیک مراجعه کنید.

4. ترمزها را آنالیز کنید

این کار یکی از مهم ترین بخش های چک لیست چکاپ تابستانی خودرو است. به دلیل بارندگی و همچنین حضور تعداد بیشتری از ماشین ها در خیابان، حجم ترافیک در زمستان بیشتر از تابستان است. به همین دلیل ترمزها سایش بیشتری داشته اند و باید آنالیز شوند. وقتی لاستیک های زمستانی را جدا می کنید ترمزها را هم آنالیز کنید تا خیالتان از سلامت آن ها آسوده گردد.

5. کولر خودرو را آنالیز کنید

سطح خنک نماینده خودرو را آنالیز کنید و آنالیز کنید که مخلوط مواد شیمیایی لازم به میزان کافی در مخزن وجود دارد. شما می توانید یک دستگاه تست خنک نماینده از فروشگاه های لوازم یدکی بخرید و خودتان این کار را انجام دهید یا اینکه به یک مکانیک حرفه ای مراجعه نموده و آنالیز را به دست او بسپارید.

6. روغن را عوض کنید

پیشنهاد می کنیم که روغن خودرو را هم عوض کنید. بهترین زمان برای تعویض روغن وقتی است که لاستیک های زمستانی را از خودرو جدا نموده اید. تعویض روغن خودرو قبل از رسیدن فصل گرما به شما این اطمینان را می دهد که در روزهای گرم ماشینتان در خیابان یا جاده دچار مشکل نمی گردد.

7. مخزن شیشه شور را آنالیز کنید

میزان مایع شیشه شور شیشه جلوی خودرو را با یک محلول مناسب برای فصل گرما پر کنید. پیشنهاد ما استفاده از یک محلول سبک است که پس از استفاده روی شیشه لکه یا خط های باریک باقی نگذارد.

8. خودرو را خوب بشویید

نمک و مواد معدنی که برای ذوب شدن برف های یخ زده روی سطح جاده و خیابان پاشیده می گردد در گوشه و کنار خودرو شما رسوب نموده است. پس باید خودرو را حسابی بشویید تا آماده رسیدن تابستان باشد. ابتدا تمام قسمت های بیرونی، به خصوص اطراف چرخ ها و یاری فنرها را بشویید و سپس داخل خودرو را هم تمیز کنید. یک شست وشوی عمیق و با حوصله کاری است که باید قبل از رسیدن روزهای گرم انجام دهید.

9. روکش ها را عوض کنید

می توانید روکش های جایگاه را برای فصل تابستان عوض کنید. تشک های با روکش چرم در زمستان شما را حسابی گرم می نمایند اما وقتی تابستان می رسد، یک روکش پارچه ای نازک مناسب است. اگر تصمیم گرفتید که این کار را انجام دهید حتما از روکش های مخصوص مدل خودروی خودتان بهره ببرید تا تعویض آن آسان باشد و امنیت سرنشینان را تهدید نکند.

10. بیمه ماشین را آنالیز کنید

شاید حیاتی ترین بند از چک لیست چکاپ تابستانی خودرو، آنالیز بیمه آن باشد. تاریخ سررسید بیمه خودرو را آنالیز کنید و اگر به تاریخ انقضا نزدیک است آن را تمدید کنید. با این کار خیالتان از بابت بیمه آسوده می گردد و اگر قرار باشد بدون برنامه به جاده بزنید، نگران آن نخواهید بود. بیمه های مخصوص خودرو انواع خسارت هایی که ممکن است به خودرو یا سرنشینان آن وارد گردد را جبران می نماید. این بیمه ها نقش حمایتی هم دارند و در حوادثی که پیش می آید از راننده و سرنشینان حمایت می نمایند.

گروه بیمه مخصوص خودرو شامل دو بخش کلی بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث و سرنشین می گردد. هر کدام از این بیمه ها زیرمجموعه هایی دارند که کارشناس بیمه در زمان دریافت یا تمدید بیمه نامه آن ها را به شما معرفی می نماید تا بر اساس احتیاجتان به لیست بیمه خود اضافه کنید.

15 نکته برای رانندگان تازه کار

حالا که با چکاپ تابستانی خودرو آشنا شدید بهتر است چند ترفند کاربردی هم برای استفاده راحت تر از آن یاد بگیرید. در این بخش 15 ترفند کاربردی برای نگهداری از خودرو را می خوانید. این ترفندها حاصل تجربه رانندگانی است که سال های سال شغلشان رانندگی بوده یا مدت زمان زیادی را در جاده ها گذرانده اند. اگر یک راننده تازه کار هستید آن ها را خوب به خاطر بسپارید تا بتوانید در زمان مناسب بهره ببرید.

1. اگر همراه با بچه ها به سفر می روید یک کیف کوچک به پشت جایگاه راننده وصل کنید تا بتوانید وسایل لازم و ضروری، مثل پوشک یا ظرف خوراکی کودک، را در آن قرار دهید. با این کار دیگر احتیاج به صرف زمان زیاد برای پیدا کردن وسایل در کیف نیست.

2. برای اینکه خودرو را به سرعت خنک کنید یکی از شیشه های جلو را کاملا باز نموده و سپس کاپوت را چندین بار باز و بسته کنید. با این کار هوای گرم از ماشین خارج می گردد.

3. برای از بین بردن خراش های ریز که روی بدنه خودرو افتاده است از برق ناخن بهره ببرید. چند لایه برق ناخن را روی روی خراشیدگی بزنید تا آن را پوشش دهد. همچنین اگر شیشه ماشینتان ترک های ریز دارد با زدن چند لایه برق ناخن روی آن، از عظیم تر شدن ترک ها جلوگیری کنید.

4. اگر نگران هستید که مکانیک شما را فریب دهد و مسائل خودرو را بیشتر از آنچه هست بیان کند، از آن ها چند سؤال درباره قسمت هایی از خودرو که می دانید درست کار می نماید بپرسید. اگر برای آن ها هم اعلام مشکل کرد و گفت احتیاج به تعمیر دارد، حتما در حال فریب دادن شما است!

5. برای جدا کردن برچسب های روی شیشه یک تکه روزنامه را در آب گرم خیس کنید و به مدت 10 دقیقه روی برچسب قرار دهید. با این کار برچسب به راحتی جدا می گردد.

6. اگر قفل خودرو یخ زده بود می توانید روی آن ژل ضد باکتری مخصوص دست بزنید. کمی ژل را روی انگشت تان بزنید و روی قفل بکشید. بعد از چند دقیقه ژل ها را از همه جای قفل غیر از سوراخ کلید پاک کنید. این ماده حاوی الکل است و یاری می نماید که یخ ها سریع تر آب شوند. اگر میزان یخ زدگی زیاد بود کلید را هم آغشته به ژل کنید و سپس قفل را با آن باز کنید.

7. یک دسته دستمال کاغذی را در یک لیوان قهوه قرار داده، یکی از آن ها را از سوراخ روی آن بیرون کشیده و لیوان را در محل مخصوص لیوان در ماشینتان قرار دهید. با این کار دستمال کاغذی همواره در دسترس تان است اما نگران افتادن جعبه آن نخواهید بود.

8. اگر پایه نگهدارنده موبایل ندارید، با یاری یک کش لاستیکی ساده آن را به دریچه تهویه هوای خودرو وصل کنید.

9. یک سطل زباله در دار کوچک یا یک جعبه کوچک را در خودرو قرار دهید و همه زباله ها را در آن بریزید. با این کار فضای داخلی خودرو همواره تمیز می ماند.

10. اگر به تازگی گواهینامه گرفته اید، هنوز با ابعاد خودرو آشنا نیستید و قرار دادن خودرو در پارکینگ خانه برایتان سخت است، یک توپ تنیس یا یک اسباب بازی با رنگ روشن را از سقف و در محلی که باید خودرو متوقف گردد آویزان کنید. این کار به شما یاری می نماید خودرو را بدون برخورد با دیوار یا ماشین های دیگر پارک کنید.

11. بهترین راه برای تمیز کردن چراغ های جلوی خودرو استفاده از خمیردندان است. کمی خمیردندان را با یاری یک مسواک قدیمی یا یک پارچه روی چراغ بکشید و پس از چند دقیقه آن را با آب بشویید.

12. برای تمیز کردن قسمت هایی از خودرو، مثل فضا بین دریچه تهویه هوا، که دسترسی به آن ها سخت است می توانید یک تکه اسفنج را به یک مداد ببندید و با یاری آن قسمت های دور از دسترس را تمیز کنید.

13. برای محافظت از چشم هایتان در برابر آفتاب از ترفند خلبان ها بهره ببرید. یک ورق پلاستیکی نازک و دودی رنگ، مثل طلق هایی که برای جلد جزوات استفاده می گردد، را روی شیشه بچسبانید. به دلیل وجود الکتریسیته ساکن طلق به راحتی به شیشه می چسبد و جلوی نور شدید آفتاب را می گیرد. فیلم های رنگی که درگلخانه ها استفاده می شوند هم برای این کار مناسب هستند، فقط برای متصل کردن آن ها به شیشه باید از نوار چسب بهره ببرید.

14. اگر پارکینگ شما کوچک است محتمل است در زمان پارک کردن خودرو، روی درها خراش ایجاد گردد. برای جلوگیری از این اتفاق یک نوار فوم را به امتداد دیوار وصل کنید. با این کار با خیال آسوده می توانید خودرو را پارک نموده و نگران ایجاد خراش های احتمالی نباشید.

15. همواره یک کیت زندگی در خودرو خود داشته باشید. حادثه خبر نمی نماید و ممکن است همین پیش بینی ساده بتواند جان شما را نجات دهد. در کیت زندگی می توانید یک موبایل قدیمی، یک باتری موبایل اضافه، آب، غذای فاسد نشدنی، پتو، لباس گرم و کیف یاری های اولیه قرار دهید.

سخن آخر

چکاپ تابستانی خودرو و آماده کردن آن برای فصل گرما به اندازه چکاپ خودرو برای فصل سرما مهم است. با آنالیز کولر و سیستم تهویه هوای خودرو می توانید رانندگی را برای خودتان دلچسب کنید. همچنین آنالیز های فنی از بروز اتفاقات ناگوار جلوگیری می نماید. اگر فکر می کنید انجام همه این کارها مشکل است می توانید خودرو را به یک مرکز تخصصی بسپارید تا همه چیز را، از مایع شیشه شور تا روغن فرمان و سنسورهای الکترونیکی داخل خودرو، برایتان آنالیز نمایند. در این مطلب چک لیستی از کارهای لازم برای آماده کردن خودرو در اختیارتان قرار دادیم. همچنین ترفندهایی مخصوص رانندگان تازه کار را هم می توانید در این مطلب بخوانید و با استفاده از آن ها، از رانندگی و سفر لذت بیشتری ببرید.

منابع: economical ، brightside

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 خرداد 1400 بروزرسانی: 29 خرداد 1400 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1715

به "10 گام چکاپ تابستانی خودرو و 15 نکته برای رانندگان تازه کار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 گام چکاپ تابستانی خودرو و 15 نکته برای رانندگان تازه کار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید