عین اللهی: داروخانه ها مملو از دارو است ، مجلس: کمبودهای قابل توجهی وجود دارد که قابل قبول نیست ، قول وزیر درباره برطرف کمبودها تا 2 ماه آینده

به گزارش مجله کوروش بزرگ، وزیر بهداشت گفت: قول می دهم ظرف یک الی 2 ماه آینده کمبود دارو در زمینه چند قلم دارو جبران گردد.

عین اللهی: داروخانه ها مملو از دارو است ، مجلس: کمبودهای قابل توجهی وجود دارد که قابل قبول نیست ، قول وزیر درباره برطرف کمبودها تا 2 ماه آینده

به گزارش خبرنگاران به نقل از خانه ملت، دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اقدامات اجرا شده برای جبران کمبود دارو در کشور گفت: در حال حاضر 9600 قلم دارو در داروخانه ها داریم و داروخانه ها مملو از دارو بوده ولی ممکن است تنها چند قلم دارو با کمبود روبرو گردد که همواره نیز چنین مسائلی در کشور وجود داشته و مربوط به این دولت نیست.

وی اضافه کرد: کمبود دارویی که اخیرا ایجاد شد، مربوط به آنتی بیوتیک و سرم بود و دلیل کمبود این دو قلم دارویی نیز این بود که ما با یک آنفلوآنزای زودرس روبرو شدیم.

عین اللهی اظهار کرد: همین معضل در بعضی کشورهای پیشرفته مثل آمریکا و کانادا نیز وجود دارد چرا که آنفلوآنزای زودرس باعث بالا رفتن مصرف و روبرو شدن ما با کمبود دارو بود که البته این معضل با واردات و سه شیفته شدن فراوریات در حال جبران است.

وزیر بهداشت توضیح داد: این قول را می دهم ظرف یک الی 2 ماه آینده کمبود این چند قلم دارو جبران گردد.

مشکل کمبود دارو همچنان رفع نشده است

این در حالی است که عبدالحسین روح الامینی رئیس کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: طی روزهای اخیر از مسئولان داروخانه 13 آبان و داروخانه های مرجع دیگر شرایط کمبودهای دارویی را پیگیری کردم و اعلام شد که هنوز کمبودهای قابل توجهی وجود دارد که این مسئله قابل قبول نیست.

وی اضافه کرد: متأسفانه به رغم تمامی رفت و آمدها، تذکرات و برگزاری نشست ها، مشکل کمبود دارو همچنان رفع نشده، در حالی که روندها باید اصلاحی باشد.

روح الامینی ادامه داد: البته با حل نشدن تأمین نقدینگی که ریشه اصلی مشکل است نیز روبرو هستیم و عدم پیش بینی ها، برخورد و تدبیر به هنگام باعث شده شرمسار بیماران باشیم؛ در این رابطه در پی رفع مسائل دارویی مردم و بیماران خاص و تالاسمی، سرُم و درمان هستیم و هیچ خواسته ای جز این نداریم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از رئیس سازمان غذا و دارو خواست که شرح دهد چه مقدار به پیش بینی ها برای تأمین دارو عمل شد و بعلاوه شرایط عملکرد کمی و کیفی چگونه بوده است.

روح الامینی با عنوان این مطلب که کیفیت دارو از همه مباحث حساس تر است، گفت: متأسفانه سازمان غذا و دارو برنامه ریزی مناسبی برای تأمین دارو نداشته و وزارت بهداشت در کنار بی توجهی به مسائل دارو و درمان به موضوع دیپلماسی سلامت نیز توجه چندانی ندارد و این مهم تنها با برگزاری جلسات و سفر به خارج محقق نمی گردد.

ذخایر دارویی بالای 6 ماه کشور را از 33 درصد به 58 درصد رسانده ایم

در همین حال، محمد پیکان پور مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با عنوان این مطلب که روند فراوری شرکت ها به طور مستمر به وسیله سازمان غذا و دارو در جلسات بازخوانی برنامه های فراوری آنالیز می گردد، گفت: شرکت های فراوریکننده دارو نیز تمام توان خود را برای رفع کامل مسائل به کار گرفته اند و در حال حاضر به صورت 3 شیفت فراوریات خود را ادامه می دهند تا زمانی که بازار از دارو اشباع گردد.

وی اضافه کرد: برای رفع سریع کمبودها راهکارهای کوتاه مدت و میان مدت فعال شدند و نتیجه این راهکارها، ذخایر دارویی بالای 6 ماه کشور را از 33 درصد در ابتدای مهرماه به 58 درصد تا امروز رساند.

وعده حل مشکل دارو تا انتها آذرماه محقق نشد

پیکان پور در حالی از بهبود شرایط کمبودهای اخیر دارویی صحبت می نماید که در هفته های گذشته رئیس سازمان غذا و دارو وعده داده بود تا انتها آذرماه کمبودهای اخیر رفع خواهد شد.

حیدر محمدی هفتم آذر 1401 در حاشیه نشست کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته بود که همواره در بعضی اقلام با کمبود حداقلی روبرو هستیم که برآورد ما این است که تا انتها آذرماه مشکل اصلی کمبودهای دارویی رفع خواهد شد و مردم از اوایل دی ماه مشکل حادی در تأمین دارو نخواهند داشت.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 بهمن 1401 بروزرسانی: 2 بهمن 1401 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 2251

به "عین اللهی: داروخانه ها مملو از دارو است ، مجلس: کمبودهای قابل توجهی وجود دارد که قابل قبول نیست ، قول وزیر درباره برطرف کمبودها تا 2 ماه آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عین اللهی: داروخانه ها مملو از دارو است ، مجلس: کمبودهای قابل توجهی وجود دارد که قابل قبول نیست ، قول وزیر درباره برطرف کمبودها تا 2 ماه آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید