خبرنگاران تحلیلگر نظامی آمریکایی: چند دستگی طالبان، توافق با آمریکا را شکننده می نماید

به گزارش مجله کوروش بزرگ، نیویورک- خبرنگاران-سردبیر تارنمای نظامی کهنه سربازان امروز گفت به دلیل ضعف فرماندهی طالبان و چند دستگی در آن، توافق آمریکا با این گروه با مشکل روبرو خواهد شد.

خبرنگاران تحلیلگر نظامی آمریکایی: چند دستگی طالبان، توافق با آمریکا را شکننده می نماید

جیم دابلیو دین روز دوشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگاران درباره توافق میان دولت آمریکا و گروه طالبان اضافه نمود با وجود مسائل عظیم، رئیس جمهوری آمریکا برای نهایی شدن توافق کوشش خواهد نمود تا از آن به عنوان برگ برنده ای در انتخابات ریاست جمهوری 2020 بهره برداری کند.

وی با اشاره به درگیری ها در چندین ولایت افغانستان میان طالبان و نیروهای دولتی، اظهار کرد: این شرایط جای تعجب ندارد، زیرا ما شاهد بوده ایم که این دست اتفاق ها پس از هر توافق صلحی در افغانستان اتفاق افتاده است.

این کارشناس نظامی ادامه داد: بخشی از این مشکل، ناشی از عدم سیطره کامل طالبان بر تمام نیروهای خود در این کشور است. بعضی از جناح های آن از مذاکره با دولت کابل خودداری می نمایند. اکنون آنها نارضایتی خود را به محض امضای توافق با انجام این حملات نشان می دهند.

دین درباره ارزیابی خود از کوشش جدی ترامپ برای توافق با طالبان و اینکه آیا عوامل نظامی و سیاسی این توافق را به وی تحمیل نموده است، گفت: من قبول ندارم که او مجبور به امضای چیزی شده باشد.

وی افزود: ترامپ انگیزه های سیاسی روشنی برای انجام این کار داشته است. امضای این توافق، بخشی از برنامه مبارزات انتخاباتی اوست که در داخل، خود را به عنوان یک نابغه سیاست خارجی نشان بدهد.

سردبیر تارنمای کهنه سربازان امروز، با بیان اینکه ترامپ وانمود می نماید که همه اشتباهات فاجعه بارش تقصیر دیگران بوده است، توضیح داد: در مقابل، او برای هر چیزی که می تواند کسب اعتبار کند و در چشم رای دهندگان خوب جلوه داده گردد، کوشش می نماید.

خبرنگار خبرنگاران پرسید بعضی از ناظران می گویند که معامله ترامپ با طالبان، علامت بدی را به گروه هایی چون القاعده و داعش می فرستد. آیا این دیدگاه را درست می دانید؟

دین پاسخ داد: من فکر نمی کنم زیرا که شما همواره باید برای صلح کوشش کنید، در غیر این صورت روی آرامش نخواهید دید. انتها دادن به درگیری و جنگ، کار بسیار دشواری است، به خصوص اینکه بسیاری از بازیگران خارج از کشور درگیر باشند.

وی در عین حال از شیوه اجرایی توافق آمریکا و طالبان انتقاد کرد و گفت که سرعت اجرایی کردن بعضی بندهای آن، مساله ساز خواهد بود.

وی با اشاره به یکی از بندهای توافق که بر اساس آن قرار است پنج هزار زندانی طالبان توسط دولت افغانستان در همین هفته آزاد شوند، اظهار کرد: این کار همچون یک بمب ساعتی با زمان انفجار بسیار کوتاه است. آزادی تدریجی این زندانی ها، روش مناسب تری برای دو طرف و جلوگیری از تبعات خطرناک آن است.

منبع: ایرنا
انتشار: 7 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 892

به "خبرنگاران تحلیلگر نظامی آمریکایی: چند دستگی طالبان، توافق با آمریکا را شکننده می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تحلیلگر نظامی آمریکایی: چند دستگی طالبان، توافق با آمریکا را شکننده می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید