جایگاه اردوغان در ترکیه به خطر افتاد

به گزارش مجله کوروش بزرگ، خبرنگاران : نظرسنجی ها از جمله MetroPoll نشان می دهد جایگاه حزب عدالت و توسعه اردوغان به کمترین حد خود از زمان به قدرت رسیدن در ترکیه رسیده است.

جایگاه اردوغان در ترکیه به خطر افتاد

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از دنیای اقتصاد، محمد علی کولات که برای حزب عدالت و توسعه اردوغان نظرسنجی هایی انجام می دهد، به نیویورک تایمز گفت برآوردهای اخیر نشان می دهد جایگاه حزب عدالت و توسعه اردوغان به کمترین حد خود از زمان به قدرت رسیدن در ترکیه رسیده است؛ یعنی به رقمی حدود 30 درصد.

اوزگور آکباس که به دلیل محدودیت بر فروشگاه دخانیاتش، کسب و کارش از رونق افتاده ماه گذشته تلاش کرد به سازماندهی تظاهراتی در استانبول در اعتراض به آنچه وی قواعد ناعادلانه وضع شده بر کسب و کارها طی دوران پاندمی کرونا می دانست کمک رساند. کارلوتا گال در گزارش 27 دسامبر برای نیویورک تایمز نوشت، این کاسب محلی در مصاحبه با نیویورک تایمز گفت:دوستان بسکمک هستند که کسب و کارشان تعطیل شده است. برخی هم در آستانه خودکشی قرار گرفته اند. ترک ها دو سال است که با سقوط ارزش پول ملی و تورم دورقمی دست و پنجه نرم می کنند و وقتی در ماه مارس کرونا نیز شروع شد، رکود عمیق در این کشور را بدتر کرد. 9 ماه بعد و پس از شروع دومین موج کرونا در ترکیه، نشانه هایی وجود دارد دال بر اینکه بخش قابل توجهی از جمعیت ترکیه زیر فشار بدهی و گرسنگی فزاینده قرار گرفته است. MetroPoll Research، یک سازمان برجسته و معروف نظرسنج، در نظرسنجی اخیری دریافت که 25 درصد از پاسخ دهندگان گفتند قادر به تامین نیازهای اساسی خود نیستند. آکباس می گوید این شرایط را به طور روزانه در میان مشتریانش مشاهده می کند. او می گوید: مردم در آستانه انفجار قرار دارند.

برای اردوغان، که سال جاری با سیاست های پرخاشگرانه و تهاجمی و مداخلات نظامی توجهات را به خود معطوف کرده بود، اوضاع در ماه نوامبر به اوج رسید. دولت اعتراف کرد با ثبت نکردن موارد بدون علامت، شیوع کرونا را دست کم گرفت و داده های جدید سطوح جدید و بالای سرایت این ویروس در این کشور را نشان داد. به نوشته گزارشگر نیویورک تایمز، لیر ترکیه با یک کاهش قابل توجه روبرو شده است- در سال جاری بیش از 30 درصد در برابر دلار کاهش یافت- و ذخایر ارزی خارجی ترکیه هم به شدت رو به کاهش است. با تورمی دورقمی، این کشور با بحران تراز پرداخت ها روبرو است و این چیزی است که شرکت سرمایه گذاری مودیز گفت. این بحران در حالی است که اردوغان یک متحد قدرتمند را از دست می دهد. آن متحد کسی نیست جز دونالد ترامپ که چند روزی به سرانجام حضورش در کاخ سفید نمانده است.

ترکیه به دلیل خرید سیستم های دفاع موشکی روسیه مورد تحریم آمریکا قرار گرفت و از سوی اتحادیه اروپا هم به دلیل حفاری گازی در آب های مدیترانه که مورد ادعای قبرس هم هست تحریم شد. ترامپ تا ماه جاری در برابر تحریم ترکیه مقاومت کرده بود اما در نهایت این تحریم به اجرا درآمد.

اردوغان با تاخیر پیروزی بایدن را تبریک گفت. تحلیلگران بر این باورند که بایدن رویکرد سخت تری در قبال حقوق بشر و معیارهای دموکراتیک در ترکیه اتخاذ خواهد کرد. اردوغان برای رسیدگی به مارپیچ اقتصادی ترکیه، دست به حرکتی عجیب زد که معمولا از انظار پنهان مانده است. وی رئیس جدید بانک مرکزی را منصوب کرد و وقتی وزیر دارایی او، که البته داماد و وارث او هم بود، در اعتراض استعفا داد، رئیس جمهور با پذیرش استعفای او و جایگزین کردن فردی دیگر به جای وی همگان را متعجب کرد. اردوغان سپس قول اصلاحات قضایی و اقتصادی را داد و حتی امکان آزادی زندانیان سیاسی را هم مطرح نمود. برخی در حزب او می گویند او این کارها را برای بهبود رابطه با اروپا و آمریکا انجام می دهد. در اواسط دسامبر، اردوغان بسته کمکی جدیدی را برای مشاغل و کسب و کارهای کوچک آسیب دیده تصویب کرد.

این کمک به مدت سه ماه ارائه خواهد شد. او هفته گذشته برای نشان دادن حمایت از بازرگانان، برای خرید نان به نانوایی رفت. اما منتقدان مانورهای اردوغان را دیرهنگام و خیلی اندک توصیف کرده اند. در مورد اینکه چرا اردوغان داماد خود برات آلبایراک را که وزیر دارایی هم بود برکنار کرد حرف و حدیث های زیادی هست اما یک نکته روشن است: اینکه وی از زمان برکناری و از چشم افتادن دیگر در انظار عمومی ظاهر نشده است و این نشان دهنده اصلاح جدی جهت از سوی اردوغان است. این امر نشان می دهد بحران اقتصادی و عواقب آن برای سرنوشت شخص اردوغان تبدیل به یک نگرانی جدی شده است.محمد علی کولات که برای احزاب سیاسی نظرسنجی انجام می دهد و برای حزب عدالت و توسعه اردوغان هم نظرسنجی هایی انجام داده، می گوید رئیس جمهور نظرسنجی ها را جدی می گیرد.

نظرسنجی ها از جمله MetroPoll نشان می دهد جایگاه حزب عدالت و توسعه اردوغان به کمترین حد خود از زمان به قدرت رسیدن در ترکیه رسیده است: یعنی به رقمی حدود 30 درصد. این به آن معناست که ائتلاف این حزب با حزب حرکت ملی نمی تواند موجب تضمین 50 درصدی آرای اردوغان شود که برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری نیاز است. اصلی آیدین تاس باس، همکار در شورای اروپایی روابط خارجی، می گوید: انتخابات بعدی پرتاب مستقیم توپ به سوی گل نیست.

احتمالا اردوغان ببازد مگر اینکه ائتلاف خود را گسترده تر سازد یا به کسانی روی آورد که به اپوزیسیون رای داده اند. او می گوید:شانس انتخاب دوباره اردوغان زیر 50 درصد است. بنابراین، سوال این است که آیا اردوغان آنقدر باهوش هست که بداند در اطرافش چه می گذرد تا با ایجاد ائتلاف هایی پیروزی خود را تضمین کند؟ موسسه نظرسنجی MetroPoll دریافت که اکثریت حامیان اردوغان و 63 درصد از کل پاسخ دهندگان بر این باورند که ترکیه با سر به سوی بدتر شدن شرایط حرکت می کند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 16 بهمن 1399 بروزرسانی: 16 بهمن 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1470

به "جایگاه اردوغان در ترکیه به خطر افتاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایگاه اردوغان در ترکیه به خطر افتاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید