شروع برداشت آلو در شهرستان های نیشابور و زبرخان

به گزارش مجله کوروش بزرگ، مدیر جهادکشاورزی نیشابور گفت: پیش بینی می گردد سال جاری 42 هزار تن آلو از باغ های آلو درنیشابور و زبرخان برداشت گردد.

شروع برداشت آلو در شهرستان های نیشابور و زبرخان

به گزارش گروه استان های خبرنگاران از مشهد،محمد علی فرهمند راد مدیر جهادکشاورزی نیشابور گفت: سطح محصول آلو در نیشابورو زبرخان 3 هزار و 957 هکتار که از این مقدار حدود 3 هزار و 497 هکتار بارور است که میانه تولید 12 تن و رکورد 84 تن در هکتار است.

او اضافه نمود: 27 درصد باغات شهرستان مختص میوه های هسته دار است و از این مقدار 65 درصد به آلو اختصاص یافته است که تولید این محصول 42 هزار تن تر، که 90 درصد آن فرآوری و 10 درصد تازه خوری می شود و مقدار آلوی خشک تولیدی نیز 11 هزار تن است.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور ادامه داد: آلوی تولیدی به دو صورت سنتی و صنعتی فرآوری می شود و با عنوان آلوی نیشابوروزبرخان شهره آفاق است که مورد تقاضای کشور های بسیاری قرار گرفته است.

محمد علی فرهمند راد بیان نمود: کیفیت بالا، رنگ وطعم شرایط آلوی زبرخان را در سطح بالایی قرار داده به طوریکه این محصول صندلی واقعی خودش را در سطح ملی و صادرات پیدا نموده است.

او توضیح داد: شهرستان نیشابور و زبرخان علیرغم صندلی بسیار مناسب کشت آلو از نظرسطح زیرکشت، تولید، اشتغالزایی ونیز ارزآوری برای کشور، لیکن بدلیل اینکه محصول تولیدی خارج از استاندارد های مربوطه تولید و صادر می شود، دچارافت و خیز های مقطعی و شوک های ناگهانی به اقتصاد این محصول در زمان تولید می شود لذا برای ممانعت از تولید غیر بهداشتی آن و نظارت و کنترل بر قیمت های محصولات خشکباری منطقه پیشنهاد ایجاد و ساخت شهرک فرآوری آلو در مرکز تولید آلوی شهرستان می شود تا بتوان زیر ساخت های لازم برای عرضه آلوی خشک به بازار بورس کالای کشاورزی را فراهم کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور از صادرات حدود 7 هزار تن آلوی خشک شهرستان به وسیله واسطه ها و دلالان به کشور های هندوستان، بنگلادش، پاکستان اطلاع داد و تأکید کرد:از نظر اشتغالزایی در شهرستان حدود 4 هزار نفر بصورت دایم مشغول به کار هستند.

/ر. ح

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 آذر 1400 بروزرسانی: 5 آذر 1400 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1925

به "شروع برداشت آلو در شهرستان های نیشابور و زبرخان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع برداشت آلو در شهرستان های نیشابور و زبرخان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید