5 عادتی که زندگی تان را برای همواره تغییر می دهد

به گزارش مجله کوروش بزرگ، عادت های کوچک تاثیر شگرفی بر زندگی همه می گذارند، فقط از قلم نیاندازید تغییر مستلزم گذر زمان و کوشش فردی است، پس انتظار اثربخشی آنی نداشته باشید. با تمرین مداوم عادات کوچک، متوجه تغییر مثبت در ذهنیت و سلامت کلی تان خواهید شد.

5 عادتی که زندگی تان را برای همواره تغییر می دهد

خبرنگاران | باید به خاطر بسپارید اشتباه کردن و تنزل یافتن ایرادی ندارد. نکته مهم این است که به راهتان ادامه دهید و نسبت به اهدافتان متعهد بمانید. به مرور زمان، عادات کوچک بخشی از زندگی روزانه تان خواهند شد و شما از مزایای یک زندگی هدفمندتر و رضایت بخش تر بهره می برید.

به گزارش خبرنگاران ؛ نه گفتن به تعهدات اضافه یا چند دقیقه تمرین روزانه خودمطلعی؛ تغییر هر چه که باشد اگر شادی و سلامت شما را بهبود ببخشد ارزشش را دارد! در این مطلب 5 مورد از قدرتمندترین عاداتی را معرفی می کنیم که زندگی را تغییر می دهند.

1. نوشتن اهداف

اگر بپرسید تنها نکته ای که زندگیتان را تغییر می دهد چیست؟ می گویم نوشتن اهدافی که دارید! آیا تا به حال این حس را تجربه نموده اید که در گذار زندگی هیچ جهتی ندارید؟ این حس آشنایی است که بسیاری از ما آن را تجربه نموده ایم و راه برطرف آن، معین اهداف و نوشتن آنها است.

نوشتن اهداف، عادت کوچک اما بسیار اثرگذاری است. وقتی در فکر تان اهداف روشنی داشته باشید، احتمال اینکه برای دستیابی به آن ها دست به کار شوید، زیاد است، چون حس هدفمندی و جهت داشتن می کنید و حواس پرتی ها یا موانع، شما را از مسیر اصلی تان منحرف نمی نمایند.

اما موضوع فقط نوشتن اهداف نیست، بلکه نوشتن اهدافی است که معین، قابل اندازه گیری و دست یافتنی باشند. به جای اینکه بگویید: می خواهم ثروتمند شوم! سعی کنید هر ماه اندازه معینی پول پس انداز کنید و یک سیستم سرمایه گذاری یا تجارت را آغاز کنید یا برای کسب و کاری که توان راه اندازی آن را دارید، برنامه ریزی کنید.

مکتوب کردن اهداف به شما مسئولیت می دهد. وقتی از اهداف خودتان سابقه مکتوب داشته باشید، می دانید به چه چیز هایی دست یافته اید و هنوز چه کار هایی هست که باید انجام دهید. با انجام این کار نسبت به خودتان مسئولیت ایجاد می کنید و باانگیزه می مانید، حتی در شرایط سخت!

- اهداف مکتوب تمایلات شما را در تمام حوزه های زندگیتان روشن می نمایند.

- اهدافِ کمیت سنجی شده به ناخودمطلع شما اهدافی می دهد که به سمت آن ها سوق پیدا کنید.

- اگر اهداف تان را بشناسید، در لحظات حساس بهتر تصمیم گیری می کنید.

- اهداف، زمینه و فحوای تمام آن چه هستند که قرار است در تمام حوزه های زندگیتان انجام دهید.

پس، برای مکتوب کردن اهداف تان باید وقت صرف کنید و به این بیندیشید که دوست دارید در زندگی به چه اهدافی برسید. اگر برای این کار وقت صرف کنید خودتان تعجب می کنید از اینکه با داشتن یک مسیر روشن و حس هدف مندی به چه چیز هایی می توانید برسید.

2. نه گفتن، تقریباً به همه چیز

آیا تا به حال از پذیرفتن تعهدات زیاد احساس درماندگی و استیصال نموده اید؟ در دنیای پرسرعت امروزی، تجربه این حس عادی است و یکی از دلایلش این است که مردم نمی توانند نه بگویند. طبیعی است دوست داشته باشیم مفید واقع شویم، نخواهیم دیگران را ناامید کنیم و حتی برای یاری نکردنِ بیشتر احساس گناه کنیم. با این حال، بله گفتن به همه چیز هم تاثیر خوبی بر سلامت روان، بهره روی فردی، شرایط مالی و شادی نمی گذارد.

یادگیری نه گفتن عادت به ظاهر کوچکی است، اما تاثیر شگرفی بر زندگی شما می گذارد. با نه گفتن به چیز هایی که با اهداف، اولویت ها یا ارزش های شما همخوانی ندارند، برای چیز هایی که برایتان اهمیت دارند فضا ایجاد می کنید. شما می توانید زمان و انرژی تان را به چیز هایی اختصاص بدهید که برای شما خوشبختی، شادی و احساس رضایت می آورند.

البته، گاهی اوقات بله گفتن ضروری و مفید است، اما بله گفتن باید مطلعانه باشد. وقتی با یک فرصت تازه روبه رو می شوید، از خودتان بپرسید آیا این فرصت چیزی است که من واقعاً آن را بخواهم یا به آن احتیاج داشته باشم. نه گفتن شاید در آغاز سخت باشد، اما هرقدر بیشتر تمرین کنید، آسان تر می گردد.

3. دنبال کردن انرژی خودتان

آیا در طول روز احساس خستگی، بی حالی و بی ثمر بودن می کنید؟ یکی از دلایلش شاید این باشد که انرژی خودتان را دنبال نمی کنید. وقتی کار هایی که انجام می دهید با علایق تان همخوانی داشته باشند، انرژی، تمرکز و انگیزه تان هم بیشتر می گردد. نحوه زمان بندی کار و فعالیت های ما سیستم بهتری برای ریتم و انرژی ما ایجاد می نماید.

دنبال کردن انرژی خودتان به این معناست که کاری را انجام دهید که حس خودتان از انجام آن خوب است، نه کاری که احساس می کنید باید آن را انجام دهید. به عبارت دیگر، دنبال کردن انرژی یعنی به صدای درون و شهود خودتان گوش دهید و برای گرفتن برترین تصمیم به خودتان اعتماد کنید.

انرژی کاری را می توان در دو سطح بزرگ و کوچک دید. انجام کاری که به آن علاقه دارید برای شما انرژی ایجاد می نماید. پس باید برای روسا یا شرکت هایی کار کنید که الهام بخش شما هستند و برای حقوق و مزایایی که در اختیارتان می گذارند به شما انرژی می دهند. برای انتخاب کار و کسانی که قرار است با آن ها کار کنید، انرژی خودتان را دنبال کنید.

انسان های مختلف، ریتم های مختلفی برای کار دارند، بنابراین یافتن کاری که بازتاب چرخه انرژی خود شما باشد، ثمربخش تر است. ریتم کاری بیشتر افراد روزانه است، اما عده ای دیگر ترجیح می دهند دیر از خواب بیدار شوند و دیرتر حتی شب آغاز به کار نمایند.

یک راه دنبال کردن انرژی خودتان، شناسایی فعالیت هایی است که به زندگی شما حس هدفمندی و رضایت بدهند: خواندن کتاب، پیاده روی در طبیعت یا گذراندن وقت با عزیزان تان. برای این فعالیت ها وقت صرف کنید و دقت کنید احساس شما از انجام آن ها چیست. اگر از انجام این فعالیت ها، انرژی شما بیشتر می گردد، اندازه ثمربخشی، خلاقیت و شادی تان هم بیشتر خواهد شد.

بیشتر کارآفرینان می توانند برای کل روزشان طوری برنامه ریزی نمایند که انرژی شان به حداکثر برسد. پیروز ترین افراد انرژی خودشان را دنبال می نمایند.

4. مثبت اندیشی

افکار ما تاثیر قدرتمندی بر زندگی ما می گذارند. تفکر مثبت همانطور که از نامش پیداست اندیشیدن به چیز های مثبت است. مثبت اندیشی مزایای زیادی دارد، از جمله کاهش استرس، بهبود سلامت روان و افزایش انعطاف پذیری. وقتی تفکر ما مثبت باشد، چشم ما بجای موانع بیشتر به روی فرصت ها باز می گردد و چالش ها را بهتر مدیریت می کنیم.

یک راه تمرین مثبت اندیشی، شکل دهی مجدد به افکار منفی و تبدیل آنها به افکار مثبت است. برای مثال، این جمله را من از پس از این کار برنمی آیم با این جمله جایگزین کنید: من نهایت تلاشم را می کنم تا ببینم چه پیش می آید. این تغییر کوچکی در فکریت شماست، اما تاثیر شگرفی بر نحوه رویایی شما با چالش ها می گذارد.

تمام کار های بزرگ با این باور به پایان رسیدند که پیروزیت شدن در آنها دور از انتظار نیست. فکریت مثبت ضامن پیروزیت نیست، اما فکریت منفی ضامن شکست و واقع گرایی معمولاً ضامن رکود و ماندن در جایگاه همیشگیتان در زندگی است.

5. حفظ فکر مطلعی

فکر مطلعی به معنای حضور و مشارکت کامل در لحظه حال بدون قضاوت یا حواس پرتی است. فکر مطلعی یعنی مطلع بودن از افکار، احساسات و محیط پیرامون و توجه کردن به اتفاقات بدون واکنش نشان دادن. حفظ فکر مطلعی با ایجاد هوش احساسی به وسیله مطلعی، شما را از چگونگی اثرگذاری تان بر دیگران مطلع می نماید.

فکر مطلعی مزایای زیادی دارد: کاهش استرس و اضطراب، بهبود تمرکز و دقت و افزایش خودمطلعی. با حفظ فکر مطلعی، بهتر می توانید احساسات تان را مدیریت کنید و تصمیمات مطلعانه تری بگیرید. یک راه حفظ فکر مطلعی، حفظ مطلعی از لحظه حال، تمرین روزانه مدیتیشن یا تمرین تنفس عمیق است. روزانه چند دقیقه از وقت تان را صرف این کنید که در سکوت بنشینید و روی تنفس تان تمرکز کنید. به هر گونه فکر و احساسی که دارید دقت کنید و بدون قضاوت نظاره گرشان باشید. راه دیگر تمرین، حس حضور در فعالیت های روزمره است، خواه شستن ظرف ها باشد، خواه تبادل نظر با یک دوست! با مشارکت و حضور کامل در لحظه حس اتصال و تعادل بیشتری را تجربه خواهید کرد.

فکر مطلعی تمام انرژی و تمرکز شما را به لحظه حال می آورد تا به اهداف تان برسید. فکر مطلعی پرسه زنیِ فکری و احساسی به گذشته و آینده را متوقف می نماید.

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید
انتشار: 22 اسفند 1401 بروزرسانی: 22 اسفند 1401 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 2273

به "5 عادتی که زندگی تان را برای همواره تغییر می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 عادتی که زندگی تان را برای همواره تغییر می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید