مالچ رسی ایران ساخت فراوری شد

به گزارش مجله کوروش بزرگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری، فراوری مالچ رسی برای نخستین بار در ایران رای تثبیت کانون های گردوغبار انجام شده است و ضمن حفظ محیط زیست، این معضل را رفع می نماید.

مالچ رسی ایران ساخت فراوری شد

در این فرآیند، پژوهشگران ایرانی از رسی به نام رس بنتونایت کلسیم دار استفاده نموده اند که پس از خالص سازی و فناور کردن، به صورت محلول بر سطح خاک پاشش می گردد.

آنها این رس را با حمایت های مالی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برای نخستین بار در منطقه فوق بحرانی سگزی که در 25 کیلومتری شرق اصفهان واقع است، مورد استفاده قرار دادند.

این نوع مالچ در مقایسه با مالچ های دیگر که پیش از این استفاده می شد مانند مالچ نفتی یا پلیمری، محیط زیست دوست بوده و قادر است بدون اینکه کوچکترین آسیبی به خاک و محیط زیست وارد کند، باعث تثبیت خاک گردد.ظرفیت تبادل کاتیونی بالایی دارد و می تواند اگر رطوبت وجود داشته باشد، ذرات خاک را به هم بچسباند و مقاومت برشی آنها را افزایش دهد و خاک را در مقابل عامل فرساینده که باد است، مقاوم می نماید.

از دیگر ویژگی های این مالچ آن است که رطوبت را ذخیره نموده و باعث می گردد تا گیاهان بومی که ریشه آنها هنوز خشک نشده، دوباره برگردند بنابراین نفوذپذیری را کاهش نداده و باعث رشد گیاهان می گردد.این مالچ رسی، رطوبت نسبی هوا را می گیرد و با ذخیره سازی آن، موجب رشد گیاهان می گردد.

این نوع مالچ در منطقه های که بالای 100 میلیمتر بارندگی داشته و رطوبت نسبی بالای 35 درصدی دارند، پیروز تر عمل می نماید چرا که دو و نیم برابر حجم خود آب جذب می نماید که با این مقدار آب می تواند مانع از خشک شدن نهال های بیابانی گردد.

پژوهشگران ایرانی طی یک طرح ترکیبی، از این مالچ در منطقه ها اطراف اصفهان استفاده کردند که نتیجه آن، سبز شدن صد در صدی نهال ها بود در حالی که تا پیش از این اتفاق، این حجم رویندگی در آن منطقه دیده نمی شد.

این مالچ، مالی است و یک هشتم مالچ نفتی قیمت دارد.ضمن آن که اگر خودرویی از آن منطقه عبور کند، بعد از نخستین بارندگی، خودش را ترمیم می نماید.

پژهشگران ایرانی اخیرا طی یک آزمایش، در 20 منطقه، تونل بادی با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت ایحاد کردند و پیروز شدند 98 درصد فرسایش را کنترل نمایند.این دستاورد بزرگ سبب شد تا این مالچ منحصر به فرد، هم اکنون در سیستان مورد تست و آزمایش قرار بگیرد.

این مالچ ایران ساخت با حمایت های مستقیم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به بهره برداری رسیده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1964

به "مالچ رسی ایران ساخت فراوری شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مالچ رسی ایران ساخت فراوری شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید