لزوم نظارت بر فرآیند خشک کردن آلو با گوگرد

به گزارش مجله کوروش بزرگ، نتایج یک مطالعه نشان داد که به جای مانده سولفیت در آلوهای خشک شده با گوگرد، می تواند خطر سمیت سلولی را به همراه داشته باشد.

لزوم نظارت بر فرآیند خشک کردن آلو با گوگرد

به گزارش خبرنگاران، میوه آلو، به علت درصد رطوبت بالا، زود فاسد می گردد و فصل برداشت آن کوتاه است. به همین علت این میوه به شکل خشک شده نگهداری و مصرف می گردد.

خشک کردن، یک روش نگهداری است که از راه کاهش محتوای آب میوه ها باعث کاهش تغییرات بیوشیمیایی، شیمیایی و میکروبی محصول می گردد. در بیشتر منطقه ها، از گاز دی اکسید گوگرد جهت نگهداری و حفظ رنگ آلو استفاده می گردد. از سال 1986 اداره غذا و داروی ایالات متحده آمریکا، استفاده از دی اکسید گوگرد را به علت اثرات مضرش بر سلامتی انسان محدود نموده است.

نمک های گوگرد و دی اکسید گوگرد مانند متا بی سولفیت سدیم؛ به عنوان مواد نگهدارنده و برای خشک کردن میوه هایی مانند آلو استفاده می گردد. انجام این فرآیند، برای خشک کردن آلو، بسته به اشکال مورد استفاده (گاز یا محلول) باعث افزایش بقایای گوگرد در آلو می گردد. وجود بقایای گوگرد در آلو، ممکن است مسائل زیادی برای سلامتی ایجاد کند.

طبق استاندارد ملی ایران حد مجاز متابی سولفیت سدیم 250 ppm معین شده است؛ ولی در یک آنالیز میانگین غلظت به جامانده متا بی سولفیت سدیم در 12 نمونه آلو خشک موجود در بازار، 516 ppm بود.

با توجه به اهمیت این موضوع پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، با انجام یک مطالعه؛ تاثیرات آلوی خشک شده با متا بی سولفیت سدیم را بر آپوپتوز یا مرگ برنامه ریزی شده بعضی سلول ها، آنالیز کردند.

آنالیز های این مطالعه حاکی از آن است که به جامانده سولفیت در غلظت هایی که در بعضی از آلوهای خشک موجود در بازار وجود دارد، خطر سمیت سلولی را برای سلول های طبیعی ایجاد می نماید.

سدیم متا بی سولفیت مانند هر ماده افزودنی دیگر دارای عوارض و اثرات سوء سلامت بر بدن موجودات زنده است و مصرف بیش از اندازه مجاز باعث می گردد کبد نتواند سولفیت اضافی را خنثی کند و سبب آسیب به بافت های کبد و کلیه می گردد.

به گفته پژوهشگران این مطالعه؛ از آن جا که فرآیند خشک کردن آلو در کارگاه ها، به شیوه سنتی انجام می گردد؛ سازمان های ذی صلاح نظارت کم تری بر آن ها دارند. در نتیجه اندازه مصرف گوگرد و زمان در معرض قرار گرفتن آلوها در برابر گاز گوگرد، می تواند تهدیدی برای سلامت عمومی و حتی صادرات این محصول باشد.

این پژوهشگران می گویند: با نظارت قوی تر، وضع قوانین و فراهم آوردن تسهیلات و امکانات ایمن تر برای تولیدکنندگان، می توان به جامانده گوگرد در میوه آلو خشک را کنترل کرد و کیفیت این محصول را ارتقا داد.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان آنالیز اثرات سیتوتوکسیسیتی آلوی خشک با و بدون پیش تیمار با متابی سولفیت سدیم بر آپوپتوز رده سلول های خونی انسانی (K562) و سلول های نرمال (L-929) در پایگاه نتایج پژوهش های سلامت کشور منتشر شده و محمدرضا امیریوسفی، امیر سالاری، هادی محبعلیان و محبوبه کلانتر مهدوی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در انجام این طرح تحقیقاتی مشارکت داشتند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 آذر 1400 بروزرسانی: 16 آذر 1400 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1935

به "لزوم نظارت بر فرآیند خشک کردن آلو با گوگرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم نظارت بر فرآیند خشک کردن آلو با گوگرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید