اکونومیستا: طلوع اقتصاد جهانی با غروب ترامپ محقق می گردد

به گزارش مجله کوروش بزرگ، نشریه اکونومیستا در گزارشی با موضوع احیای جهانی سازی اقتصاد نوشت، به دنبال پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باید دید سیاست های معکوس دولت آینده نسبت به یکجانبه گرایی دونالد ترامپ تا چه میزان بر ترمیم اقتصاد یکپارچه بین المللی تاثیرگذار خواهد بود.

اکونومیستا: طلوع اقتصاد جهانی با غروب ترامپ محقق می گردد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نشریه اکونومیستا اسپانیا در مقاله ای با تیتر بازسازی دنیای سازی اقتصاد به موضوع تاثیر سیاست های دولت آینده آمریکا بر اقتصاد بین الملل پرداخت و نوشت: انتخاب دوباره دونالد ترامپ به سمت ریاست جمهوری آمریکا می توانست به معنای تداوم یک جانبه گرایی، بی توجهی به همکاری های چندجانبه، چشم پوشی از منافع عمومی دنیای، ابقای نگرش رویگردانی از شبکه قوانین و نهاد هایی که زیر بنای دنیای سازی هستند و در یک کلام فروپاشی سیستم اقتصاد بین المللی باشد.

حال باید دید پیروزی جو بایدن چه تاثیری بر فرایند بازسازی اقتصاد دنیای خواهد داشت. بایدن در کارزار های انتخاباتی خود با اشاره به اینکه 95 درصد از مشتریان بازار های داخلی آمریکا از مشتریان خارجی هستند، از اهمیت جریان تجارت برای تولیدنمایندگان آمریکایی سخن گفته بود. هرچند این گفته ها جزئیات چندانی از سیاست های تجاری دولت او ارائه نمی نماید، اما نشان می دهد بیش از اینکه او خواستار محدودسازی تجارت باشد، هوادار جریان تجارت آزاد است.

به نوشته این نشریه، اگرچه شواهد حاکی از عزم و کوشش دولت آینده بایدن برای از بین بردن میراث ترامپ چه در داخل آمریکا و چه در سطح بین المللی است، اما نباید فراموش کرد که این اراده به تنهایی برای بازگرداندن شرایط به شرایط پیش از ترامپ و رویارویی با چالش های اساسی پیش رو کافی نخواهد بود؛ چالش هایی که بعضی از آن ها همچون تفکر ملی گرایی، توجه به اقتصاد داخلی، محدود کردن تجارت خارجی و بهبود منافع نیروی کار، برگ برنده ترامپ در انتخابات 2016 بود.

در ادبیات اقتصاد بین الملل، آزادی تجارت، منافع صاحبان سرمایه را تامین نموده و محدودیت تجارت منجر به بهبود شرایط نیروی کار می گردد. بر همین اساس بود که حزب جمهوری خواه در سال 2016 توانست اکثریت آرا را کسب کند. از طرفی منازعات و مباحثی که در چهار سال گذشته در مساله تجارت بین الملل بین آمریکا، چین و اتحادیه اروپا مطرح بود به خوبی بیانگر یکجانبه گرایی حاکم بر تفکر و نگرش جمهوری خواستار در دوره حضور ترامپ بود. یکی از اولویت های بایدن در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، بازسازی ائتلاف ها و دفاع دنیای از دموکراسی است که ترامپ آن را تخریب کرد.

اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک نیز در گزارشی با تیتر دولت بایدن چگونه اقتصاد دنیای را بازسازی خواهد نمود نوشت: چالش اساسی پیش روی دولت بایدن مساله ای فراتر از پول و اشتغال است و آن بازگردان اعتماد به نظام آمریکاست. دولت بایدن باید تعهد خود به چندجانبه گرایی را نشان دهد.

در ادامه گزارش اکونومیستا آمده است: در دوره جدید ریاست جمهوری آمریکا به احتمال زیاد نگرش یکجانبه گرایانه ترامپ کنار گذاشته خواهد شد. به این ترتیب اولویت باید حرکت به سوی نظام مالی در خدمت منافع عمومی باشد. تمرکز بر مساله آب و هوا یا تنوع زیستی از جمله مصادیق منافع مشترک دنیای است که در زمره اهداف احیای دنیای سازی اقتصاد می بایست به آن توجه گردد. ادعای بایدن در پیوستن بی قید و شرط به توافق اقلیمی پاریس اگرچه تا کنون با استقبال زیادی روبرو شده است، اما نکته حائز اهمیت اینکه بازگشت آمریکا به خودی خود این توافق را به برنامه ای قابل اجرا تبدیل نخواهد نمود.

به بیان دقیق تر، تبدیل این برنامه زیست محیطی به منافع مشترک دنیای، لزوم حمایت همه بازیگران این عرصه را می طلبد. در زمینه بهداشتی نیز، ساز و کار های پیشنهادی به اندازه عمق مسائل، چاره ساز نیستند. در صورت عدم توافق دنیای، کوشش ها باید به ائتلافی مانند اتحادیه اروپا وابسته باشد که اعضای آن در مسائل چالش برانگیز با کشور های ثالث همگرا باشند.

نشریه پولیتیکو پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در گزارشی نوشت، پیروزی جوبایدن در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آمریکا، می تواند منجر به تغییرات اساسی در سیاست تجاری دولت این کشور گردد. پس از چهار سال سیاست تهاجمی و ملی گرایانه اول آمریکا دونالد ترامپ، ریاست جمهوری بایدن، تجارت آمریکا را به سوی روابط محبت آمیز تر با متحدان این کشور سوق خواهد داد. منتهی بایدن ابتدا باید رای کارگران ایالات غرب میانه آمریکا را که به شدت از فرایند دنیای شدن به تنگ آمده اند، جلب کند.

اکونومیستا در ادامه نوشت: اولویت بعدی در دنیای سازی اقتصاد، دستیابی به نظام اقتصاد دنیای رقابت پذیر است. صرف نظر از اینکه چه کسی پیروز کارزار انتخابات آمریکا شده است، رقابت بین واشنگتن و پکن با تاثیر بر روابط بین الملل ادامه خواهد یافت. از آنجا که بازیگران اصلی نبرد تجاری چین و آمریکا، امروز در زمره شرکای مهم مالی یکدیگر محسوب می شوند، شبیه این رقابت به جنگ سرد گمراه نماینده است.

در بعد بین الملل، اقتصاد چین منافع بسیاری از تجارت با آمریکا خواهد برد و باعث تقویت و رشد روابط تجاری این دو کشور خواهد شد. به این ترتیب موضوع اساسی، تفکیک مساله تنش های ژئوپلیتیک از روابط تجاری دنیای است. مادامی که کشور ها از جنگ حقیقی خودداری می نمایند، یک نظام چندجانبه قدرتمند می تواند به عنوان اهرم سرکوب نماینده تمایلات تنش زا، موجب تنظیم این روابط گردد. همانطور که اشاره کردیم، اتحادیه اروپا حتی در مساله تقابل این دو غول دنیای می تواند با حمایت از نظم اقتصاد بین الملل مبتنی بر قوانین، نقش رهبری کارآمد را ایفا نماید. شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا اخیرا در گزارشی گفت، این اتحادیه باید تقویت خود در برابر زورگویی مالی شروع به کار کند.

برنامه مالی بایدن، شامل سرمایه گذاری در صنایع و بخش های تحقیقات است که به رقابت با چین یاری خواهد نمود. البته او معتقد است در زمینه هایی نظیر تغییرات آب و هوایی، امنیت، بهداشت و درمان و مبارزه با گسترش سلاح های هسته ای، آمریکا و چین می توانند با یکدیگر همکاری نمایند.

به نوشته این نشریه اسپانیایی، سیاست گذاران در سطح دنیای باید تشخیص دهند که ارائه پاسخ جامع و پایدار گشایش مالی به توزیع عادلانه منافع در نظام باز دنیای همزمان با سازگاری ملی بستگی دارد. اقتصاد در دنیا امروز بیشترین نقش را در تحولات سیاسی و اجتماعی ایفا می نماید؛ به عبارت دیگر اقتصاد تنظیم­ نماینده­ کلیه­ رفتار ها و حتی برخورد ها و چالش هایی است که در روابط میان جامعه و دولت ها رخ می دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 آذر 1399 بروزرسانی: 25 آذر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1372

به "اکونومیستا: طلوع اقتصاد جهانی با غروب ترامپ محقق می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکونومیستا: طلوع اقتصاد جهانی با غروب ترامپ محقق می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید