دانشمندان پیروز شدند اولین اطلس جامع سلول های بدن انسان را تهیه نمایند

به گزارش مجله کوروش بزرگ، محققان همواره در کوشش بودند یک اطلس کامل از همه سلول های مختلف بدن انسان بسازند. اکنون، تیمی از دانشمندان چینی به تازگی پیروز شدند با شکستن مرزهای دانش به این هدف نزدیک شوند.

دانشمندان پیروز شدند اولین اطلس جامع سلول های بدن انسان را تهیه نمایند

اطلس سلول های انسانی یک ابتکار بین المللی برای نقشه برداری از بیش از 30 تریلیون سلول مختلف درون بدن انسان است. جنس آن ها و ارتباط این سلول ها با یکدیگر در این اطلس به طور کامل تعیین می گردد.

اهمیت تهیه این اطلس از آن جهت است که می تواند یک منبع مفید برای درمان و پیشگیری از بیماری ها باشد.

در یک مطالعه جدید که در نشریه Nature منتشر شده است؛ تیمی از دانشمندان چینی به سرپرستی پروفسور Guoji Guo در دانشکده پزشکی دانشگاه Zhejiang در هانگژو چین توانستند با عبور از مرزهای دانش و یافته های پیش از خود، نقشه ای از تمام سلول های ارگان های اصلی بدن تهیه نمایند که کامل ترین اطلس سلولی انسان تا کنون است.

پروفسور گو در نامه ای به گیزمودو شرح دادند: این اولین نسخه از نقشه های سلول های انسانی است. این یک طرح اساسی برای اطلس نهایی سلول های انسانی است.

این تیم تحقیقاتی نمونه هایی از انسان های بالغ و جنین اهدانمایندگان چینی جمع آوری و سپس با استفاده از سانتیفوژها و آنزیم ها، اقدام به پردازش و جداسازی آن ها کردند. در مرحله بعد، با استفاده از تکنیکی به نام Microwell-Seq سلول ها را دنباله گذاری کردند.

ابزار Microwell-Seq توسط همین تیم برای تفکیک سریع و ارزان دی ان ای های انسانی در صدها هزار سلول منفرد استفاده می شد.

رمزگشایی 10 میلیارد سلول بدن انسان

ابتدا محققان سلول ها را روی یک صفحه با 100 هزار چاهک بسیار کوچک لود کردند. بعد در زیر میکروسکوپ تمام این صفحه را بازرسی نموده و چاهک هایی که دارای دو سلول یکسان هستند را پاک سازی کردند. در مرحله بعدی، این صفحه زیر بار مغناطیسی ناشی از الگوهای ژنتیکی رفته تا از RNA سلول ها تصویربرداری گردد.

این روش به محققان اجازه داده توالی صدها هزار سلول از 60 بافت مختلف بدن را دنبال و در 102 کلاستر تقسیم بندی نمایند. این کلاسترسازی لزوما براساس نوع ارگان های تشکیل دهنده سلول ها نیست بلکه نوع خود سلول ها آن ها را در گروه های متفاوتی جای داده است.

تصویر تهیه شده از سلول های مختلف بدن انسان. هر رنگ نمایانگر یک ارگان یا بافت بدن است. این تصویر محل و روابط میان بافت ها را هم نشان می دهد.

مثلا سلول های اندوتلیال (که درون رگ های خونی قرار دارند)، ماکروفاژها (نوعی سلول های سفید خون که مواد زائد را می خورند) و سلول های استروما (بافت های همبند) در کلاسترهای مجزایی تقسیم می شوند. این تیم حتی سلول های جدیدی در جنین و بزرگسالان کشف کردند.

این تیم پس از کلاسترسازی سلول های بدن انسان و تهیه یک نقشه از این سلول ها، روشی ابداع کردند که توسط آن ها انواع سلول های بدن را در آینده سریعا طبقه بندی نمایند. در حرکتی دیگر، سلول های جنین را با سلول های بالغ و همچنین سلول های انسانی را با موش ها مقایسه کردند.

شگفتی های سلول ها

این محققان در کمال شگفتی دریافتند بسیاری از سلول های غیرایمنی بدن در شرایط خاصی و با مشاهده نشانگرهای مرتبط می توانند به سلول های ایمنی بدن تبدیل شوند.

این پروژه یک کوشش دنیای است و شامل همکاری بیش از 1600 نفر در 70 کشور دنیا است که باعث افزایش چشمگیر دانش محققان درباره سلول ها و بافت های بدن انسان ها می گردد.

در نهایت این پروژه باید به تهیه نقشه و اطلس حداقل 10 میلیارد سلول بدن انسان بینجامد که هریک در بافت ها، اندام ها و سیستم های مختلف پیکره انسان قرار دارند. جای امیدواری زیادی است که در دهه هایی آینده این اطلس کامل و در دسترس قرار بگیرد.

جمع آوری و تفکیک سازی سلول های بدن انسان یک چالش است ولی ذخیره سازی، تصویرسازی و تجسم آن ها نیز چالش برانگیز است.

نکته دیگر اینکه این پروژه و مطالعه براساس یک جمعیت محدود انسانی است که می تواند با مطالعه روی جمعیت های دیگر گسترس داده شده و کامل تر گردد.

منبع