رونمایی از محصول نو مدیران خودرو، مشخصات فنی و قیمت آریزو 5 اسپرت
به گزارش مجله کوروش بزرگ، گروه صنعتی مدیران خودرو شب گذشته (آدینه شب) در مراسمی از محصول تازه خود با نام MVM آریزو 5 اسپرت که در حقیقت نسخه نو آریزو 5 توربوشارژر است و با تغییرات ظاهری راهی بازار خواهد شد، در حضور مدیران این شرکت رونمایی کرد.
آریزو 5 از سال 1395 به وسیله گروه صنعتی مدیران خودرو وارد ایران شده بود و تا سه نسل به روز شد؛ حال قرار است نسل چهارم این سدان با نام آریزو 5S که نسخه به روز شده آریزو 5 توربو است، وارد بازار کشور گردد.
این محصول، تغییرات فنی نسبت به نسخه قبلی (آریزو 5 توربو) ندارد و همچنان مجهز به پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ است که فراوری 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور دارد.
برای انتقال قدرت به چرخ های جلو یک گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تعویض 9 دنده شبیه سازی شده نصب شده است؛ اما ظاهر داخلی و بیرونی آریزو 5S تغییراتی داشته که بارزترین آن تغییر جلو پنجره است.
احتمالا طبق اعلام مدیران خودرو، آریزو 5S در بازه قیمتی یک میلیارد تا یک میلیارد و 200 میلیون تومان عرضه خواهد شد.
جزییات و معینات فنی آریزو 5 اسپرت
آریزو 5 یکی از سدان های شناخته شده مدیران خودرو است که از نیمه دهه 1390 خورشیدی تا به امروز در بازار ما حضور دارد. این خودرو نخست با پیشرانه تنفس طبیعی به بازار ما آمد، اما در ادامه نسخه توربوشارژر آن نیز به وسیله مدیران خودرو به فراوری رسید. حال در روز های پایانی اردیبهشت ماه 1402، مدیران خودرو از نسخه نو این سدان با نام آریزو 5 اسپرت رونمایی نموده است.
آریزو 5 اسپرت درواقع نسخه فیس لیفت آریزو 5 توربوشارژر محسوب می گردد. تغییرات ظاهری محدودی در نمای خارجی و داخلی خودرو اتفاق افتاده اند. امکاناتی نیز به خودرو اضافه شده اند. در زمینه معینات فنی نیز بهبود هایی در این خودرو انجام شده است.
شاید بارزترین تغییر انجام شده در آریزو 5 اسپرت، جلوپنجره نو این خودرو باشد. این جلوپنجره از خطوط موازی کرومی بهره می برد و اندکی برآمده طراحی شده است. بااین حال چراغ های روشنایی اصلی و دی لایت ها تفاوتی با آریزو 5 توربوشارژر ندارند. نوار های مشکی رنگ به قسمت های جانبی سپر جلو اضافه شده اند تا این سپر را عضلانی و حجیم جلوه دهد. در نمای جانبی خودرو تغییری مشاهده نمی گردد و حتی رینگ های خودرو نیز از نوع پنج پر نصب شده روی نسخه توربوشارژر هستند.
تغییرات نمای عقب در مقایسه با نمای جلو نیز محدود است. چراغ های مه شکن که در نسخه های عادی و توربوشارژر روی سپر بودند، اکنون به قسمت فوقانی سپر منتقل شده اند. به جای این چراغ های مه شکن، دو خروجی اگزوز قرار گرفته است که البته واقعی نیستند و خروجی اگزوز اصلی پشت سپر قرار گرفته است. آریزو 5 اسپرت درحال حاضر یکی از محصولات برند ام وی ام به شمار میرود و با نام ام وی ام آریزو 5 توربو اسپرت شناخته خواهد شد.
زیر کاپوت آریزو 5 اس همان پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر سابق واقع شده است که 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور فراوری می نماید. این پیشرانه در طیف وسیعی از خودرو های ام وی ام و فونیکس به کار می رود که از جمله آن ها می توان به آریزو 6 پرو، تیگو 7 پرو و ام وی ام X55 پرو اشاره نمود. گستردگی استفاده از این پیشرانه در محصولات فونیکس و ام وی ام باعث شده است تا دسترسی به قطعات یدکی این موتور برای مشتری ایرانی چندان سخت نباشد.
گیربکس اتوماتیک CVT وظیفه ارسال قدرت به چرخ های جلو را در آریزو 5 اسپرت بر عهده دارد. این گیربکس به صورت مصنوعی 9 دنده را در اختیار راننده قرار می دهد. این گیربکس از نسل نو جعبه دنده های چری است و در محصولات مختلف این برند از ام وی ام X22 پرو تا تیگو 7 پرو مورد استفاده قرار گرفته است. گیربکس اتوماتیک و نو چری عملکرد بهتری در مقایسه با گیربکس های CVT پیشین این شرکت دارد. بااین حال انتظار تغییر چشمگیری در زمینه مصرف سوخت یا شتاب اولیه را از آریزو 5 اسپرت نداریم.
کابین و امکانات
سبک کلی طراحی داشبورد آریزو 5 اسپرت شبیه به کابین آریزو 5 توربوشارژر معمولی است، بااین حال بعضی جزئیات در کابین این خودرو تغییر نموده اند. نخستین تغییر در کنترلر های پنل تهویه مشاهده می گردد. این کنترلر ها اکنون اندکی بالاتر از محل سابق نصب شده اند و از حالت لمسی به شکل فیزیکی تغییر شرایط داده اند.
طراحی کنسول میانی خودرو نیز تغییر نموده است. این کنسول اکنون از الگو های مشابه ام وی ام X55 پرو بهره می برد. کنسل میانی آریزو 5 اسپرت به جای طرح مستطیل شکل سابق، از دو ذوزنقه برعکس تشکیل شده است. تمامی کلید های کنترلی بخش میانی نیز به سمت چپ یعنی بخش راننده منتقل شده اند و دیگر کلیدی در سمت راست اهرم تعویض دنده وجود ندارد. بااین حال سبک طراحی اهرم تعویض دنده و دریچه های سیستم تهویه همچون گذشته است.
علاوه بر تغییر پنل تهویه، چند مورد دیگر نیز در کابین آریزو 5 اس تغییر نموده اند. فرمان خودرو اکنون طرح دی کات دارد. بعلاوه تنظیمات صندلی راننده به صورت برقی انجام می گردد. بعلاوه هر دو صندلی جلو به گرمکن مجهز شده اند.
قیمت و رقبای آریزو 5 اسپرت
قیمت آریزو 5 اسپرت از سوی مدیران خودرو به شکل حدودی بین یک میلیارد و 100 الی 1 میلیارد و 200 میلیون تومان عنوان شده که حدود 20 درصد از فونیکس آریزو 6 پرو کمتر است. رقیب مستقیم آریزو 5 اس در این محدوده قیمتی، بهمن ریسپکت پرایم با قیمت یک میلیارد و 83 میلیون تومان است. این دو خودرو از نظر معینات فنی، ابعاد و بعلاوه امکانات رفاهی در سطح مشابهی قرار دارند؛ بنابراین رقابت میان آن ها در آینده نزدیک مجذوب کننده خواهد بود.
نمای عقب آریزو 5 نو
دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز دیگر رقیب محصول مدیران خودرو است که با قیمت رسمی 544 میلیون تومان به فروش می رسد، اما نرخ آن در بازار آزاد حدود 950 میلیون تومان است. بااین حال باید منتظر عرضه آریزو 5 اسپرت به بازار باشیم تا نرخ این خودرو در بازار آزاد نیز معین گردد.
منبع: فرارو