خودروهایی که با اسامی خاص وطنی معروف شدند!

به گزارش مجله کوروش بزرگ، روزنامه جام جم - معید حمیدی: حضور چهارچرخه های دودی یا همان خودرو ها در کشورمان قدمتی بسیار طولانی و تقریبا همزمان با فراگیرشدن این وسیله نقلیه در تمام جهان دارد. اما در تمام این سال ها، در هیچ دوره ای تنوع خودرو های خارجی موجود در کشورمان به اندازه دیگر کشور هایی نبوده است که به طور مستقیم با بازار جهانی ارتباط دارند.

خودروهایی که با اسامی خاص وطنی معروف شدند!

با این حال، موضوع تنوع نه چندان بالای خودرو های خارجی، دلیل خوبی برای این نمی شد که یکی از بامزه ترین عاداتمان را فراموش کنیم!

بله، بسیاری از خودرو های خارجی برای ما اسامی اختصاصی ایرانی پیدا نموده اند و در بسیاری از موارد، با نام اصلی آن ها بیگانه ایم! در ادامه با تعدادی از اسامی و القابی برای خودرو هایی آشنا می شوید که بعضا توسط افراد انتخاب شده اند و در بعضی موارد هم برای بهتر جا افتادن خودرو در بازار توسط خودروسازانی که دست به مونتاژ آن می زدند انتخاب شده بود.

تویوتا عراقی

اشتباه نکنید! این مدل از تویوتا در عراق فراوری نشده است. اما از آنجا که بیشتر نمونه های موجود از این خودرو یعنی تویوتا کرونا نسل ششم در جریان هشت سال جنگ تحمیلی از عراق به ایران وارد شد، در بین مردم با این عنوان شناخته می گردد. در آن سال ها از مهم ترین نکات در خصوص این خودرو، ضعف شدید از ناحیه قطعات یدکی و تبحر تعمیرکاران در سرویس های این خودرو بود.

بنز معماری

در دهه 40 و 50 شمسی، بسیاری از معماران و افرادی که به کار ساخت وساز ساختمان مشغول بودند، سراغ مرسدس بنز معماری می رفتند! اما معماری، کدام اتاق مرسدس بنز بود؟ در زبان تخصصی این برند، این اتاق تحت عنوان دبلیو 114/115 شناخته می گردد و در بازار کشورمان هم نسخه 230، 230.4 و در نهایت 280 این خودرو را بیش از نسخه های دیگر داشتیم.

جیپ آهو

جیپ آهو، یک شاسی بلند استیشن است که از دهه 50 شمسی تا اواخر دهه 60 روی خط فراوری شرکت سهامی جیپ ایران (پارس خودروی امروز) قرار داشت و در آن دوران از محبوب ترین خودرو های بازار کشور بود، زیرا با توجه به ابعاد بزرگ، پیشرانه شش سیلندر و قیمت مناسب، خودرویی بسیار کاربردی محسوب می شد.

اما این خودرو که از خانواده اس جِی جیپ زاده شده و از سال 1342/ 1963 روی خط فراوری این خودروساز آمریکایی نهاده شده و در بسیاری منابع از آن به عنوان نخستین شاسی بلند لوکس جهان یاد می گردد، در بازار جهانی به واگونیر مشهور است. آهو نامی بود که پارس خودروی کنونی برای ملموس تر بودن و بهبود فرایند تبلیغات، برای این محصول در نظر گرفت.

جیپ سیمرغ

در همان دوران فراوری جیپ آهو، نسخه تجاری سری اس جِی یعنی جیپ سیمرغ هم به فراوری می رسید که این نام هم توسط شرکت سهامی جیپ برای این وانت بار بسیار قدرتمند و کاربردی انتخاب شده بود. سیمرغی که در بازار ایران داریم، در بازار جهانی تحت سه عنوان متفاوت جیپ گلادیاتور، جیپ پیکاپ و جیپ سری جِی به فروش می رسید، اما مرسوم ترین نام برای این خودرو گلادیاتور است.

جیپ گلادیاتور در چند نسخه دُم بلند، دُم کوتاه، دوکابین و... طراحی شده بود که عمده سیمرغ های موجود در ایران از نوع تک کابین با جای بار یا دُمِ بلند هستند؛ ضمن این که تعداد قابل توجهی از نسخه دوکابین هم در اختیار اداره برق بود که این نسخه بین بسیاری از افراد تحت عنوان سیمرغ اداره برقی شناخته می گردد.

ولوو سوسماری

این عناوین در جهانی ماشین سنگین هم بسیار رایج است. ولوو ان 86 و ان 88 (اتاق مشترک) که در دوران پیش از انقلاب به بازار ایران عرضه می شدند، با توجه به ظاهرش که حقیقتا شبیه به سوسمار است، با این عنوان بین رانندگان شناخته می شد و هنوز هم این محصول با همین عنوان در وبگاه های خرید و فروش آگهی می گردد.

سیتروئن ژیان

ژیان را می توان از خاطره انگیزترین خودرو های بازار ایران دانست. این هاچ بک سوپر مینی که از اواخر دهه 1340/ 1960 روی خط فراوری سیتروئن نهاده شد، به نوعی فرزند سیتروئن CV2 محسوب می گردد و فراوری آن تا سال 1362/ 1983 ادامه داشت. اما هرچند کوچولوی خاطره انگیز فرانسوی دیان نام داشت، با قدم گذاشتن آن روی خط فراوری شرکت سهامی سیتروئن ایران (سایپای فعلی)، نام ایرانی ژیان برای این خودرو در نظر گرفته شد.

فولکس قورباغه

این کوچولوی دوست داشتنی آلمانی که از اواخر دهه 30 میلادی روی خط فراوری شرکت فولکس واگن نهاده شد و به نوعی نخستین محصول سواری این خودروساز محسوب می گردد، با فروش بیش از 21 میلیون دستگاه تا سال 1382/ 2003 دومین نام پرفروش در صنعت خودروسازی، پس از تویوتا کرولا است.

اما نام این خودرو در زبان لاتین بیتل به معنای سوسک است و البته ما ایرانی ها از همان ابتدا این آلمانی دوست داشتنی را قورباغه نامگذاری کردیم که این انتخاب قطعا به دلیل شمایل کلی بدن پر از قوس قورباغه است.

ماک دلفینی

ماک سی اچ 613 از جمله محصولاتی بود که در دهه 70 شمسی در سال های سازندگی پس از هشت سال جنگ تحمیلی وارد بازار ایران شد. در آن سال ها با توجه به پیشینه بسیار خوب سری آر در بین رانندگان ایرانی، این خودرو هم مورد استقبال نهاده شد. طراحی سیال و خطوط نرم این خودرو نسبت به محصولات قدیمی تر ماک موجب این شد که لقب دلفینی روی پیشانی سی اچ 613 بنشیند.

تویوتا کالسکه

تویوتا لندکروزر سری جی 40 که در هشت سال جنگ تحمیلی هم یاری شایانی به نیرو های ایرانی کرد، تحت عنوان کالسکه شناخته می گردد. این لقب که از طرف مردم برای این خودرو انتخاب شده است، احتمالا به خاطر سبک طراحی این خودرو و شباهتش با کالسکه باشد!

بنز کپل

در اواخر دهه 1360/1980 نسل جدید آن روز های مرسدس بنز با مدل 230 ای اتاق دبلیو 124 وارد بازار کشورمان شد که با توجه به خطوط نرم تر بدنه در قیاس با نمونه های کلاسیک محصولات این خودروساز، لقب کپل را برای آن در نظر گرفتند. البته بسیاری از افراد برای مرسدس بنز 190 ای (اتاق دبلیو 201) هم همین لفظ را استفاده می کردند. اما باید توجه داشته باشید که بنز 190، یک سایز کوچک تر از 230 است و این دو خودرو یکسان نیستند.

شورولت کاپریس تخم مرغی

شورولت کاپریس، سدان بزرگ آمریکایی که بین کلاسیک بازان هواداران فراوانی دارد، تا اوایل دهه 1370/1390 با همان شمایل قدیمی و کلاسیک نسل سومش فراوری می شد.

اما در همان ایام، زبان طراحی شورولت برای محصولات آن زمانش تغییر کرد و کاپریس نسل چهارم با خطوطی بسیار نرم تر از قبل طراحی و فراوری شد. پس با توجه به خطوط منحنی متعدد موجود در شمایل این خودرو، تخم مرغی لقبی است که مردم برای

کاپریس دهه نودی انتخاب نموده اند.

بنز دانشجویی

پس از این که بنز معماری یا همان دبلیو 114/115 از خط فراوری خارج شد، مرسدس بنز دبلیو 123 را که درواقع پدر ای کلاس کنونی محسوب می گردد، جایگزین این خودرو کرد. در آن دوران این خودرو را دانشجو هایی که در خارج از کشور به تحصیل مشغول بودند به ایران وارد می کردند و به همین خاطر این اتاق مرسدس بنز که عمدتا مدل 230 آن را در خیابان ها می بینیم، به دانشجویی مشهور شد.

نیسان آبی

این خودرو را می توان قدیمی ترین محصول حال حاضر صنعت خودروسازی کشورمان بدانیم که سال آینده در بازار جهانی، 50 ساله می گردد! در واقع این نسل از نیسان جونیور برای نخستین بار در سال 1349/1970 روی خط فراوری نیسان نهاده شد و فراوری آن تنها تا سال 1361/ 1982 ادامه یافت.

اما زامیاد هنوز هم دست از سر آن برنداشته و با اندکی تغییرات طی این سال ها، همچنان فراوری محبوب ترین وانت بار کشور را ادامه می دهد. اما نکته جالب این که بسیاری از ما ایرانی ها این وانت را تحت عنوان نیسان آبی می شناسیم، زیرا عمده نمونه های موجود در خیابان ها از این خودرو، به رنگ آبی هستند و جالب تر این که زامیاد در طی این سال ها اقدام به فراوری وانت نیسان با رنگ های دیگر هم کرد، اما از آن ها استقبال نشد!

میتسوبیشی گالانت سوسماری

دومین سوسمار این فهرست سنگین نیست! اتفاقا یک سدان چابک و دوست داشتنی ژاپنی است که این خودرو هم به دلیل شباهت طراحی به سوسمار (به خاطر پوزه عبوس)، با این عنوان شناخته می گردد. البته توجه داشته باشید که گالانت سوسماری در واقع نسل ششم این خودرو است که در سال های 1368 تا 1371 وارد بازار ایران شد.

ب ام و اتاق مشهدی

ما هم دلیلش را نمی دانیم، اما بسیاری از دلالان و افراد فعال در بازار خودرو، ب ام و 530 آی اتاق قدیم (مشهور به اتاق ای 60 که در حد فاصل سال های 1384 تا 1389 وارد بازار کشورمان شد) را تحت عنوان اتاق مشهدی می شناسند! با این باور که این اتاق از ب ام و میان مردم عزیز مشهد، بسیار محبوب است.

تویوتا شکاری

این لقب را ایرانی ها برای دو مدل از محصولات کلاسیک تویوتا به کار می بردند. مورد اول، تویوتا کارینا نسل اول است که از سال 1349 تا 1356/1970 تا 1977 فراوری می شد و در حد فاصل همین سال ها تعداد قابل توجهی از آن به بازار ایران عرضه شد. این خودرو در چند نسخه متفاوت اعم از چهار در و دو در فراوری شده بود.

اما اکثر نمونه های موجود در ایران سدان چهار در هستند. با این وجود، با توجه به طراحی ستون سوم و شیب صندوق بار، تویوتا کارینای نسل اول محبوب بسیاری از جوانان بود و عناوینی مثل شکاری یا خرگوشی برای آن استفاده می شد که عنوان خرگوشی به احتمال زیاد به خاطر آینه هایی است که روی گلگیر این خودرو قرار گرفته است.

مورد دوم، تویوتا سلیکا است که این خودرو تنها به صورت دو در (در دو نسخه لیفت بک و هارد تاپ) فراوری می شد و این محصول هم با توجه به ذات اسپرتش، در بسیاری موارد تحت عنوان تویوتا شکاری شناخته می شد.

میتسوبیشی گالانت عینکی

اما نسل هفتم میتسوبیشی گالانت هم در عین ناباوری در بین مردم ایران یک لقب داشت! این لقب باتوجه به ظاهر خودرو که نسبت به گذشته مدرن تر شده بود و چراغ های آن شبیه یک عینک روی پوزه خودرو بودند، موجب آن شد میتسوبیشی گالانت مدل سال های 1993 تا 1996 موجود در بازار ایران را گالانت عینکی بنامیم.

بنز پلیسی

اواسط دهه 80 شمسی بود که تعداد قابل توجهی از مرسدس بنز های سی کلاس و ای کلاس (دبلیو 211 و دبلیو 203) به ناوگان پلیس نیروی انتظامی (عمدتا سی 240) و هدایت و رانندگی (عمدتا ای 240) راه پیدا کرد.

به همین خاطر بسیاری از افراد این دو اتاق مرسدس بنز را تحت عنوان پلیسی می شناسند. البته کلاس ای با لقب راهوری هم بعضا شناخته می گردد؛ زیرا در آن دوران مرسدس بنز های ای 240 به پلیس راهور راه پیدا نموده بودند.

منبع: برترین ها
انتشار: 27 دی 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 611

به "خودروهایی که با اسامی خاص وطنی معروف شدند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروهایی که با اسامی خاص وطنی معروف شدند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید