اجرای پروژه بن، بروجن معیشت کشاورزان و مردم اصفهان را به خطر می اندازد

به گزارش مجله کوروش بزرگ، نماینده مردم اصفهان و ورزنه با اشاره به مصوبه یک شورای امنیتی برای برداشت آب از پروژه بن-بروجن گفت: این مساله معیشت کشاورزان و مردم اصفهان را به خطر می اندازد.

اجرای پروژه بن، بروجن معیشت کشاورزان و مردم اصفهان را به خطر می اندازد

مهدی طغیانی، کننده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگار استان های خبرنگاران، در خصوص برداشت آب از پروژه بن-بروجن، گفت: در یکی از شورا های امنیتی کشور برداشت آب از این پروژه مصوب شده است. جای تعجب دارد که نگاه امنیتی به چنین طرحی وجود دارد.

طغیانی شرح داد: جای تعجب دارد که تمام مسائل اصفهان، شرق این استان، فرونشست اصفهان در شهر اصفهان، خشکی باغات غرب اصفهان، خشکی تالاب طبیعی گاوخونی مسائل امنیتی نیستند، در معرض خطر بودن زندگی دو و نیم میلیون نفر در استان اصفهان، از جهت امنیتی اهمیت ندارد، اما برداشت آب از بن-بروجن، به لحاظ امنیتی اهمیت پیدا کرده است!

کننده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سهم آب درنظر گرفته شده برای یزد، گفت: برای یزد با جمعیت حدود یک میلیون 200 هزار نفر در تابلوی منابع و مصارف 76 میلیون مترمکعب آب درنظر گرفته شده درحالیکه هیچ کدام از طرح هایی که قبلا قرار بود این مقدار آب را تأمین کرده و به زاینده رود تحویل دهند، اجرا نشده است.

وی همین مساله را یکی از دلایل بدبینی مردم نسبت به طرح هایی مانند بن-بروجن دانست و اضافه نمود: وزارت نیرو در نامه ای رسمی گفت که در استان چهارمحال و بختیاری 219 میلیون مترمکعب آب تخصیص داده شده و تا تخصیص کامل در تابلوی منابع و مصارف که حدود 237 میلیون مترمکعب است، حدود 18 میلیون مترمکعب می توانند براشت کنند در حالیکه برداشت های غیرمجاز و غیررسمی در استان بالادست حوضه زاینده رود، به گفته رئیس پیشین این حوزه آبریز، بیشتر از 330 میلیون مترمکعب است. به این معنی که چهارمحال و بختیاری بیش از سهم خود در حالت نرمال آب برداشت می کند.

وی شرح می دهد: شرایط نرمال برداشت آب در چهارمحال و بختیاری، یعنی 237 میلیون مترمکعب هم در حالی امکان پذیر است که آب از پروژه بهشت آباد تأمین شود و کوهرنگ سه سهم آب را بدهد.

طغیانی تأکید کرد: در سالی که بارش شرایط مناسبی ندارد و جبران کننده کسری های گذشته نیست، و کوهرنگ سه و بهشت آباد هم اجرا نشده و از زاینده رود 76 میلیون مترمکعب به یزد می رود، برداشت آب از بن-بروجن هم با تصمیمات عجیب و غریب همراه است، نتیجه ای جز از بین رفتن معیشت کشاورزان و باغداران، فرونشست زمین در اصفهان و به خطر افتادن زندگی مردم ندارد.

وی شرح داد: قطعا از وزیر نیرو که مصوب اصلی این نوع حرکات است سوال می پرسیم و وی باید پاسخ بدهد که در این 6 ماه برای احیای زاینده رود چه کرده است. از سوی دیگر سوالاتی درباره اجرای طرح های این چنینی را می پرسم و پیشنهاد می دهم که منابع آبی را از راستا های دیگری در چهارمحال و بختیاری تأمین کند.

کننده مردم اصفهان گفت: قطعا باید آب شرب استان پرآب چهارمحال و بختیاری تأمین شود، اما از نظر ما راه تأمین این آب، زاینده رود نیست.

گفتنی است، براساس پروژه انتقال آب بن-بروجن، قرار است آب از حوضه آبریز زاینده رود به حوضه آبریز کارون انتقال یابد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 خرداد 1401 بروزرسانی: 29 خرداد 1401 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 2124

به "اجرای پروژه بن، بروجن معیشت کشاورزان و مردم اصفهان را به خطر می اندازد" امتیاز دهید

1 کاربر به "اجرای پروژه بن، بروجن معیشت کشاورزان و مردم اصفهان را به خطر می اندازد" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای پروژه بن، بروجن معیشت کشاورزان و مردم اصفهان را به خطر می اندازد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید