نحوه پاک کردن لکه روغن از روی فرش

به گزارش مجله کوروش بزرگ، لکه های چربی بسیار سرسخت بوده و حالت چسبناک دارند. به همین دلیل شستشوی فرشی که روغن یا چربی روی آن ریخته باشد، نیاز به روش های خاصی دارد. پاک کردن لکه شمع ، انواع غذاها و همچنین روغن ها دردسرساز است.

نحوه پاک کردن لکه روغن از روی فرش

به گزارش خبرنگاران به نقل از قالی شویی آستان ،ذکر این نکته لازم است که هر چه مدت زمان بیشتری از ایجاد لکه چربی بر روی فرش گذشته باشد، پاک کردن لکه به مراتب سخت تر خواهد شد اما هر اندازه زمان کمتری از ایجاد لکه گذشته باشد، به سهولت می توان لکه روغن را پاک کرد. پس هر زمان کوچک ترین لکه چربی بر روی فرش ایجاد شد، باید در اسرع وقت نسبت به پاک کردن آن اقدام کرد. به خصوص در مورد لکه های چربی که چسبندگی زیادی داشته، بسیار راحت به فرش چسبیده و به جاهای دیگر فرش نفوذ می کنند؛ بنابراین برای پاک کردن لکه باید سرعت عمل کافی داشته باشید.

پاک کردن لکه روغن از روی فرش با مواد مختلف

برای پاک کردن لکه روغن از روی فرش ، روش های زیادی امتحان و تایید شده است که در ذیل متن، بهترین روش های آن را عنوان خواهیم کرد.

پاک کردن لکه روغن از روی فرش با جوش شیرین

قبل از شروع، پارچه­ای را به آرامی بر روی لکه روغن قرار داده و فشار دهید. سپس با یک چاقو یا کاردک چربی باقی مانده را از روی فرش بردارید. پس از آن مقداری جوش شیرین را روی قسمت های روغنی بریزید و اجازه دهید 15 دقیقه بر روی فرش باقی بماند. در مرحله آخر با یک جاروبرقی قوی قسمت های آغشته به جوش شیرین را جارو بکشید؛ دقت کنید که همه جوش شیرین را خوب از تارو پود فرش خارج کنید.

جوش شیرین جاذب چربی بوده و به بافت فرش نیز آسیب نمی­رساند. یکی از مزایای استفاده از جوش شیرین، ارزان بودن و در دسترس بودن این محصول نسبت به سایر پودرهای جاذب روغنی صنعتی بوده و در تمام خانه ها نیز موجود است. همچنین جوش شیرین اثر منفی بر محیط زیست و یا بر روی بدن انسان ندارد.

پاک کردن لکه روغن از روی فرش با سرکه

در این روش ابتدا باید چربی را تا جایی که امکان دارد از روی فرش بردارید. سپس یک پارچه حوله ای را به سرکه آغشته کرده و بر روی لکه بکشید و بعد از آن فرش را با آب و صابون شستشو دهید.

پاک کردن لکه روغن با استفاده از الکل

مانند روش های بالا، ابتدا باید لکه چربی را از روی فرش بردارید. سپس پارچه آغشته به الکل را روی قسمت مورد نظر فشار دهید. هنگامی که فرش به اندازه کافی خشک و لکه نیز پاک گشت، محل لکه را با آب بشویید و با دستمال حوله ای و یا دستمال پارچه ای خشک کنید. این کار الکل باقی مانده را از بین برده و بوی آن را کم می کند. به خاطر داشته باشید که الکل، مایع سمی و قابل اشتعال است.

همیشه در محیطی با تهویه مطبوع از الکل استفاده کنید و دست های خود را پس از کار با آن، کاملاً شستشو دهید. به یاد داشته باشید که باید الکل را از دسترس بچه ها و حیوانات خانگی دور نگاه دارید. اگر مراقب باشید مالیدن الکل کاملاً بی خطر است. یکی از مزیت های استفاده از الکل این است که اکثراً افراد آن را در کمد داروهای خود دارند.

پاک کردن لکه روغن از روی فرش با مایع ظرف شویی

چند قطره مایع ظرف شویی (حل کننده مناسب چربی) و کمی آب ولرم را در سطلی کوچک ترکیب کنید؛ سپس روی قسمت های چرب ریخته و با یک برس فرش یا مسواک قدیمی، تمام نواحی را تمیز کنید. مایع ظرف شویی و آب، از اصلی ترین مواد برای شستشوی ظروف و از بین بردن چربی ها هستند. همین مواد می توانند چسبناک ترین لکه های چربی را از روی فرش پاک کنند. یک بار امتحان کنید؛ نتیجه عالی است.

پاک کردن لکه روغن با استفاده از خمیر اصلاح

ماده ای که آقایان برای اصلاح صورتشان از آن استفاده می کنند، یکی از بهترین مواد برای از بین بردن لکه روغن از روی فرش هست. برای پاک کردن لکه روغن از روی فرش ، روی لکه را با خمیر اصلاح به طور کامل بپوشانید، چند دقیقه صبر کنید تا خمیر لکه را نرم کند. سپس با یک دستمال، خمیر اصلاح و لکه را از روی فرش پاک کنید. اگر لازم است این کار را بار دیگر تکرار کنید. در آخر با یک دستمال مرطوب، محل لکه را کاملاً تمیز نمایید.

پاک کردن لکه روغن با پراکسید هیدروژن

یکی از موادی که می توان برای پاک کردن لکه روغن از آن بهره برد، پراکسید هیدروژن است. یک لیتر آب ولرم را با یک قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن 3% مخلوط کرده و با برس روی قسمت لکه شده فرش بکشید. مراقب باشید که این ماده، مدت زیادی روی فرش نماند چرا که می تواند باعث سفید شدن فرش و پوسیدگی آن شود؛ بنابراین بعد از لکه برداری بلافاصله فرش را با آب گرم آبکشی کنید.

باید به این نکته توجه کنید که جنس تار و پود فرش مهم است و جهت اطلاع از آن، برچسب پشت فرش را بخوانید. اگر جنس تار و پود فرش شما از مواد حساسی مانند پشم یا ابریشم است، بهتر است پاک کردن لکه روغن یا چربی را خودتان انجام ندهید و این کار را به قالی شویی بسپارید تا پاک کردن فرش شما، با دستگاه های مناسب و مخصوص انجام شود.

پاک کردن لکه روغن با استفاده از حلال های لکه گیر

در ابتدا حلال لکه گیر را روی لکه روغن امتحان کنید، سپس آن را به دستمال حوله ای یا پارچه ای آغشته کرده و روی فرش فشار دهید. پس از چند دقیقه با استفاده از پارچه­ای مرطوب حلال را پاک سازی کنید. اجازه دهید بخش تست شده کاملاً خشک شود تا مطمئن شوید که لکه ای روی فرش باقی نگذاشته است. بدین ترتیب با انجام مراحل بالا، با استفاده از حلال و آغشته کردن آن به دستمال حوله ای، می توانید لکه روی فرش را پاک کنید.

دستمال را از لبه های بیرونی با فشار به مرکز لکه بکشید تا به طور کامل جذب دستمال شود. بعد از گذشت 5 دقیقه، حوله یا دستمال مرطوب را برداشته و حلال را از روی موکت یا فرش جدا کنید. اجازه دهید محل مورد نظر خشک شود. برای سریع خشک شدن می توانید از رطوبت گیر یا پنکه استفاده کنید.

نکات مهم جهت پاک کردن لکه روغن از فرش

  • حین شستشو فرش، از آب سرد استفاده کنید.
  • سرکه یا الکل را برای مدتی زیاد روی فرش نگذارید.
  • از سفیدکننده ها و مواد شیمیایی استفاده نکنید زیرا موجب آسیب به الیاف فرش می شود.
  • از هر روشی که استفاده می­کنید، بعد از انجام تمام مراحل، فرش را کاملاً خشک کنید تا تغییرات را متوجه شوید.

خلاصه مطلب

ازآنجایی که لکه های روغن بسیار سرسخت هستند و لکه برداری آن­ها سخت است، به همین دلیل شستشوی فرش آغشته به روغن یا چربی نیاز به روش های خاصی دارد. ما در گروه قالی شویی آستان بر آن شدیم تا در این مقاله روش پاک کردن لکه روغن از روی فرش را آموزش دهیم. امیدواریم بهره لازم را برده باشید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 21 آبان 1399 بروزرسانی: 21 آبان 1399 گردآورنده: bigkurosh.ir شناسه مطلب: 1300

به "نحوه پاک کردن لکه روغن از روی فرش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه پاک کردن لکه روغن از روی فرش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید