ربات های زنده با قابلیت فراوری مثل ساخته شدند!

به گزارش مجله کوروش بزرگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از دیلی میل، این ماشین های زنده چند میلیمتری زنوبات 3.0(Xenobot 3.0) نام گرفته اند و شبیه ربات های معمولی یا حیوانات نیستند، بلکه موجوداتی زنده و ارگانیسم هایی قابل برنامه ریزی هستند.

ربات های زنده با قابلیت فراوری مثل ساخته شدند!

زنوبات ها حاصل فعالیت زیست شناسان و محققان رایانشی دانشگاه تافت و دانشگاه ورمونت هستند. زنوبات 3.0 در حقیقت نسخه نو زنوبات اورجینال (در سال 2020 میلادی به عنوان نخستین ربات زنده ساخته شد) و زنوبات 2.0 (که می تواند خود را حرکت دهد) است.

جاشوا بانگارد محقق رایانشی و کارشناس رباتیک در دانشگاه ورمونت می گوید: ما متوجه شدیم زنوبات ها می توانند حرکت نمایند، شنا نمایند و اکنون در این تحقیق نشان دادیم آنها قادر به تکثیر هستند. زنوبات ها به توسعه ارگانیسم های طراحی شده از طریق رایانه ای یاری می نمایند که قادر به انتقال دارو به شیوه ای هوشمند هستند.

به نوشته نیو اطلس این ربات ها از طریق ابر رایانه طراحی و با دست ساخته شده اند. آنها با یاری انرژی رویان ذخیره شده در ظرف های آزمایشگاهی شنا می نمایند و برحسب طراحی وظایف مختلفی مانند هل دادن مواد در محیط و حتی تکثیر سلول های جداگانه را انجام می دهند.

ربات های زنوبات شبیه پک من (یک کاراکتر بازی رایانه ای) هستند که در ظرف آزمایشگاهی شنا می نمایند و صدها سلول جداگانه را جمع آوری می نمایند و داخل دهانشان بچه هایشان را سرهم بندی می نمایند. این بچه ها طی چند روز به زنوبات هایی تبدیل می شوند که مانند والدین خود شنا می نمایند. زنوبات های نو نیز می توانند نسخه هایی از خود را بسازند.

محققان می گویند تا به امروز هیچ حیوان یا گیاه شناخته شده ای با این شیوه فراوری مثل نمی کند و نسل نو زنوبات ها برای مطالعه سیستم های خود تکثیرشونده ایده آل هستند.

این ربات های زیستی خود تکثیرشونده به روش های درمانی شخصی سازی شده و مستقیم برای جراحت های عمیق، نقایص هنگام تولد، سرطان، سالمندی و غیره منجر می شوند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 اسفند 1400 بروزرسانی: 25 اسفند 1400 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 2045

به "ربات های زنده با قابلیت فراوری مثل ساخته شدند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ربات های زنده با قابلیت فراوری مثل ساخته شدند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید