فشار خانواده های قربانیان حملات 11 سپتامبر برای افشای نقش عربستان

به گزارش مجله کوروش بزرگ، روزنامه گاردین گزارش کرد، وکلای خانواده های قربانیان حملات 11 سپتامبر قرار است ماه جاری میلادی با هماهنگی دادگاه آمریکا از چند مقام اسبق عربستانی در مورد ارتباطشان با حملات 11 سپتامبر بازپرسی نمایند.

فشار خانواده های قربانیان حملات 11 سپتامبر برای افشای نقش عربستان

به نوشته روزنامه گاردین، خانواده های این قربانیان قصد دارند ثابت نمایند که این اتباع سعودی به دو هواپیماربای حملات 11 سپتامبر شامل خالد المظهر و نواف الهزمی یاری و از آنها پشتیبانی نموده اند و این که این حمایت از سوی یک دیپلمات در سفارت عربستان در واشنگتن هماهنگ شده است.

این سه عربستانی که قرار است مورد بازخواست قرار بگیرند شامل عمرالبیومی، فهد الضمیری و مصعد الجراح هستند. البیومی یک کارمند سابق دولت در اداره هوانوردی غیرنظامی بوده که در کالیفرنیا رسما یک دانشجو بود.

در شکایت تنظیم شده از سوی خانواده های قربانیان گفته شده که البیومی در سالهای 2000 و 2001 به اسم یک مامور عربستانی فعالیت نموده است. البیومی ادعا نموده که آشنایی دورادور با المظهر و الهزمی، از اعضای تیمی که پرواز 77 آمریکن ایرلاینز را به سمت پنتاگون برد داشته است.

بعلاوه الضمیری هم یک کنسول رسمی عربستان در لس آنجلس و امام جماعت مسجد ملک فهد در آنجا بوده است. البیومی بر اساس گفته ها قبل از دیدار با مظهر و هزمی با او دیدار نموده بود.

الضمیری ادعا نموده هرگز دیداری با هواپیمارباها نداشته است اما شاهدان به ماموران اف.بی.آی گفتند که او را به همراه آنها دیده اند. بعد از حملات 11 سپتامبر ویزا دیپلماتیک او به ظن این که او ممکن است با فعالیتهای تروریستی مرتبط باشد پس گرفته شد.

الجراح هم در سالهای 1999 و 2000 یک دیپلمات سطح میانه در سفارتخانه در واشنگتن بوده و هویتش تا ماه مه 2020 زمانی که جیل سانبورن معاون مدیر اف.بی.آی تصادفا این نام را در یک سند دادگاهی فاش کرد، علنا شناخته نشده بود.

البیومی بر اساس این گزارش اوایل ماه جاری میلادی مورد بازپرسی قرار گرفته در حالی که بازپرسی الجراح هفته گذشته انجام شد. الضمیری هم به گزارش گاردین قرار است هفته آینده مورد بازپرسی قرار بگیرد.

ماه سپتامبر گذشته یک قاضی آمریکایی به عربستان دستور داد 24 مقام سابق و فعلی از جمله یک سفیر سابق در آمریکا را برای بازپرسی در ارتباط با این شکایت در دسترس قرار دهد.

هر چند که محتوای اسناد محرمانه به جای مانده اند خانواده های قربانیان در پی افزایش فشار بر واشنگتن به منظور مجبور ساختنش به علنی ساختن اسناد مربوط به این پرونده دادگاهی علیه ریاض و انتشار نتایج تحقیقات مربوط به آن درباره همدستی عربستان در حملات 11 سپتامبر هستند. 15 نفر از 19 هواپیماربای این حملات اتباع عربستانی بودند.

دولت عربستان تا به امروز نسبت به بازپرسی از مقامات سابق خود واکنشی نشان نداده، اما همیشه هرگونه دخالت در این حمله را رد می نماید.ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 4 مرداد 1400 بروزرسانی: 4 مرداد 1400 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1781

به "فشار خانواده های قربانیان حملات 11 سپتامبر برای افشای نقش عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فشار خانواده های قربانیان حملات 11 سپتامبر برای افشای نقش عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید