مبارزه با مافیا در تمام زیرمجموعه های وزارتخانه را شروع خواهم کرد

به گزارش مجله کوروش بزرگ، حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز برای دفاع از برنامه های خود در صحن مجلس حاضر شده و پشت تریبون نهاده شد.

مبارزه با مافیا در تمام زیرمجموعه های وزارتخانه را شروع خواهم کرد

در ادامه 17 نکته از سخنان او درباره سیاست ها و برنامه هایش برای این وزارتخانه را می خوانید:

1. حوزه های اشتغال، روابط کار و آموزش های فنی و حرفه ای یکی از مهم ترین محورهای کاری وزارت کار است. یکی از دو مشکل رفاهی کشور بحث بیکاری و تورم است و نمایندگان دائماً دغدغه بیکاری جوانان و تحصیل کردگان را در حوزه انتخابیه خود دارند. اگرچه فراوری و اشتغال در حوزه های کشاورزی، صنعت، ساخت وساز، فناوری اطلاعات و ارتباطات، گردشگری، بهداشت و درمان، آموزش شکل می گیرد اما ما در دبیرخانه این وزارتخانه یعنی دبیرخانه ستاد اشتغال بحث تحقق برنامه اشتغال کشور را با فرماندهی رئیس جمهور پیگیری خواهیم کرد.

2. بعد از انقلاب اسلامی اقدامات بسیاری در حوزه اشتغال اجرا شده اما آیا اطلاعات درباره شرایط بیکاری و اشتغال مردم در اختیار داریم؟ آیا با توجه به هر کد ملی می توان به نوع اشتغال، بیکاری و ... شخص پی برد. متأسفانه این اطلاعات را در اختیار نداریم و براین اساس نمی توانیم به صورت درست و اصولی برنامه ریزی کنیم.

3. یکی از مسائلی که نمایندگان به آن تأکید داشتند این است که چرا در سرمایه گذاری های هلدینگ های تابعه وزارت تعاون عدالت سرزمینی رعایت نمی گردد. این مسئله دغدغه من هم است و باید هلدینگ های وزارتخانه در حوزه های مختلف با رعایت آمایش سرزمینی، سرمایه گذاری انجام دهند.

4. سرمایه گذاری ها باید دارای 3 ویژگی سودآوری، پیشرفت مالی منطقه و ارتقاء زنجیره های ارزش شغلی منطقه را در پی داشته باشد. این برنامه در حوزه سرمایه گذاری ها دنبال خواهد شد.

5. حذف ضوابط زائد و تسهیل فرآیندهای اداری تأمین اجتماعی یکی دیگر از محورهای برنامه من است. این مسئله یکی دیگر از موانع توسعه بیمه های اجتماعی به تعداد می آید که در این زمینه سردرگمی و اتلاف وقت بسیاری برای کارفرمایان، کارگران و بیمه شدگان ایجاد می نماید. سه جانبه گرایی در حوزه کار باید رعایت گردد به طوری که کارفرمایان، کارگران و دولت باید حقوقی عادلانه داشته باشند، این مناسبات باید با هماهنگی مجلس شورای اسلامی تعدیل گردد.

6. برخلاف تصور خیلی از افراد بخش مشاغل خانگی سهم بالایی دارد و بین 10 تا 11 درصد سهم دارد درحالی که در کشورمان این رقم معادل 3.5 درصد است در شرایطی که فرصت های زیادی در این حوزه وجود دارد. الگوی مشخصی در این رابطه وجود دارد که به جای کار در منزل از الگوی کار از منزل استفاده می گردد، این طرح به صورت پایلوت با مشارکت 50 هزار نفر اجرا شد و موفقیت هایی به دست آمد.

7. قانون جامعی با اسم قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی وجود دارد که سال 96 به تصویب رسید ولی اجرایی نشد؛ علاوه بر اینکه این طرح را اجرایی خواهیم کرد حلقه های مفقوده در این حوزه را هم دنبال خواهیم کرد که با مشاوره های شغلی، مزیت سنجی شغلی در منطقه ها مختلف و ارزیابی و مدیریت بازار تکمیل می گردد. برای اینکه این مهم محقق گردد بیش از نیمی از واحدهای آموزش فنی و حرفه ای را ارتقاء خواهیم داد تا کل زنجیره نام برده در همین مراکز صورت گیرد.

8. شفاف سازی دخل وخرج های تأمین اجتماعی یکی از مسائلی است که به صورت جدی دنبال خواهد شد و من به صورت دوره ای تمامی دخل وخرج ها در این حوزه را در اختیار نمایندگان قرار خواهم داد.

9. حرکت به سمت بیمه اجتماعی و بازنشستگی از دیگر برنامه های من است. مسئله ایجاد عدالت در خدمات درمانی به ویژه در منطقه های که واحد درمانی وجود ندارد، دنبال خواهد شد به صورت که اگر در بعضی منطقه ها مراکز درمانی وجود ندارد، خدمات درمانی در آن منطقه ها ارائه گردد.

10. الکترونیکی کردن خدمات تأمین اجتماعی و تهیه بانک جامع رفاه ایرانیان از موضوعات موردتوجه من است. خوشبختانه با تصویب 89 هزار میلیارد تومان اعتبار برای بازپس دهی بخشی از مطالبات سازمان تأمین اجتماعی در بودجه 1400 این شرایط بهتر از قبل فراهم شده است.

11. یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی تقویت تعاونی ها بوده و مهم ترین اقدام در مردمی سازی اقتصاد، توسعه بخش تعاون است. اجرای سند توسعه تعاون بسیار مهم و کلیدی است. در سال 92 این سند تصویب شد ولی به درستی اجرا نشد. درست است که این سند دارای ایراداتی بوده اما اجرای آن یاری قابل توجهی به حوزه تعاون خواهد نمود.

12. 120 هزار نفر در بخش غیردولتی فعال هستند. 6.5 میلیون نفر تحت پوشش قرار دارند که از این مقدار 450 هزار نفر زنان سرپرست خانوار و 27 هزار نفر کودک بی سرپرست و بد سرپرست هستند که احتیاج به رسیدگی دارند و این در برنامه های ما قرار گرفته است.

13. حقوق معلولان را به جدیت پیگیری می کنیم و سهم 3 درصدی معلولان از استخدام را به آن ها می دهیم، بعلاوه خدمات ویژه ای برای خانواده های دارای بیش از دو نفر معلول خواهیم داشت و ازآنجایی که صدها هزار زن بی سرپرست یا بد سرپرست در صف تحت پوشش قرار گرفتن هستند، اقدامی خواهیم کرد که هیچ کس در نوبت باقی نماند.

14. بخش عظیمی از اقتصاد کشور در این وزارتخانه است و سازمان تأمین اجتماعی 178 شرکت عظیم و صندوق بازنشستگی کشوری 50 شرکت عظیم دارد که دولت هم به آن ها بدهکار است.

15. شرکت داری دولتی، عدم شفافیت دارایی ها و فعالیت ها، بعلاوه مدیریت سیاسی و غیرمالی و فسادآلود و انتصابات رانتی و حقوق نجومی باعث شده این وزارتخانه به حیاط خلوت بعضی جریان های خاص تبدیل گردد که فساد زدایی را اولین گام خود قرار می دهیم. سالم سازی سرمایه مدیریتی و انسانی از مجموعه های وزارتخانه به اسم گام دوم مدنظر است. حفظ مدیران سالم و کارآمد، شناسایی مدیران نامربوط، مفسد و رانتی جهت برکناری و جایگزینی مدیران انقلابی، جوان، باتجربه و کارآمد در دستور کار ما خواهد بود.

16. تا کی بنشینیم و بگوییم مافیا جایی را گرفته است؟ بعضی در این زمینه جوسازی و دروغ پراکنی می نمایند که باید بگویم بنده پای مسئله ریشه کن کردن فساد از مجموعه های این سیستم می ایستم و پشتیبانی رئیس جمهور را هم دارم و ان شاءالله پشتیبانی مجلس انقلابی فساد ستیز را هم می گیرم. بر اساس اصل شایسته گزینی، اگر مدیری که انتخاب کردیم ناکارآمد شده و یا مرتکب فساد گردد وی را برکنار می کنیم چراکه این مجموعه برای من نبوده و متعلق به بیت المال است.

17. پاسخگویی را تکلیف شرعی خود می دانم و تعهداتی را در این راستا در نظر گرفته ام که بر این اساس متعهد می شوم قوانین مصوب را اجرا نموده و از نمایندگان و تنظیم لوایح نظر مشورتی بگیرم، بعلاوه از مدیران بومی استفاده حداکثری نموده و مدیر پروازی نخواهم داشت ضمن اینکه پیگیر تمام تعهدات مسئولان قبلی در این وزارتخانه خواهم بود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1821

به "مبارزه با مافیا در تمام زیرمجموعه های وزارتخانه را شروع خواهم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مبارزه با مافیا در تمام زیرمجموعه های وزارتخانه را شروع خواهم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید