پاشنه آشیل ترامپ

به گزارش مجله کوروش بزرگ، خبرنگاران- با شیوع ویروس جدید کرونا (کووید-19) در آمریکا، رئیس جمهور این کشور، با هدف جلب حمایت افکار عمومی، خود را رئیس جمهور دوران جنگ نامید و در تحقق این هدف، تا حدودی پیروز شد. به نحوی که با وجود تعطیل شدن اقتصاد آمریکا، میزان محبوبیت دونالد ترامپ بیشتر شد. اما حالا به رغم اینکه بحران کرونا هنوز به سرانجام نرسیده، محبوبیت او کمتر شده است.

پاشنه آشیل ترامپ

به گزارش خبرنگاران، ترامپ برای مهار خسارت های مالی بحران کرونا کوشش می نماید و به همین دلیل به اقدامات جنجال برانگیزی مانند درخواست از هوادارنش برای برگزاری تظاهرات علیه قرنطینه متوسل شده است. اما در کنار اینها، ترامپ برای کاهش خسارت های سیاسی نیز دست به کار شده و نشست های خبری را به سنگری برای دفاع از عملکرد دولتش تبدیل نموده است.

با این حال، نظرسنجی ها نشان می دهند که محبوبیت ترامپ کاهش یافته است. نظرسنجی اخیر موسسه گالوپ نشان می دهد که در میانه بحران کرونا، نارضایتی از عملکرد ترامپ بیشتر شده و محبوبیت وی کمتر شده است. طبق نظرسنجی گالوپ، میزان رضایت از عملکرد ترامپ از 49 درصد در اواسط ماه مارس به 43 درصد در اواسط آوریل سقوط نموده است. این کاهش شش درجه ای، سریع ترین کاهشی است که گالوپ تا حالا در دوران ریاست جمهوری ترامپ ثبت نموده است. چون میزان محبوبیت ترامپ معمولا ثابت باقی مانده بود.

گالوپ در مورد موقعیت سیاسی ترامپ نوشت: بدون شک، بحران مالی و سلامت فعلی، عظیمترین چالش ریاست جمهوری ترامپ تا به امروز بوده و ممکن است در حالی که وی دنبال انتحاب مجدد است، موقعیت او را در آخرین سال دوره اولش به خطر بیندازد.

بیشتر بخوانید:

جنگ سیاسی ترامپ با کرونا

اعلیحضرت ترامپ!

همچنین، بر اساس نظرسنجی گالوپ، فقط 30 درصد مردم آمریکا، از سمت و سوی کشور راضی هستند که این در دو دهه گذشته، بسیار کم سابقه بوده است.

این در حالی است که تقریبا یک ماه پیش، در اواسط ماه مارس، یعنی زمانی که تهدید کرونا مستلزم اقدام دولت فدرال بود، محبوبیت ترامپ بالا رفته بود. ترامپ در 11 مارس برای مردم آمریکا درباره تهدید کرونا سخنرانی کرد و سپس از مردم خواست که برای مهار کرونا در خانه بمانند. در یک ماه گذشته، به موازات اعمال محدودیت های فراگیر، ترامپ به همراه تیم مقابله با کرونا برای ساعت های طولانی در نشست های خبری حاضر شد، به سوالات خبرنگاران جواب داد، اقدامات دولتش را به طور مفصل تشریح کرد و به نقدها پاسخ داد.

لحظه زودگذر

اما به رغم همه این تدابیر، محبوبیت ترامپ کمتر شد. در مورد اینکه چرا محبوبیت ترامپ در دوران بحران کرونا رشد چشمگیری یافت و سپس به سرعت سقوط کرد، دیدگاه های متعددی مطرح شد. یکی از این دیدگاه ها به مقوله اتحاد حول پرچم (rally around the flag) مربوط می گردد که توسط هاری انتن، تحلیلگر سی ان ان تشریح شد. در ادبیات سیاسی آمریکا، به حمایت افکار عمومی و سیاستمداران از رئیس جمهور در دوران بحران ها اتحاد حول پرچم گفته می گردد. معمولا بیشتر روسای جمهور آمریکا در دوران خدمت شان چنین لحظه ای را تجربه نموده اند. ترامپ هم در بحران کرونا، مدتی از این مزیت بهره مند شد؛ با این تفاوت که مدت زمان اتحاد حول پرچم در دوره ترامپ بسیار کوتاه تر از روسای جمهور قبلی است.

انتن که مدت زمان وقایع اتحاد حول پرچم را از جنگ جهانی دوم تا به امروز مطالعه نموده، می گوید ترامپ یکی از سریع ترین وقایع اتحاد حول پرچم را در تاریخ معاصر نظرسنجی ها تجربه کرد. به گفته این تحلیلگر، معمولا اثرات اتحاد حول پرچم در زمان روسای جمهور قبل از ترامپ، حداقل به مدت چند ماه طول می کشید. به عبارت دیگر، روسای جمهور قبل از ترامپ، در زمان بحران ها، برای مدت طولانی تری از محبوبیت برخوردار بودند. این در حالی است که ترامپ در بحران کرونا، ظرف یک ماه، لحظه اتحاد حول پرچم را تجربه کرد و ایضا ظرف یک ماه این لحظه به انتها رسید.

گورهای دسته جمعی در نیویورک برای دفن قربانیان کرونا

عملکرد ضعیف

یکی از دلایل چنین اتفاقی می تواند پوشش خبری 24 ساعته اقدامات دولت ترامپ در هفت روز هفته باشد. بعضی رسانه های آمریکا، پیوسته اقدامات کاخ سفید در مقابله با کرونا را واکاوی می نمایند و نقاط ضعف این اقدامات را برجسته می نمایند. مثلا در زمینه فراهم سازی امکانات آزمایش کرونا برای عموم مردم آمریکا، ترامپ دردسر های زیادی داشت. رسانه ها از تاخیر دولت ترامپ در تامین امکانات لازم برای آزمایش عمومی به شدت انتقاد کردند.

ترامپ برای دفاع از خود، تیم مقابله با کرونا را به نشست های خبری آورد. اما این نشست های طولانی و پرتنش هم نتوانستند جلوی سقوط محبوبیت ترامپ را بگیرند. بعضی دمکرات ها، بر این باور هستند که ترامپ این نشست ها را به ستاد تبلیغات انتخاباتی تبدیل نموده است.

اما علاوه بر مجادلات رسانه ای، بعضی کارشناسان معتقدند که دلیل کاهش محبوبیت ترامپ، به عملکرد ضعیف دولتش در مقابله با کرونا مربوط می گردد. انتن از جمله این کارشناسان است که برای اثبات عملکرد ضعیف ترامپ، به افزایش محبوبیت کنگره در نظرسنجی ها اشاره نمود. به گفته انتن، در حالی که محبوبیت ترامپ کاهش یافت، محبوبیت کنگره افزایش پیدا کرد و به بالاترین سطح از سال 2009 رسید. همچنین، انتن مدعی شد که میزان محبوبیت همه فرمانداران ایالت ها، فارغ از اینکه به چه حزبی وابسته هستند، از ترامپ بالاتر است.

لازم به ذکر است که در جریان بحران کرونا، نمایندگان کنگره در تصویب بسته مشوق های مالی دو تریلیون دلاری تا حدود زیادی به طور فراحزبی عمل نموده اند. همچنین، فرماندارنی مانند آندرو کومو، فرمانداران ایالت نیویورک، توجه زیادی جلب کردند که عموما تحسین برانگیز بود.

از نظر میزان محبوبیت، ترامپ در حال حاضر، روز های خوبی را سپری نمی نماید. کرونا، جان بیش از 40 هزار آمریکایی را گرفته و همزمان مهمترین امتیاز انتخاباتی ترامپ، یعنی رونق مالی، را در معرض خطر جدی قرار داده است. این امکان وجود دارد که بعد از برطرف محدودیت ها و از سرگیری فعالیت های مالی یا ساخت واکسن کرونا، محبوبیت ترامپ مجددا افزایش پیدا کند. اما تا اطلاع ثانوی بحران عظیم کرونا می تواند در آستانه انتخابات سرنوشت ساز سوم نوامبر 2020 به پاشنه آشیل ترامپ تبدیل گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 5 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1026

به "پاشنه آشیل ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاشنه آشیل ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید